Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja. Diagonaal. Dat gaan we niet doen. De radiaalbanden die dunlop voor dit soort auto’s levert, jags, rovers enz, zijn gewoon lang niet goed als de michelins of de Pirelli’s.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Helder.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kwam een Duitse bandentest tegen waarbij de Dunlop Sport Classic er heel goed uit kwam. Maar het prijsverschil met Michelin XVS is klein. Ik neig ook nog steeds naar Franse banden.
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Had ik hier al gemeld dat mijn auto stonk naar benzine? Nadat het lek was gevonden stonk de auto nog steeds - maar minder intens. Na lang zoeken bleken het de fiber afdichtingen van de benzineleidingen op de benzinepomp. En waar Waterman dan op zoek gaat naar nieuwe ringen was ik het zó zat dat ik ze met een flinterdun laagje vloeibare blauwe siliconen pakking heb teruggezet. Probleem voorlopig opgelost. Nu ik de auto beter leer kennen begin ik toch wat bezorgd te worden over oliepeilen. Op vakantie in de Ardennen leek de auto nauwelijks motorolie te verbruiken. Na een paar lange hete ritten in Nederland was het peil opeens verdacht laag - net als de oliedruk bij stationair. Eens kijken hoe dat zich ontwikkelt bij normale temperaturen. Onverwacht - alhoewel, voormalig DS rijder - is dat de olie van de stuurbekrachtiging en stuurhuis opeens ook laag staat. Er zat kleurloze en reukloze olie in, die zich mooi heeft verneveld door het rechter deel van de motorruimte. Volgens het instructieboekje moet er differentieel olie in en dat stinkt net zo als versnellingsbak olie. Da’s minder als dat door de motorruimte wordt verneveld. Ergo: de auto gaat naar de volgende Rover specialist. Die gaat de Michelin XVS monteren (ik wil eigenlijk XAS, die smallere en hogere band past beter bij de looks, maar die is effe niet leverbaar). Die garage mag meteen ook de lekkage van de stuurinrichting oplossen. Benieuwd of dat net zo ingewikkeld en duur is als bij de DS. De automatische versnellingsbak gaat soms niet in de achteruit, dus daar ook maar eens gepeild. Dat moet vanuit het interieur, dus moet het tapijt en de isolatie er uit. Dat peil stond ook te laag, maar van de vorige eigenaar heb ik ook olie voor de automaat meegekregen. Ook maar bijgevuld. Dat zijn dus drie systemen om te controleren met elk de eigen olie - en met alle drie lijkt iets mis. Benieuwd of het differentieel ook nog van binnenuit te peilen is en of daar ook olie verdwijnt.
Tussentijds met de kriksteunen aan de gang geweest. Daar zat zoveel oppervlakte roest in dat de krik er niet in kan. Onhandig, heb ik mogen ervaren. Met een ronde vijl tekeer gegaan en er daarna maar een laag was ingespoten, zodat de krik mooi naar binnen glijdt.
Het leer maar na alle hitte in de zon weer eens getrakteerd op een flinke klodder verzorgingswas. Werd door alle craquele gulzig opgezogen. Voelt het leer weer ietsje minder als karton.
Nou ja, het rijdt geweldig. Je moet je volledig aan de beperkingen van de auto aanpassen en de automaat ‘doorzien’ maar de beloning is groot. Wat dat betreft is er een overeenkomst met een DS, die rijdt ook het lekkerst als je de auto een beetje doorziet. Heerlijk op langere afstanden, fijne stoelen en bij 30° briljante ventilatie. Voor een Citroën rijder wel wennen dat de bladveren (voor als torsie vering, achter gecombineerd met een starre as) eigenlijk bizar slecht functioneren.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Troost je, ook met nieuwe fiber afdichtingen lekt mijn Shaguar benzine. Ik ben dat inmiddels ook helemaal zat. De truc is om ze dus met enige vloeibare pakking te monteren maar let op op, dat moet een speciale zijn anders werkt het een week. En niet langer. Loctite 518 moet je hebben. Online te koop bij Reichelt.nl voor 24 euro. Ik moet het nog doen maar de spullen zijn er.
