De airco in onze c3 1.4i wordt niet meer koud.
Met leeghalen zat er nog 540 gram in. Nu weer 625.
Koppeling van de pomp kan ik met de hand draaien.
Zijn er veel voorkomende problemen wat ik het eerste naar kan kijken?
Totaal aantal Berichten: 1803
Geregistreerd: 13-05-2007
- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Als de airco pomp inschakelt, hoor je dan een luidde klik, dat is de magneetkoppeling die dan aangrijpt.
Als je dit niet hoort schakelt de airco niet in, dan kan je verder zoeken, komt er spanning op de draad naar de pomp toe, of is het mechanisch, is er een zekering uit, en dan de vraag waarom is de zekering uit.
Best wel wat punten om te zoeken waarom de airco niet functioneert.
C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als er nog 540 g inzat ligt het probleem bij de pomp of de aansturing daarvan.
Als je de motor laat draaien en de airco aanzet kun je eens de draad van de koppeling van de pomp lostrekken en kijken of daar 12V op staat. Is dat het geval, dan is het de pomp. Zo niet, dan is het de aansturing of ergens een onderbreking in een kabel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ik heb wat metingen gedaan. Pomp krijgt inderdaad geen 12v. Als ik zekering 15 er uit haal. Dan werkt de airco wel. Zekering 15 is van de airconditioning, instrumentenpaneel, display, parkeerhulp, radio en communicatie/ informatie systemen.
Merkwaardig…...
Als je me de VIN geeft van deze C3, zal ik op Service.Citroen kijken of ik het schema van deze A/C kan vinden.
Wellicht wordt het dan wat duidelijker.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Pb gestuurd
Ik ga kijken, wordt vervolgd dus
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Inmiddels heb ik het schema gevonden van de A/C in jouw C3.
Daaruit blijkt dat zekering F15 naar draad 6 gaat op de 10 polige zwarte stekker die op de BSI zit.
En dat is een draad van het CAN-Bus systeem, dat op zijn beurt naar het instrumentenpaneel gaat.
Hieruit kan ik niet afleiden waarom het weghalen van F15 tot de door jou gesignaleerde verschijnselen leidt.
Het schema laat verder alle componenten zien van het “eenvoudige A/C systeem” dat in jouw C3 zit.
Desgewenst stuur ik je dat, geef dan even je mailadres dan gaat het naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Helemaal je reactie gemist. Excuses!
Inmiddels heb ik het probleem gevonden. Ik kwam er achter dat de airco dus wel werkt als de blower op stand 1 staat. Op de andere standen schakelt de pomp direct weer uit. Op het AMT forum vond ik een topic met een zelfde probleem maart dan van een Berlingo. Het bleek dat de kachel weerstand defect is. Normaal verwacht je dan dat de blower het dan alleen op stand 4 doet. Maar in dit geval stuurt die dan de airco niet meer aan op stand 2,3 en 4.
Ik heb de weerstand vervangen en de airco werkt weer als van ouds!
Kan gebeuren
Mooi dat je de oorzaak gevonden hebt, en dat het opgelost is
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor