Tijdens het electrische rijden is er niets aan de hand. Zijdezacht zonder bijgeluiden. Maar zodra de accu leeg is en de motor z’n werk doet hoor ik af en toe een brommend geluid. Ook niet helemaal brommend maar klinkt als een lager wat droog staat of versleten is. Het geluid gaat aan en weer uit en weer aan. Het is vooral goed hoorbaar bij snelheden boven de 90 km/u. De auto gaat over 3 weken naar de garage maar ik was benieuwd of iemand een zelfde ervaring heeft gehad of weet wat het misschien kan zijn.
Klopt die heb ik ook.
Als je dan bij de accu status kijkt, via het knopje in de auto zie je dat er een geel streepje naar de accu gaat.
Net alsof hij de accu laad via de moter.
Dit terwijl de esave bij mij uit staat.
Brom geluid geel streepje.
Brom weg streepje weg.
Als ik het zo lees dus wellicht een zg. producteigenschap? Ben je ermee naar de garage geweest? Ik vind het het best een aanwezig geluid wat een beetje af doet aan het comfort. Misschien is er een instelling te veranderen? B.v. E save aan zodat er nog zo’n 10 km aan stroom in de accu blijft zodat het bijladen via de motor niet hoeft?
Dat wat brommend geluid heb ik ook, als ik op benzine rijd.
Het treedt op bij toerentallen rond de 2000 rpm, en als ik dan met de flipper even een versnelling lager kies waardoor de motor iets meer toeren maakt, is het weg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dat geluid herken ik ook en heeft idd met de versnelling te maken en welke snelheid je rijd. (Hoge versnelling lage snelheid) Wat ik hoor lijkt meer op iets wat aangaat en ook weer uit en maakt een brommend geluid. Ik zou bijna zeggen een pomp of iets dergelijks.
Bij mij ook alleen op benzine maar terug schakelen helpt niets.
De gele strepen richting de batterij blijven.
Het begint opeens maar stopt ook opeens.
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-03-2010
- C5 C5 Aircross Hybrid 225 Feel
Ik had hetzelfde probleem , een reutelend geluid tussen de 90-100kmh. Na een zoektocht op diverse forums “Reutelend/resonerend geluid Hybride“ , “Motor 3008 Hybrid GT “reuteld/resoneert” bij lage toerentallen” blijkt dit een vaker voorkomend probleem te zijn, ook bij Peugeot. Zie ook YouTube “geluid peugeot 3008..?”
Afgelopen maand is de klacht door de garage (onder garantie) verholpen, door op een aandrijfas een extra balans-gewicht te plaatsen.
De klacht is hiermee verholpen!
Zie ook https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=11518&start=40
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Dat is goed nieuws en fijn dat het opgelost is! Ik heb je link naar Peugeot even doorgespit en het lijkt zeer sterk op het geluid wat ik hoor. Mag ik vragen welke garage dit voor je heeft opgelost?
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-03-2010
- C5 C5 Aircross Hybrid 225 Feel
Wassink autogroep, Enschede
Afgelopen woensdag de auto naar de dealer gebracht voor het resonantie probleem. Men had reeds voor mijn komst in het service bulletin gekeken dus nog voordat ik de sleutel kon inleveren was de oplossing bekend. En inderdaad door het plaatsen van een balans element op de aandrijfas is het geluid weg. Verder nog een kaart update en we zijn weer tevreden onderweg
Totaal aantal Berichten: 7807
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
mag ook wel eens gezegd!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb dat servicebulletin opgezocht, via mijn VIN kon ik die TSB vinden.
Daarin is te lezen:
KLANTENKLACHT: DREUNEND, BROMMEND GELUID EN RESONANTIES ALS DE ACHTSTE VERSNELLING IS INGESCHAKELD, VERGELIJKBAAR MET HET GELUID VAN HET INLAATLUCHTSYSTEEM
HERKOMST: SOFTWARE VAN DE ELEKTRONISCHE EENHEID AUTOMATISCHE VERSNELLINGSBAK
REPAIR SUMMARY: Monteren van een massa op de linker aandrijfas.
Verbazingwekkend die koppeling van oorzaak en oplossing…
Ik moet nog eens checken of ik dat geluid/brom alleen in de 8e versnelling hoor.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 09-03-2010
- C5 C5 Aircross Hybrid 225 Feel
Top! Sinds 3 weken rijden wij ook trillings-vrij na deze ingreep.
Zou het zo kunnen zijn? Software matig niet op te lossen.. Wel met een, zoals de dealer aangaf, vuistgroot achtig stuk metaal van ongeveer € 700,-.. Brommen hoor ik ook weleens en m.i. volstrekt normaal maar dit geluid was echt van een andere orde. De dealer had overigens al eens eerder bij een andere C5 AC deze aanpassing geplaatst.
Even dat “stuk metaal” opgezocht.
Dat heeft artikelnummer 98 448 074 80 en moet bij de dealer € 664 kosten
Montage staat een half uur voor…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 427
Geregistreerd: 10-04-2006
- C3 PURETECH 110 S&S SHINE
- C6 (2005-2012) 2.7 V6 HDiF
Ik herken bovenstaande ook bij mijn DS4 E-tense 225. Afgelopen weekend heb ik een retourtje Parijs gedaan en heb ik er eens goed op kunnen letten. De beschrijving zoals hierboven herken ik exact. Het lijkt dus een producteigenschap. Ik ga mijn dealer ook eens informeren.
Citroen ID19P Confort (1966) Citroën 2cv AZ (1968) Citroën 2cv6 Spécial (1981)
Citroën C5 Break VTR (2006) Citroën C4 VTS (2006) Citroën C4 Picasso (2007)
Citroën C5 Tourer (2010) Citroën DS3 (2012) Citroën C6 2.7 V6 HDiF (2006) Citroën C3 PURETECH 110 S&S Shine (2017)
Citroen C5 Aircross 180pk EAT8 (2019) Citroen C1 Airscape Shine (2019) DS 4 E-Tense Opera (2023)