Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Valt op zich mee natuurlijk. Zo’n starter kan na 24 jaar ook gewoon een keer op z’n einde lopen. Misschien is het ook wel gewoon op te lossen met een servicebeurt op die starter, maar ik heb er te weinig gelegenheid voor om dat eerst te onderzoeken en dan pas spullen te organiseren. Dus we doen ‘t nu maar eerst zo, om zeker te weten dat er een betrouwbare startmotor in ligt. Daar wil je op verkansie niet mee zitten…
De rest was ook opgespaarde ellende van een jaar sturen praktisch zonder aan die kar te werken (zeker ten opzichte van de twee auto’s daarvoor). Dus tja, het is nu even allemaal min of meer tegelijk. Maar goed, dat zou dan voorlopig ook klaar moeten zijn.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi klussie, zo’n starter wisselen. Het ding kan er alleen op een niet-onzalige manier uit door het inlaattraject compleet uit te bouwen. OK, daar was ik op voorbereid, dus whatever. Dat is wel een hoop gesleutel, maar je kunt meteen een hoop onderhoud bijspijkeren dus zo erg is dat niet. Punt is alleen dat de bouten van die starter daarna eigenlijk op geen enkele manier normaal bereikbaar zijn. Het schutbord zit te dichtbij… Wat je eigenlijk nodig hebt, is een platte ringsleutel E12 (want natuurlijk is dat M10 E12 in plaats van gewoon M10 slw. 17) en dan kun jenog wel iets uitrichten zonder dat ook de uitlaat, het hitteschild en de cardanas los moeten om de bak onderuit te laten zakken zodat je er daarna met 39 kilometer aan verleng- en cardanstukjes een E12 dop op mikken kunt.
Zulke ringsleutels bestaan natuurlijk gewoon, maar de levertijden zijn om te janken… Ik zie aankomen dat ik een E12 dop ga scoren, daar een plakje af ga snijden, dat plakje aan een steel zetten en dan eens kijken of daarmee die k*t-bouten los kunnen worden gemaakt zonder ongeveer alle aanbouwdelen van de aandrijflijn ernaast te leggen. Want daar voel ik momenteel dus even echt helemaal niets voor.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK. Alles is zover los, alleen wil de injectorrail nog niet los. De snelsluitingen van de leidingen, die je alleen op de tast kunt bereiken, werken niet mee en de injectoren zitten goed vast in het spruitstuk. Daardoor wil het spruitstuk er nog niet uit en dus kan ik niet bij de startmotor komen
Nou is dat op zich niet zo’n groot probleem, want de bestelde onderdelen zijn ook niet geleverd dus ik kan er na het weghalen van de oude starter toch niks mee aanvangen. Op zich past dat dan mooi op die manier…
Overigens is deze actie erg nuttig, want ik heb toch ook al twee vergane vacuümslangen en een verteerd afsluitdopje op een niet-gebruikte vacuumpoort gevonden. Bovendien is de aanslagschroef van de gasklep zover uitgedraaid dat-ie met de gasklep volledig dicht ook niet aanslaat en dat lijkt me niet normaal: zou die kar nou echt al die tijd stationair gelopen hebben op valse lucht? Kortom, ook dat vergt onderzoek want die gasklep wordt gewoon ouderwetsch door een kabel bediend dus ergens zou je denken dat er een mechanisch bepaalde nulstand ingeregeld hoort te zijn. Maar het kan zijn dat de ECU dat toch op de een of andere manier bijstuurt natuurlijk.
Afijn, ik ga nog een poosje met een injectorrail vechten in de hoop dat-ie los wil zonder injectoren of een spruitstuk te vernielen en dan ga ik verder vooral op onderdelen wachten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Goed. Ik had dus al kruipolie rond die injectoren gespoten en dat heeft genoeg geholpen om die te kunnen lichten. Daarna nog wat gewurg met het carterventilatiesysteem gehad, maar het spruitstuk ligt eruit.
Van een E12 dop en een wegens te veel versleten ringzijde afgekeurde Bahco PU-serie sleutel 13 heb ik een sleuteltje gemaakt waarmee ik de bouten van de starter dus inderdaad kon lossen zonder de bak onderuit te moeten laten hangen. De starter ligt er dus ook naast. Die is bij een eerdere actie van een nogal stevig pak slaag voorzien, net op het gedeelte van de behuizing waar de hevel van het rondsel z’n werk moet doen. Geen idee nog of dat het probleem veroorzaakt of versterkt/versneld heeft of dat het er niets mee te maken heeft, maar er zit daar een deuk in het lichtmetalen huis van de starter van toch gauw 1 á 2 mm diep en dat zal in ieder geval nooit bijdragen aan een correcte werking.
De onderste slang van het carterventilatiesysteem is overigens ook ernstig aan vervanging toe en daar kun je ook alleen maar op deze manier komen. Die slang is nog niet lek, maar wel erg week en ongeveer nog een week of twee van lekken af. Kan daar ook meteen mooi een andere slang voor gebeund worden (want een nieuwe bestellen wordt weer een hoop geknoei met onbestemde levertijden natuurlijk). Dan moet de snelkoppeling die eraan zit wel een beetje meewerken natuurlijk, maar het is best een poging waard.
