De VIN is een uniek serienummer, met daaraan bij PSA rechtstreek gekoppeld de ORGA/fabricage datum.
Langs die weg kun je in de Citroën DataBase terugvinden welke versie ergens gebruikt is.
En als geschreven, dat blijkt in mijn ervaring bijna altijd te kloppen.
Heb jij daarmee andere, slechtere ervaringen?
Daarbij wel de kanttekening dat voor oudere modellen weinig gegevens beschikbaar zijn.
Maar vanaf de Xantia T1, en zeker bij de T2 is dat goed voor elkaar.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
@Derk, als je op chassisnummer bij de dealer besteld zou je in principe altijd de juiste spullen moeten krijgen. Het gaat vaak mis bij het bestellen van imitatie onderdelen in webshops die met kentekeninvoer werken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Op VIN gaat dooorgaans goed, maar ook niet helemaal altijd. Op kenteken krijg je soms heel gekke dingen. Mijn Turbodieseltje van 10/‘93 op kenteken wordt altijd als een 10/‘94 teruggegeven in de databases van Parts Point e.d. en dat betekent dat je de specifieke onderdelen voor een gewoon nog ouderwets neerstortende Xantia 1a TurboD (was dat niet tot 2/‘94 of zoiets?) eigenlijk nergens meer kunt krijgen. Ja, bij de dealer zou je denken, maar dan kom je er vooral achter waar er bij Stellantis allemaal allang NFP achter staat…
Bij BMW is het doorgaans waterdicht, maar er zit een kleine mate van lekkage tussen BMW en de toko’s die BMW gebruikt om dergelijk antiek spul als voor een ‘99er E46 van te betrekken. Laten we zeggen: het systeem is dan wel waterdicht, maar dat is niet noodzakelijkerwijs bijvoorbeeld ook benzinedicht… Dan komt het voor dat BMW inkoopt bij dezelfde club die ook de algemene leveranciers van hun spullen voorziet. En als er dan dáár weer iets niet klopt in een specificatie van een onderdeel (en dat gebeurt gewoon) ben je ook via de dealer ineens de Sjaak. Been there. Hoewel dat op zich wel echt zeldzaam is.
Morgen weer even naar Stad op en neer om die ringen te halen en dan maar eens een oude meenemen om te kijken of ‘t dan goed gaat. En anders moet het maar met de oude seals terug op hun plek
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
JKER schreef:Of het VIN nummer natuurlijk, maar dat is eigenlijk een serienummer toch?
Het serienummer is onderdeel van het Vehicle Identification Number, eigenlijk. Bij BMW bestel je je onderdelen op basis van de laatste 7 posities van je VIN (bij PSA/Stellantis dacht ik laatste , want dat is je serienummer. Het VIN bevat verder nog gegevens met betrekking tot land van herkomst, fabrikant en dan nog een aantal door de fabrikant toe te wijzen velden (zoals bij PSA bijvoorbeeld VF7GJNFUC******** al meteen verraadt dat we het over een Berlingo Ib Multispace met TU5JP4 & 5-versnellings handbak hebben: VF = Frankrijk, 7 = Citroën, G = Berlingo Ib ‘First’ van ‘08 t/m ‘12 en met toevoeging J = Multispace, NFU = motortype TU5JP4, C = 5-handbak euro-4)
Daar heb ik overigens hier nog een groeidocumentje over staan.
Maar dat allemaal geheel en al terzijde. Daarmee heb ik nog geen injectorseals voor een 7/‘99er E46 323i aus Bayern… En dat moet dus echt nu even eerst, want dan kan ik die Birnenkiste tenminste weer gewoon gaan gebruiken waar-ie voor is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb de injector O-ringen ook van Elring en dat past helemaal prima. Waren ook dezelfde maat als degene die van de injectoren afkwamen, ook met schuifmaat gemeten.
Maar erg vervelend dat het bij jou weer zo’n getob moet wezen.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Ik heb nu de injectorseals van BMW binnen. Dat zijn gelukkig wél de goeie. Dan kan dus straks de boel weer in elkaar. Dus twee keer sealtjes aangeschaft, een keer voor naar Stad op en neer gejakkerd á 6 liter peut, komen er dus straks O-ringetjes op die goed een tientje per stuk kosten… Hopelijk is het de moeite waard. Met mijn mazzel zijn er allang een of twee injectoren gaan muiten door al dat uit- en inbouwen en dan kunnen we gewoon nóg een keer.
