Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
De inhoud van het filmpje gaat in lijn met een artikel wat laatst in AMT stond over deze motoren. Interessante stof.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-01-2023
- C3 Citroën C3 III 1.2 PureTech 60kW
Masimo schreef:Gezien de discussie hier zijn er dus veel meer mensen hier die mee te maken hebben. Kunnen mensen ook eens naar de toestand van hun riem kijken, en dat hier posten? Graag de km-stand aangeven.
Hallo,
Ik ben nieuw op het forum en heb met enige verbijstering dit topic doorgelezen want ik was niet op de hoogte van de problemen met de distributieriem in de PureTech 1.2 motor.
Ik heb een Citroën C3 met 1.2 PureTech motor van 60 kW (zonder turbo dus) sinds februari 2018 en met wat ik al op dit forum geleerd heb weet ik dat hij gebouwd is in december 2017. Heeft momenteel 65000 km op de teller. Ik ben dus onmiddellijk naar de distributieriem gaan kijken en blijkbaar heb ik het goede model.
Het onderhoudsschema schrijft voor dat de riem de eerste keer vervangen wordt na 6 jaar of 100000km en dan pas om de 12 jaar of 200000 km. Verslijt een eerste riem dan sneller dan elke volgende?
Wat de discussie omtrent de olie betreft: mijn onderhoudsschema laat het gebruik van verschillende viscositeiten toe, als de olie maar voldoet aan de Citroën norm. De auto wordt onderhouden door de merkverdeler en die gebruiken elke keer Total Ineo First 0W30.
Geert.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Geert VdH schreef:Het onderhoudsschema schrijft voor dat de riem de eerste keer vervangen wordt na 6 jaar of 100000km en dan pas om de 12 jaar of 200000 km. Verslijt een eerste riem dan sneller dan elke volgende?
Lees het hele schema nog eens goed
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 10-01-2023
- C3 Citroën C3 III 1.2 PureTech 60kW
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Dat krijg je dus zonder techniche achtergrond.
Had niet door dat een distributieset ook de distributieriem bevat.
Weeral iets bijgeleerd .
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik begrijp t ook niet zo goed. Bij normale omstandigheden om de 100000km, bij zware 105000km.
Dat lijkt me vreemd
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Bij ‘zware omstandigheden’ wijzigt de primaire onderhoudsinterval van 25 duizend naar 15 duizend. En dan is er dus geen sprake van een 100 duizend kilometerbeurt, maar 105 duizend.
De verwachte levensduur van de riem is schijnbaar niet afhankelijk van de gebruiksomstandigheden.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 285
Geregistreerd: 27-04-2007
- C1 VTi 72 S&S Feel
- C5 C5 Aircross 1.6 Puretech EAT8 Shine
Ik overweeg mijn C4 Grand Picasso diesel in te ruilen op een C4 met benzinemotor. Heb wel wat twijfel gehad vanwege het distributieriem “probleem”, maar volgens mij is het met goed en tijdig onderhoud een acceptabel risico.
Begrijp ik nu dat de bougies ook vervangen moeten worden á 25000 kilometer ?
Dan kan ik dat bij een eventuele aanschaf laten doen, als de kilometer stand daar om vraagt.
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Bougies om de 50k.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 25-12-2019
- C5 Aircross 1.2 Puretech eat8 130 Feel
- C4 (2004-heden) Ë-C4 Shine
Ik heb zelf een C5 Aircross ruim 120.000 kilometer gereden met een 1.2 Puretech 130. Geen problemen ervaren. Alleen het olieverbruik was wel behoorlijk en moest meestal 4a 5000 kilometer voor onderhoudsinterval bijgevuld worden. Verder geen bugs.
Mon espoir et en pennes
BX 1.6 Chic
ZX 16v
Saxo 1.6 VTS 16V
XM 2.0 turbo ct
XM V6 3.0I Break
Xantia activa V6
C5 Tourer 2.0I 16V Ligne Business
C4 Cactus 1.2 PureTech 130 eat6 Shine
C5 Aircross 1.2 PureTech 130 Business plus
C5 Aircross 1.2 Puretech 130 eat8 Feel
ë-C4 Shine
Heb een C3 Aircross 110 gereden. Geen problemen met de riem gehad. Elke beurt en vaak door mijzelf gecontroleerd. Wel een garage die er de juiste olie in deed.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Vooral dat laatste is cruciaal!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mijn c4 cactus heeft net 100.000 km gehaald met de 110 pk THP. Altijd onderhouden geweest volgens het boekje. Zorgzaam mee gereden. Desondanks is de motor helemaal op. Auto kan naar de schroothoop. Zeer zwaar teleurgesteld in Citroen. De TU blokjes deden 200.000+ km met de vingers in de neus. Na 25 jaar Citroen nooit geen Stellantis product meer voor mij. Benieuwd of er hier mensen zijn die 200.000 of meer hebben gehaald met het EB blok.
Citroen C4 cactus 1.2 e-THP shine.
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017
- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Is iemand bekend met een (mogelijk) nieuwe versie van de distributieriem met blauwe opdruk?
Ik bestelde vandaag een distributieset voor een kennis, en daarin zat een Dayco riem met blauwe opdruk. Het nummer op de riem is 941188. Als ik hem opzoek op de site van Dayco, dan is het inderdaad een vervanger van de originele 16 088 875 80 (dat is de riem met de “ruit” structuur). Ik heb zelf een poosje terug de riem in mijn eigen C3 (ook met zo’n ruitjespatroon) vervangen door een gladde riem. Destijds bij de dealer gehaald. Die had een gele print met nummer 98 002 396 80. Er staat me ook nog iets bij over een gladde riem met witte opdruk.
Is er iemand die opheldering kan geven?
Men begint iets te schuiven.
https://www.youtube.com/watch?v=BIzMF_VEbxE&ab_channel=Kassa
Wat mij nog steeds op valt is dat iedereen, ook onder die Youtube video, af geeft op Stellantis dat die motor kut is. Die motor is prima, het ontwerp ook (hoewel wat onhandig, dit had je als fabrikant aan moeten zien komen), maar er moet de juiste olie in anders vreet de olie die riem kapot.
Consumenten en zelfs merkdealers negeren volop het advies van Citroën welke olie erin moet die afgestemd is op die natte distributieriem.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon