wat is dat precies voor sensor dan, waar zit het en wat doet het?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
die snelheidssensor is een apparaatje dat op de versnellingsbak gemonteerd is. het meet de snelheid van de wagen en geeft dat door aan de ECU van de hydractieve vering.
Het is de meest belangrijke sensor van al de sensoren die in de wagen verstopt zijn. het is deze die bepaalt hoe de andere gegevens geinterpreteerd dienen te worden door de ECU. Maw, de andere gegevens worden altijd afgewogen tov van de signalen van die ene…
waar het precies zit, weet ik niet. ik zal het eens vragen straks als ik m’n wagen ophaal en misschien wat meer zwevend huiswaarts rij…
oke, die sensor is vervangen… op het eerste zicht en de eerste rit: wat een verschil! maar ik weet het pas zeker na een koude start morgenochtend… als het hobbelen verdwenen is, zal ik een tevreden persoon zijn.
nu ging ie wel vlot in de bochten, zonder hobbelen… mijn eerste indruk was top!
maar! ik heb de indruk dat mijn snelheidsmeter de snelheid niet juist aangeeft… ik reed zgn 120 km/h, maar ik stak iedereen voorbij… op de express weg, idem: 90 km/h en ik vlamde iedereen een hartstilstand. zal ik nog eens moeten voor terug gaan. is vervelend, en moeilijk uit te leggen aan de politie.
Hallo,
Ik heb ook zo een kastje liggen maar ik zou niet weten hoe ik
hem moet gebruiken, iemand misschien een idee.
V.g.Henk
En?? Hoe was ‘t na een koude start?
goed! helemaal anders… veel zachter.
kan me wel niet ontdoen van het idee dat ie toch nog op hard gaat bij het starten, maar het hobbelen is totaal weg. voor de reparatie zat ik te hobbelen als ik een kart, dat is verleden tijd… de pedaalsensor is niet vervangen, misschien moet ik deze eens mechanisch afkoppelen en zien welk effect dat heeft.
zijn gedrag over het algemeen is veel normaler. hij gaat niet plots meer in de harde stand, maar doet het ongemerkt als het nodig is.
al bij al bijna ideaal dus!
of toch niet zooooo ideaal.
bij nader inzien is er toch nog een probleem.
het heeft blijkbaar enkele dagen geduurd eer dat het zich kenbaar maakte.
het hard worden doet ie dus nog steeds, gisteren zelfs vanaf de koude start tot op de autobaan. Halverwege de rit, na een km of 3, voel ik ineens het achterste wippen (omhoog of omlaag, ik weet het niet meer, maar ik denk omlaag) en reed ie ineens weer zachter, zoals het moet…
ik heb mijn foutcodes nog eens uitgelezen, en er werden geen fouten gevonden. dus het ligt nu niet meer aan de computer of de sensoren.
het systeem zelf is dus het probleem. er zit nu al voor meer dan 5000km reinigingsvloestof in de circuits, maar ik vraag me af of er toch geen vuil aanwezig is die d boel verstopt.
of de electroklep die het toch niet goed doet (ook vervuiling?)
wat ik zou kunnen doen, en corrigeer me indien niet eens,
-eens testen waardoor en wanneer de electroklep op hard gaat door een spanningsmeter op de klep te zetten.
-en als vervolg de electroklep te demonteren en eens volledig uit elkaar te halen en te reinigen.
gaat dat laatste eenvoudig?





















Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik zou die reinigingsvloeistof zsm vervangen 5000 km is te lang, mag er maar maximaal 4000 km inzitten
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
tja, daar zou ik je niet mee kunnen helpen, maar volgens mij zit die reiniger er inderdaad wel te lang in. Niet dat dat me overigens de oorzaak lijkt van jouw problemen.
Dit weekend heb ik het kastje geprobeerd. In eerste instantie deed ie het niet, maar met wat frummelen aan de draden heb ik een code gevonden. Omdat ik niet echt oplette heb ik wellicht de afsluitende knippers gemist, dus nu weet ik nog steeds niet of ik alle meldingen heb gezien. Hij gaf code 13, dat voor de injection air temperature sensor staat. Daarna heb ik het apparaat niet meer aan de praat gekregen.
Wel de katalysator vervangen en alles enigszins schoon gemaakt. Vanmiddag opnieuw de ecu geprobeerd uit te lezen maar helaas weer geen resultaat, oorzaak niet bekend. Uiteindelijk de accu maar los gehad voor meer dan een uur, daarna was het lampje uit en nog steeds brandt ie niet na een rit van Groningen naar Den Haag…..?