Lekkages, olieverbruik, nukken, stank: welkom in de wereld van de Engelse auto..
O enne, vaak verse olie. 20w50 van een goed merk. Minimaal iiedere 5000 km. Ik heb gemerkt dat de olie nog al wat verdunt, dat schijnt dan weer te worden veroorzaakt door dat er op de een of andere manier nogal eens wat benzine bij de motor olie komt. Gaat ie olie van zuipen en de druk neemt af.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Loctite 518 inderdaad, de blauwe. Een tip die ik ooit kreeg via de HY club. Ik denk dat ik dat tubetje al 20 jaar heb, heel soms heb ik het nodig. Bij de auto kreeg ik nog een halve gallon 20W50, maar dat ging opeens wel heel hard tijdens de hete dagen. Tja, Engels hè.
Zou koperen ringen een oplossing kunnen zijn?
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat lijkt volgens velen niet te werken. Aluminium wel, maar het grootste probleem is de maatvoering van die fiber ringen. Engels hè..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Misschien dat metalen ringen een oplossing zijn, maar mijn benzinepomp (een dubbele - waarom makkelijk als het ook ingewikkeld kan) is nu lekvrij. Ik ben tevreden, ga daar nu niet mee experimenteren.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
If it ain’t broke, don’t fix it!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb een 68 jaar oude NSU Max motorfiets met een Bing carburateur, loopt prachtig maar hoe vast ik de vlotterkamer ook aandraai, ook met nieuwe fiber ringen blijft het benzine zweten.
Vandaar mijn vraag omtrent koperen ringen. Maar ik begrijp dat aluminium beter werkt. Gaan we dat regelen.
Aluminium ringen zijn wel “harder” dan fiber ringen, en van de koperen zijn er harde en zachte uitvoeringen. Je hebt zelfs “holle” koperen ringen, die vervormen het makkelijkst.
Met zo’n oude Bing zou ik eerst eens zachte koper ringen proberen, en anders aluminium met Loctite 581. Ik denk dat “hard aandraaien” geen goed plan is.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Han S schreef:Hoe vast ik de vlotterkamer ook aandraai, ook met nieuwe fiber ringen blijft het benzine zweten.
Heb ik ook met de Dellorto’s op mijn Le Mans.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Citroensmgz schreef:Aluminium ringen zijn wel “harder” dan fiber ringen, en van de koperen zijn er harde en zachte uitvoeringen. Je hebt zelfs “holle” koperen ringen, die vervormen het makkelijkst.
Met zo’n oude Bing zou ik eerst eens zachte koper ringen proberen, en anders aluminium met Loctite 581. Ik denk dat “hard aandraaien” geen goed plan is.
Specialisten raden het gebruik van koperen ringen af in zo’n beetje ieder bericht wat ik gelezen heb over deze lekkages. Fiber, of aluminium, mits in precies de correcte maten, is wat er wordt aanbevolen. Bij het aanblijven van lekkages mag er een zeer dun laagje Loctite 518 worden gebruikt, of een andere anaerobe pakkingmaker in medium sterkte. Onder geen beding siliconenkit gebruiken en ook geen 581 want dat is draadborgmiddel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb vanmiddag aluminium ringetjes gehaald bij de garage aan de overkant, twee hardwerkende mannen met een reparatiewerkplaats waar ze ook keuren.
En op mijn vraag wat hij van me kreeg ws het antwoord: hoofdpijn.
Ik merkte wel dat de pasvlakjes van de carburateur wat gecorrodeerd waren, dus die heb ik met een korreltje 400 wat opgeleukt en de boel weer in elkaar gebeund.
En wat Citroensmgz zegt: hard aandraaien is geen goed plan want het is allemaal lichtmetaal en als je het sloopt, zie het dan maar eens te vinden. Het is bijna 70 jaar oud.
Morgen echte benzine halen zonder die alcoholmeuk en kijken of hij droog blijft en dan gaan we een stukkie rijden met die motor die zijn tijd ver vooruit was, net als meer NSU spul. Ik denk aan de RO80.