Verder kunnen er dus meteen wat andere valse lucht items worden weggewerkt, zodat buiten minder valse lucht ook de brandstofdrukregelaar weer aangesloten is. Zal ‘t ook wel niet beroerder van worden. Hoe dan ook: dat is allemaal verder wel de verwachte onzin voor een auto als dit van 24 jaar oud (het blok is de 24e jarig volgens de ingegoten productiedatum).
Hoe dan ook, als de benodigde onderdelen dan eerdaags ook eens worden geleverd kan ik ‘m weer in elkaar gaan zetten. Ook weer een avontuur, want er zit heel wat vlechtwerk in om alle slangen en bekabeling terug op z’n plek te leggen. Maar dan is er ook een irritante put onderhoud achter de rug en dat is ook wat waard.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kan de dealer die carterventilatieslang niet leveren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die bijvangst is dan weer een geluk bij een ongeluk!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Kan de dealer die carterventilatieslang niet leveren?
Natuurlijk wel. Maar het is niks meer dan een eindje matige kwaliteit dunwandige rubber slang waar aan één kant een snelkoppeling in geduwd is en waarvan de andere kant op een pijpje aan de peilstokbuis geschoven wordt. Dat is dus echt al heel erg snel goed.
Ik had nog een eindje slang van akelig precies de juiste diameter liggen die er geschikt voor zou moeten zijn en dat heb ik erop gedrukt. Meer stelt het af-fabriek immers ook niet voor en die slang van de fabriek is er op de middellange duur sowieso niet echt geschikt voor: dit is een heel bekend probleem bij de M43, M52TU, M54, N42 en N46 motoren. Die snelkoppeling is gelukkig netjes in orde, dus dit doet het voorlopig wel weer.
Wel een origineel BMW nieuwe O-ring voor de peilstokbuis gehaald, want die moet je dan ook gewoon even vervangen. En die heeft dan weer alleen de dealer, of althans: dan heb je vlot de juiste zonder gedoe over diameter & snoerdikte.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
bert123 schreef:Die bijvangst is dan weer een geluk bij een ongeluk!
Nou ja, je laat dat zitten zolang er niks wezenlijks mee aan de hand is. Maar die slang is een bekend euvel, die gaat altijd stuk eigenlijk. En de rest… Tja. Vacuümslangetjes en -dopjes van die leeftijd gaan vaker stuk. Een jaar of wat geleden had mijn Xantia Break dezelfde euveltjes ook allang (en toevallig was die ook in oktober ‘99 de baan op gestuurd). De pakkingen van het inlaatspruitstuk tegen de kop en die van het gasklephuis zijn toch al wel verstandig om die zo eens in de zoveel jaar eens te vernieuwen. Dat was allemaal ook reden te meer om die startmotor er langs boven uit te lepelen: dan kun je dat allemaal meteen meenemen want het moet toch wel een keer gebeuren.
Bovendien is langs onder werken minstens zoveel gedoe bij een E46 van voor 9-‘99 (en deze is in juli gebouwd) omdat je dan met het oude type versterkingsframe onder het subframe zit, waardoor er precies daar waar je de starter eruit wilt laten zakken geen plek genoeg is. Dan moet op een gegeven moment er wel erg veel los onder die auto en dat is, met de auto op bokjes en jezelf in de ranzigheid die er onder vandaan komt, gewoon ook niet tof.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Als je nu toch de boel los hebt, én geconstateerd hebt dat tenminste één onderdeel van het CCV niet goed meer is, én je weet dat het CCV een bekend probleem van de M52/M54 motoren is, én je weet dat een nieuwe CCV compleet zo’n 8 tientjes kost… is dan niet 1+1 gewoon 2?
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Normaal gesproken wel ja. Maar nu niet. Er is toch al weer veel te veel geld aan preventief onderhoud opgegaan, op een bepaald moment moet je dan gaan kiezen om sommige dingen gewoon heel te laten. Natuurlijk moet dan over een week of twee de hele kolerezooi er weer af omdat me dat nog komt bijten, zo werkt mijn mazzel wel, maar ik kan er nu gewoon even echt niet mee zitten.
De hele santekraam hangt er weer aan en dat was een helse wurging. Spruitstuk twee keer gemonteerd omdat er een stekker achter de steunplaat geglipt was, een uurtje of vier liggen matten met de hoofdstroomkabel die tussen het inlaatspruitstuk door moet en dat per sé niet wil: name it & het ging verkeerd. Nu moet alleen de brandstofrail er nog ‘even’ een keer weer uit (de derde keer dus) omdat daar de verkeerde O-ringen voor geleverd zijn. Dat ‘past’ een soort van, maar het werkt voor geen meter op deze manier. De correcte ringen zullen dan wel weer niet vlot leverbaar zijn en dus gaan we waarschijnlijk eerst eens een dag of wat op die meuk zitten wachten en dán kan-ie weer in elkaar, in de hoop dat door het voortdurende heen en weer gelazer met die stomme rail er geen injectoren zijn gaan hemelen en dan ben ik voorlopig tot vér voorbij het bot heel erg ernstig zat van het gewurg aan dat ouwe lijk & al helemáál van het eeuwige gek*t met slechte/verkeerde/te laat of niet geleverde/anderszins onbruikbare nieuwe onderdelen.
