Dag. Ik heb vorige een nieuwe airco pomp,druk ventiel, en airco gas laten vullen. De pomp werkt niet. Deze krijgt geen stroom. Ik meet op de paarse draad geen spanning. Als ik rechtstreeks stroom op de pomp zet gaat deze wel en is er koude lucht en de ventilator vanvoor schiet ook aan. Het lampje van de knop brand. Het is een berlingo 1.6hdi van 2006. Iemand die mij kan helpen.
Je hebt ook nog een drukventiel dat en pas inschakelt als je gasdruk in het systeem hebt en ook uitschakelt als de druk te hoog wordt. Beide om je pomp te beschermen.
Als je dus te veel gas gevuld hebt dat gaat hij niet aan en bij veel te weinig ook niet.
Daarnaast zit er ook nog een temperatuur regeling op het systeem, maar dan moet ik eerst eens in de elektrische schema’s gaan kijken.
En natuurlijk wordt het geschakeld met een relais en zit er ergens een zekering Al gecontroleerd ?
Heeft de airco wel ooit gewerkt de laatste tijd, d.w.z. heb je het systeem ooit goed zien werken?
To err is human, not to err is divine.
Mijn vrouw zei mij dat de airco moest bijgevuld worden. Na deze was bij gevuld schakelde de airco niet in. Aangezien de leeftijd van de pomp,had ik deze direct vervangen door een nieuwe, dus het gas er terug laten uitzuigen. Daarna terug het gas erop gedaan. De pomp werkte nog niet, terug het gas laten uitzuigen, dan het druk ventiel op de leiding vervangen
Het gas op de airco gedaan. En nog geen werkende airco. Volgens het instructieboekje is het zekering nr 18 van 40A onder de motorkap, deze is nog goed. Het lampje van de knop brand als de airco opgezet word, maar de pomp werkt niet. Als ik rechtstreeks stroom op de pomp zet dan werkt de pomp wel
Dus: Je airco werkt, maar wordt niet koud genoeg, dus laat je hem vullen. Of werkte hij helemaal niet meer ? Dat is een belangrijk verschil. Daarna vervang je een paar zaken zonder verdere analyse.
Dat moeten we nu doen: Hoeveel gas is er gevuld ? Hoeveel moet er in ?
Werkte de airco nog “half” voor het bijvullen ? Of helemaal niet ?
To err is human, not to err is divine.
Een maand geleden werkte de airco niet. Deze wordt bijgevuld, zonder resultaat. Ik vernieuw de pomp en het drukventiel, zonder resultaat. De zekering is nog goed, de knop op het dashboard brand wel. Maar ik heb geen stroom op de stekker. ENKEL als ik rechtstreeks stroom op de pomp zet werkt deze wel. Er zit 575gram op maar ik heb juist naar citroën gebeld en volgens chassisnummer moet er maar 400gram op zitten.
Het aircogas op de berlingo was teveel (575gr)
Nu zit er 400gr op, opgezocht bij citroën op chassisnummer nummer. De airco heeft 2x effe gewerkt, nu doet hij het niet meer.
Misschien dat je eens iets specifieker kunt zijn ?
Wat is 2 keer effe: 2 keer 10 minuten met 1 uur ertussen, een rit en dan nog een rit, of twee keer 20 seconden omdat je de airco getest hebt ?
Je bent nog steeds met trial and error bezig:
Laat je Berlingo eens met een airco-station lopen zodat je de lage en hoge druk kunt zien ?
Of laat je Berlingo nu eens aan een Citroen capabel diagnose apparaat hangen, die zegt je ook meteen hoe je airco werkt.
Er zit nu 400 gram “gas” in: Je hebt dus leeggepompt en daarna weer gevuld, of 175 gram afgezogen ?
heb je ook de juiste hoeveelheid olie er in zitten ? Dat maakt ook nog verschil: te veel olie => te veel gasdruk OF te weinig gas dat er bij kan.
To err is human, not to err is divine.
Mijn vrouw was naar een carrosserie bedrijf in de buurt geweest. Daar hadden ze het gas er terug volledige uit gezogen. En dan er 400gr er terug in gedaan. Van de olie enz heb ik geen info meegekregen. Volgens mijn vrouw had ze de airco opgezet na het vullen in dat carrosserie bedrijf, de pomp ging 2x aan na elkaar met een paar sec tussen. Ze had maar 1x op de knop gedrukt. Sinds heeft de pomp niet meer gewerkt. Ik ga nu enkel de verwarming weerstand vervangen want ventilator werkt enkel op stand 4. Ik ga morgen eens naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in airco
Je hebt al begrepen dat ik vind dat je dat beter meteen had gedaan. Je trial and error methode werkte misschien 30-40 jaar geleden met een aan-uit airco, maar niet meer met een moderne.
Je hebt blijkbaar nu de goede gasdruk om te beginnen, dus de pomp gaat aan, maar gaat vrijwel meteen daarna weer uit omdat er iets anders niet goed zit. Kan nog steeds zijn dat de druk te hoog wordt als de pomp een paar seconden loopt. Of je “binary” switch zit niet goed enz.
Goede keuze:Naar een airco specialist gaan !
To err is human, not to err is divine.
De airco werkt terug. Het lag aan de verwarming weerstand. De blower werkte enkel op de maximum stand. Dus deze moest ik toch vervangen.