Hopelijk blijft het zo!!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
vreemd hoor…
normaal moet ie steeds een start code geven, en een eindcode… respectievelijk 12 en 11.
stel dat je de eerste keer niet tot op het eind de codes uitgelezen zou hebben; dan start ie de volgende keer gewoon weer waar je was gebleven. tot wanneer je de code 11 gepasseerd bent.
best de comp resetten door 15 sec contact te maken.
jij hebt blijkbaar de motor uitgelezen… bij mij lukt dit dus niet.
het feit dat je apparaatje het niet doet, heeft misschien te maken met een verbinding die is losgekomen?
als ik mijn app op de hydro-ECU aansloot, dan begon het lampje al zwak te branden. of dit ook zo is op de motor-ecu weet ik niet… maar zo zie je wel of het werkt. bovendien, als je de switch omzet moet het lampje ten alle tijde branden, ook al is er geen connectie met de computer… controleer je verbindingen en zorg dat de massa ok is.
dat heb ik inderdaad gemerkt, bij de hydro computer blijft het lampje zwakjes continu branden. Bij de ecu van de motor was dat niet het geval maar brandde het lampje voluit. Met het in en uitschakelen van het apparaatje ging het lampje ook niet uit. Maar het rare is natuurlijk dat, nu de ecu gereset is, en er zou wat fout zijn, de ecu toch weer een foutmelding zou moeten geven na een rit van 250 km?
Hoe dan ook, ik zal het apparaatje nog maar eens opnieuw bekijken, ook al leek er niets mis. Ik was overigens wel een beetje in paniek, na een aantal keren rommelen om dat ding aan de praat te krijgen, startte de auto op een gegeven moment niet meer, en het klokje gaf alle streepjes verlicht. Daarna heb ik dus de ecu maar gereset, daarna was er niets aan de hand…
Ik snap er vrij weinig van, maar voorlopig loopt ie perfekt zonder foutmeldingen, dus misschien laat ik t maar zo
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
een ander vraagje waar ik geen raad mee weet. in die documenten met foutcodes staat ook beschreven hoe je bepaalde zaken moet uitmeten met een voltmeter. maar waar moet ik die voltmeter op aansluiten??? er worden pinnen beschreven, voor zowel de H1 als de H2, maar welke pinnen zijn dat? Soms gaat het bijvoorbeeld over pin 7 wit. ik heb een witte connector op de ECU zitten… maar een andere keer gaat het over pin 13 zwart, en die heb ik niet… een groene, ja die heb ik, maar een zwarte??? en bovendien, hoe kan je nu kleppen en sensoren gaan uitmeten als je stil staat, want dat kan bijna niet anders als je rechtstreeks op de ECU moet meten…
iemand een idee?
bibberlam schreef:een ander vraagje waar ik geen raad mee weet. in die documenten met foutcodes staat ook beschreven hoe je bepaalde zaken moet uitmeten met een voltmeter. maar waar moet ik die voltmeter op aansluiten??? er worden pinnen beschreven, voor zowel de H1 als de H2, maar welke pinnen zijn dat? Soms gaat het bijvoorbeeld over pin 7 wit. ik heb een witte connector op de ECU zitten… maar een andere keer gaat het over pin 13 zwart, en die heb ik niet… een groene, ja die heb ik, maar een zwarte??? en bovendien, hoe kan je nu kleppen en sensoren gaan uitmeten als je stil staat, want dat kan bijna niet anders als je rechtstreeks op de ECU moet meten…
iemand een idee?
zowel op de veer/ecu als de moter/ecu zitten stekkers als ik terug ga in de tijd (die 2 liter die ik heb gehad was ergens rond 1995) dan heb je een * zwarte stekker op de moter/ece; grote stekker met 25 of 35 pennetjes
* zwarte en een witte stekker op de veer/ecu
deze stekker “bijvoorbeeld over pin 7 wit. ik heb een witte connector op de ECU zitten…” lostrekken en dan meten gaat meestal om een (ohmse) weerstand meeting. als je de schema’s fff doorloop kun je zo wellicht zien of de elektr.klep open danwel dichtstaat…............
wat voor moter zit erin : RDZ,R6A,RFZ of RFV
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
aha, dus dat wil zeggen: een ritje maken en pas dan de meting doen… op het moment dat ik denk dat er zich een probleem voordoet?
als ik die connector losmaak, gaat het systeem dan niet in de war? en dat wat ik wil meten verloren?
ik zal dat eens proberen als ik het materiaal er voor heb.
de aldi heeft weleens een multimetertje voor 2.99 inclusief batterij
je kan wellicht ook die veer/ecu eens vervangen door een andere ......
heb het met die 2 liter gehad dat iedere ochtend de accu leeg was.
toen de stekker van de veer ecu losgetrokken en wat denk je: de volgende dag was de accu vol. ander veer ecu erin klaar was kees
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.