Afijn. Kijken of die bende er straks weer op te wurmen is.
Eén troost: de verkeerde injectorseals zijn dermate verkeerd dat ik ze in ieder geval nog als vervangende bandjes onder een ouwe Dinky Toy kan gebruiken. Nou kosten dergelijke bandjes normaal 35 cent per stuk in plaats van €2,50, maar goed: anders moet je ze weggooien en da’s dan ook weer sneu geld.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heb ik dus blindelings, op de tast, de brandstofslangen verkeerdom om die rail gedrukt. OK. Zal wel, dan wissel je ze om. Ja leuk, maar hoe zaten ze nou dan? Want eer je daar op de tast bij bent heb je die rail er alweer naast liggen omdat de grafzooi niet los wil, heb je de boel van druk af moeten zetten door het brandstoffilter los te maken en heb je dus al twee oksels vol benzine en lig je in een mooie licht-ontvlambare plas te badderen en heb je uiteindelijk geen idee meer welke slang nou waar heeft gezeten dat ‘t niet klopte.
Markeer die zooi dan ook… Ja leuk, dat ís van BMW uit ook wel gedaan met verschillend gekleurde sluitingen, maar die kun je niet zien als je ermee aan het werk bent en de kleur kun je niet voelen. En natuurlijk passen ze ook met de verkeerde kleur gewoon wél. Sterker nog, de vervangende retourslang, als je ‘m nu bestelt, is gewoon een aanvoerslang met zwarte sluitingen in plaats van blauwe. Maar dat boeit niet, want je kunt ‘t gewoon niet zien. Daarbij wil die rommel voor geen meter in lijn liggen om vast te klikken en als dat eenmaal gelukt is maar het zit verkeerd heb je er een helse k*tklus aan om ze weer te lossen.
Ik denk dat ik nou ook gevoeglijk die injectoren wel gewoon kan afschrijven, zou me verbazen als-ie dalijk op meer dan drie cilinders loopt. Gewoon door het achterlijke gewurg met die brandstofslangen en omdat elke optie om er iets mee te doen in de weg zit van een ander onderdeel daar in die dramatisch nauwe ruimte achter het blok.
Tekeningen van het brandstofsysteem in de versie die ik heb, met de brandstofdrukregelaar op de rail, zijn niet te vinden. En dan nog: je kunt niet zien wat je doet daar achter het blok. Dan moet de bak er dus uit, anders heb je echt geen zicht op de zaak. Kortom, je kunt het eigenlijk alleen maar gokken. Wat weer een puinhoop is dit toch weer Ik moet me ook gewoon bij zo’n 02tje houden, kun je tenminste zien waar je mee bezig bent. Maar goed, ik had ‘t kunnen weten… Dezelfde hel had ik met het wisselen van de vacuümpomp in die Compact, die ook achterop de kop zit zodat je er eigenlijk alleen normaal bij kunt met het blok naast de auto.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Oh en bij het van druk halen van het systeem via het brandstoffilter zag ik de productiedatum op het brandstoffilter gedrukt staan. 07-‘99… Juist. Originele montage. Is nog nooit vervangen!
Gelukkig ligt er om de hoek zo’n ding op voorraad, doen we dat nu ook nog even nu we erbij kunnen.
Derk
Edit: typo
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Je hebt het vast al opgelost maar anders is het wellicht een idee om om 1 van de slangen een ty wrap te doen zodat je ze op de tast wel uit elkaar kunt houden….
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zoiets misschien, maar dan nog is het een totaal onmogelijk hoekje om te werken, daar pal achter de cilinderkop. Het begint er al mee dat je op de een of andere manier voor de rembekrachtiger langs met je arm achter het blok langs moet zien te komen alsof je daar ergens een kalf wilt gaan halen. Verder naar boven zit je met het schutbord… Denk: distributiewissel op een DS maar dan zonder het blok te lichten of de motortunnel open te zagen. En met meer scherpe randjes.