Dus dat.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
En jawel. Die tering ringen zijn er weer niet. Ik ben het nu echt heel erg serieus spuugzat. Ik denk dat ik die k*tzooi maar eens fijn in de hens ga steken. Wordt nooit meer wat zo. De touwtering met ‘t zooitje
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
En adem uit, Derk. Inmiddels weten we allemaal dat het uiteindelijk gewoon goed komt.
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Yeah. Maar je wilt niet weten hoe.
Die ringen zijn nu dus bij de dealer besteld en die zouden dan morgen binnen moeten zijn. Inmiddels heb ik die rail er weer uit gewurmd, wat nóg moeilijker was dan eerder omdat nu ook de hoofd-stroomkabel weer achter het spruitstuk langs ligt en er dus redelijk kritisch minder ruimte is om daar achterlangs de brandstofleidingen los te koppelen (never mind aankoppelen). Eén lukte in situ, de ander pas nadat de rail los was. Elke keer dat je dat ding los plopt uit het spruitstuk krijgt er weer een injector een lel omdat je pijnlijk dicht bij de cilinderkop langs werkt. Maar dat zal dan wel…
De ringen zijn er weer af, ook geen pretje want door de extra snoerdikte zitten ze bijna onwrikbaar op die injectoren klem.
Ik heb het onderdeelnummer van die Elring injectorseals nog maar eens laten controleren en dat was voor de onderste injectorringen van de M52TUB25 gewoon correct; komt er dus op neer dat de 3rd party injectorseals gewoon van de verkeerde maat zijn en je ze dus bij de dealer moet bestellen in de hoop dat het dan wél goedkomt (want ook BMW koopt die spullen gewoon ergens in, goeie kans dat je dan nóg Elring krijgt en die passen dus niet). Ik vermoed eigenlijk dat hetzelfde nummer wordt aangegeven voor de M52TU en de M54 en dat ze dan dus wél passen op de M54. Maar dus niet op de M52TU.
Het kan ook zijn dat er vanaf 9/‘99 wat kleine wijzigingen zijn geweest waardoor dat nummer en die ring wel klopt maar niet voor de eerste bouwserie van de E46 en dan kom je, als je die ringen niet kunt krijgen, terecht in het vervangen van het inlaatspruitstuk en mogelijk de injectoren, met de vraag wat dat voor de rest van het motormanagement betekent. Dergelijke onzin heb ik al meer beleefd met deze auto. Komt natuurlijk omdat-ie dan wel eind juli/begin augustus ‘99 gebouwd is, maar pas in oktober op kenteken is gezet waardoor er veel gegevens terugkomen voor een auto vanaf 9/‘99 (ABS-sensoren, side impact sensoren etc.)
Dat zou qua oorzaak dus ook wel te achterhalen zijn, maar waarom zou je. Het is in ieder geval het zoveelste geval van nieuwe onderdelen die domweg niet correct zijn en dat vreet elke keer zo onzinnig veel tijd en energie. Dat een startmotorwissel van een middag werk als je de weg eenmaal kent verandert in een puinhoop van een week omdat je weer eens niet aan de juiste onderdelen kunt komen is langzaamaan gewoon echt problematisch aan het worden. Dan is dealen met vastgerotte ouwe meuk waardoor alles tien keer zo lang duurt veel minder irritant.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Komt natuurlijk omdat-ie dan wel eind juli/begin augustus ‘99 gebouwd is, maar pas in oktober op kenteken is gezet waardoor er veel gegevens terugkomen voor een auto vanaf 9/‘99 (ABS-sensoren, side impact sensoren etc.)
Op dat punt is PSA dan beter toegerust.
Door het ORGA nummer, waarmee de fabricage datum vastligt, maakt het niet uit wanneer hij op kenteken gezet is. En PSA koppelt de wijzigingen aan dat ORGA nummer.
Nou weet ik uit ervaring dat dit geen 100% garantie geeft, ook daar gaat wel eens iets bij mis.
Maar wel in het overgrote deel van de wijzigingen.
Van alle keren, en dat waren er héééél veel, dat ik wat opgezocht heb zat het maar één keer mis.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005
- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
niets is meer onbetrouwbaar dan een ingangsdatum van een wijziging. Een serienummer (mits inderdaad in serie gebouwd) is dan in ieder geval onafhankelijk van allerlei voorraad punten. Of het VIN nummer natuurlijk, maar dat is eigenlijk een serienummer toch?