Hallo, na kort in bezit te zijn van een GTI turbo S1 in bleu romantique ben ik op een rood exemplaar gestoten.
Hierbij een link naar de Bleu romantique CX: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/242078
Waarom een nieuwe rode GTI turbo?
Ik heb 2 bx’en: een BX 19GT in gris perlé en een DIGIT in gris renard, en dan nog de bleu romantique CX.
Ik persoonlijk vind ik het wat saaie kleuren. De Blauwe CX was al beter, maar rood is wel echt mijn kleur.
Ook is de rode qua carroserie in betere staat, en heeft deze geen spaghetti-relais-situatie linksvoor.
Dan nu over de rode Turbo
De wagen had enkele jaren stilgestaan in een garage en wil deze niet starten.
Dus heb ik ze op transport gezet naar mijn garagebox.
Ik heb in de tread van mijn andere CX al wat advies gevraagd, en hierbij een korte samenvatting:
De wagen start niet, maar heeft wel vonk. Ik heb alleen op 1 bougie getest, dus de rest ga ik zeker nagaan.
Brandstof komt toe, na testen bleek de pomp dood te zijn. De blauwe relais is nog in orde.
Ik ben al eens alle stekkers nagegaan, ook die onder het reservewiel. Alle 3 de computers heb ik eens vervangen door de computers van mijn reservemotor.
Startmotor is sterk en goed.
De startinjector ben ik nog niet nagegaan, maar dan zou de wagen toch al wel eens ontbranding moeten gedaan hebben.
Wat mij wel opviel is dat er brandstof toekomt, maar er niets door de retourleiding terug gaat. Iemand hier een verklaring voor?
hierbij een nog een fototje
Mijn rode GTI Turbo by Dwalf, on Flickr
Ja, zonder koplamp om beter aan de relaisbox te kunnen
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 6319
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Wat leuk, precies zo’n CX heb ik ook jaren lang gehad.
Wil hij wel aan slaan als je een beetje remmenreiniger in de inlaat spuit?
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
Ook hier nog eens proficiat dan
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
@ dwalf: ik denk dat ik je blauwe deze morgen heb gespot bij CQS, kan dat?
Dat klopt, gisteren heb ik die binnen gedaan voor een versnellingsbakrevisie. 2de versnelling was niet te schakelen. (zie andere tread)
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-2023
- CX 25 GTi Turbo 2
OK, ik had dus een foto moeten nemen en plaatsen in het topic ‘gespot’
Haha, dat zou de eerste keer zijn dat ik gespot wordt denk ik. Al is oude citroens zoeken bij een specialist in oude citroens een beetje valsspelen .
Vandaag heb ik nog wat getest met de wagen. Nog maar eens alle connecties nagegaan, en alle zekeringen wat opgeschuurd (was ik vergeten te doen).
Dit gaf geen effect. Dan maar proberen starten op remmenreiniger. Niet gemakkelijk om alleen te doen.
De truk is het contact helemaal om te draaien, en dan het relais-stekkertje van de startermotor op de plus van de batterij te zetten.
En er zit leven in!!!! Zolang er remmemreiniger is loopt de motor. Deze klinkt niet slecht.
Het moet dus een probleem zijn met de injectoren of de brandstof denk ik.
Wel is er een lek tussen de brandstofrail en een injector. Waarschijnlijk mijn fout . Is dit gemakkelijk op te lossen?
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Brandstoflekkage op die plek klinkt als een uitgedroogde of misplaatste rubber ring op de injector.
Ik heb vandaag nog eens tijd gevonden om aan de CX te sleutelen. Het lekken bleek inderdaad een beschadigde O-ring te zijn.
Door de injectiecomputer vervangen door mijn reserve kwam er soms leven in de motor.
Ik denk dat alleen de strartinjector benzine inspoot.
Nu dacht ik toch maar eens te testen ofdat de injectoren niet vast zaten. Door 12V op erop te zetten zouden die moeten klikken. Dit gebeurde wel op die van mijn reservemotor, maar die van de wagen deden niets…
Dan maar alle injectoren vervangen door mijn reserve-exemplaren. Nu wil de motor wel draaien!
Of toch voor 5 seconden, dan lijkt het alsof de brandstof wegvalt. Er zit nochtans een nieuwe benzinepomp in.
Het ging iets beter wanneer ik de stationairtoerental hoog zette (inbus op luchtinlaat bijna dicht geschroefd).
Iemand die uit ervaring iets van idee heeft?
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De inbus op de luchtmassameter is niet om het stationairtoerental af te stellen, hier stel je het Co. mee af.
Het stationair toerental stel je af met een grote schroef achterop het blok aan de bijrijderskant. Hiermee laat je via een bypass meer lucht naar de motor toe.
Het kan ook gewoon zijn dat er ergens een scheur in een slang zit dan krijg je valse lucht en slaat die ook na aantal seconden af.
ah, dus terug origineel aftellen dan. Goed dat ik het aantal toeren heb genoteerd. Die grote schroef voor een platte schroevendraaier bovenop het blok is het toch?
En dan begint de zoektocht naar de eventuele scheur.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja die schroef, met die veer eronder.
Geen garantie dat het een scheur is, maar het komt nogal eens voor. Zeker bij originele slangen en tijd stilstand.
Al heb je zonder intercooler al iets minder kwetsbare slangen of een intercooler zelf die lek of beschadigd is.
Nog eens gesleuteld aan de cx. Co terug gesteld, en alle luchleidingen nagegaan. De bocht op de turbo zat los. Deze terug vastgezet.
Nu loopt de auto 5 a 10 sec in stationair, en valt dan terug uit. Dit met beide injectiecomputers.
Wel heb ik ontdekt dat het ledje van de klopsensormodule brand. Kan deze de motor uitschakelen? Wat doet die module eigenlijk?
Oftewel is deze computer de boosdoener, of de nieuwe benzinepomp die niet correct is/dood is. De originele boschnummer is niet meer leverbaar ( 0580 464 908, ik heb als nieuwe 0580 464 008 gestoken)
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Type brandstofpomp is niet heel kritisch zolang er maar voldoende brandstofdruk is.
Zit er overigens wel verse benzine in?
Komt er brandstof uit de injectoren of alleen uit de koude start injector?
Blijft de motor ook niet lopen als je hem op 1500 a 2000 rpm houd?
Ik heb 15L brandstof in de tank gedaan nadat ik de oude benzine heb verwijderd, brandstofwijzer beweegt ook naar 0, dus dat zou het niet zijn denk ik. Ik kan de wagen naar 2000 toeren halen door op de gas te drukken, maar dit is ook maar kortstondig voordat de motor stilvalt.
Ik had het gevoel dat de injectoren niets inspoten, ik heb de rail met injectoren erop van de motor gehad, maar daar kreeg ik geen benzine uit, ik dacht dat dit kwam doordat de wagen merkte dat er geen injectoren meer op hun plaats zaten. Al realiseer ik mij nu bij het schrijven dat een wagen van 1985 daar waarschijnlijk geen detectie voor heeft. Dus daar kan wel de boosdoener zitten. Toch de antiklop die zich moeit?
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik denk niet dat de motor op alleen de koude start injector al even 2000 rpm kan draaien, al heb ik zoiets nooit getest.