En op de tast werken is 1 ding. Als zo’n auto ‘t dan maar meteen kon zeggen dat ‘t niet bevalt waar je mee bezig bent… Maar nee: het gezeur begint pas achteraf
Maar goed. Na een hoop geouwehoer zit de hele handel weer in elkaar, inclusief een kakelvers brandstoffilter en is het orgel weer onder eigen stoom de deur uit gereden. Nu eerst eens eten en dan straks maar eens een proefrit maken om te kijken of het nou inderdaad allemaal klopt wat er gebeurt. Want het is immers pas klaar als het allemaal ook bewezen in orde is.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Het is een strijd Derk, weten we alles van.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK, alles werkt weer. Hij lijkt nu iets alerter op het gas te reageren ook en als ik de verbruiksmeter in de gaten houd lijkt het erop dat het verbruik ook nog wel eens een paar tiende kilometer op een liter verbeterd zou kunnen zijn. In de sfeer van twee keer grof gas geven en die verbetering is weer weggestookt, maar hey: als het bestaat, is dat meegenomen.
Ik vind het, na alle gewurg met die brandstofrail, alweer dikke mazzel dat er geen injectoren zijn gaan liggen muiten, dus dat is alweer iets. Gek is dat, soms kunnen die dingen helemaal niks hebben en soms ram je er een spijker mee in de muur en dan is er niks aan de hand.
In ieder geval marcheert het ding weer. Nou moet ik nog een nieuw plan verzinnen voor het binnenhalen van de juiste onderdelen. Dat moet dus iets vaker via de dealer, zeker zoals met ongein als die O-ringen. Natuurlijk is 5 euro per stuk duur voor een O-ring, maar dat is goedkoper dan na montage merken dat je de verkeerde hebt en ze dan twee keer aan moeten schaffen. En bij dergelijke onderdelen ga je er ook gewoon niet aan failliet om daar dealerwerk van te maken.
Waar het om begonnen was, was de startmotor en het in Oekraïne gereviseerde exemplaar van Bosch (revisie ook door Bosch) is een prima ding voor weinig geld. Dat is in ieder geval wél helemaal in orde.
Maar goed. Dan zal ik komende week eens kijken of ik de airco eens kan laten controleren & bijvullen en dan moet het er eerst even weer een dag of wat mee.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43271
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi werk weer. En ja, hier geldt net als voor mijn Mercedessen: liever de dealer. (Voor onderdelen dan..)
Bij m’n A124 brak het afdekplaatje van de boogvergrendeling van de cabrioletkap af na 28 jaar. Onlineshops rekenen daar zo’n 30 eurootjes voor. Bij de dealer was ie 6,50..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Han S schreef:Het is een strijd Derk, weten we alles van.
Het idiote is dat het qua werk op een onmogelijke kleinigheid vast zit. Omdat je er gewoon niet normaal kunt komen. De hoofd-stroomkabel en de brandstofslangen zijn alles wat je nekt, de rest is heel straight-forward laagje voor laagje de boel wegsleutelen.
Dat maakt het nóg irritanter, want daar waar het moeilijk wordt, dat zou nou juist het makkelijke gedeelte moeten zijn. Maar nee, iemand bij BMW heeft besloten dat het knelpunt van ongeveer alle leiding- en slangenwerk precies achter de cilinderkop moest worden gelegd. Werkt wel heel netjes af onder de kap, maar het is voor onderhoudswerk gewoon drie keer ruk.
Nou ja, de rest van die auto is eigenlijk best wel goed aan te werken en nou ja, de service-onvriendelijke ontwerpblunder moet ergens zitten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Is dat specifiek voor de M52TU dan? Ik heb 2 weken geleden ook de injectoren gewisseld en ik had geen moeite met de brandstofleiding. Maar dat is ook maar 1 snelkoppeling, want de brandstofdrukregelaar zit op het filter, onder de auto en niet in de rail. In ieder geval, op de tast waa de leiding zo gevonden, kwam makkelijk los en ging ook makkelijk weer in elkaar. Nou heb je bij de E39 met i6 wel iets meer ruimte achter de kop natuurlijk. Al neem ik aan dat je de paraventbak verwijderd hebt tijdens je klus.
Nou ja. Het is klaar. Beter