Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vanochtend na het starten bijna direct lampjes uit (seconden of 3) en de auto lijkt iets minder diep te zakken. Het geheel van op druk komen, zakken en omhoog kost nu iets van 25 seconden ipv van ongeveer 1 minuut. Dus de hoofdremcylinder en misschien de hoogte regelaar blijven nog verdacht. Maar het is in elk geval een vooruitgang.
Diesel Rinus schreef:zie kiekjes
de nieuwe regelaar heeft een “uitstekende” (let op waar je de klemtoon legt) plug waarin de veer deels zit, de oude heeft een extra leidingaansluiting (a) voor de aanvoer van LHM vanaf het veilligheids ventiel (voorraadbol)
De veer is goed te zien in de doorsnede/pricipe tekening van nieuwe opzet.
Voor de oude versie nog even de enige route waarlangs LHM weg kan lekken vanuit de derde veerbol omcirkeld en dat pad loopt langs de aansluitingen voor de overige veerbollen.
Goh, wat mis ik mijn Xantia’s eigenlijk en wat was het toch een subliem systeem!
De Xantia is en blijft een aparte auto ja.. ik heb de derde achter elkaar nu, en
heb een paar maanden geleden nog de AL4-Automaatbak laten reviseren.
Kijken hoelang ik hem nog op de weg kan houden.. al kom ik nog zelden een broertje of zusje tegen..
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
barther schreef:Vanochtend na het starten bijna direct lampjes uit (seconden of 3) en de auto lijkt iets minder diep te zakken. Het geheel van op druk komen, zakken en omhoog kost nu iets van 25 seconden ipv van ongeveer 1 minuut. Dus de hoofdremcylinder en misschien de hoogte regelaar blijven nog verdacht. Maar het is in elk geval een vooruitgang.
Goed bezig!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
goed dat er vooruitgang is!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Diesel Rinus schreef:Op het moment dat de druk genoeg is om de anti-zink-klep te openen en de anti-zink bol is bijna drukloos doordat de meeste druk via remventiel is weggelekt, dan geeft dat net zo’n effect. De druk vanaf de voorraadbol kan dan niet de hoeveelheid olie voor de anti zink bol snel genoeg aanvoeren door dat 3,5m lange rietje onder de auto denk ik. (En niet te vergeten de LHM komt van de voorraad bol met een zelfde volume als de anti-zink bol dus de drukval op de voorraadbol zal ook enorm zijn) En als gevolg van de koppeling tussen veerzijde en remzijde zal de anti-zink bol gevuld worden door de veerzijde van het systeem…en de auto zal dan zakken.
De anti-zink bol veroorzaakt dan dus het zinken van de auto… Hoe wrang!
En volgens mij is dit de reden, mijn Xm doet het ook, en soms moet ik wat met de hoogteregelaar spelen om die klep vrij te krijgen, de achtervering is dan ook best stug, even een paar seconden in de laagste stand helpt meestal.
Normaal zakt die op het moment dat het lampje van “de druk is te laag” uit gaat.
Wel mijn Xantia heeft al enige weken probleem, na starten, dat de hele wagen naar beneden zakt en dan weer mooi maar wel langzaam op niveau komt. Maar, nu sedert kort, wordt ook de gehele vering harder en harder.
Zou het enkel die anti-zink zijn? LHM-niveau is OK.
Ook geen constant getik van hoofd voorraad bol te horen.
Denk dat er nu I.F.H.S.veerbollen opstaan. Ooit ook al eens Monroe gehad.
Enig idee?
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Ik zou als eerste de bollen checken of die voldoende druk hebben, alle bollen en zeker de HA bollen.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Omdat er prima mee te leven was en ik wat minder fit was het maar zo gelaten.
Nu merk ik dat het inzakken steeds sneller gebeurd, ook als ik maar een uurtje of 2 parkeer. Ook hoor ik af en toe een geluid (soort piep/sis na het wegrijden met koude motor, duurt ongeveer 1 seconde) bij het remmen. Na een of 2 keer is dat ook weer over.
Graag wil ik het weer in orde maken en de hoofremklep (is dat de juiste naam) reviseren. Ik kon alleen deze set vinden: https://www.autodoc.co.uk/frenkit/7817578 Maar deze lijkt me niet compleet. Heeft iemand er ervaring mee? Zijn er meer complete sets te krijgen?
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De Xantia werd een tijdje niet zo veel gebruikt en het inzakken heb ik maar gelaten.
Voor de vakantie de xantia maar weer eens in orde aan het maken. De airco lekte en de vorige keer was vullen al een beetje dubieus. Een extra steentje tegen de condensor deed de rest. De condensor is nu vervangen en het systeem blijft mooi op druk (test) en over een paar dagen wordt deze gevuld.
Aandrijfas vervangen, eerst had ik rechts last van speling op het wiellager door een after market aandrijfas. Daar heb ik toen wat geschuurd van de flens van de aandrijfas en probleem was over. Diezelfde speling had ik nu links met zelfde merk as. Helaas werkte het iets aanpassen van de as links niet en de as vervangen door een goede originele tweedehandse die ik al eerder had gekocht. Geen speling meer.
De koppeling slipte ongeveer 2 keer per jaar. Hij was compleet vervangen, behalve de hoofd- en hulpcilinder. Werkte prima maar aangrijpingspunt was vrij hoog. Hulp cilinder vervangen, bleef toen meer dan een jaar weg, maar is in het voorjaar terug gekomen en veel vaker. Was in Spanje en vloeistof vervangen, vrijeslag pedaal hoger en ging een paar dagen goed, daarna weer veel vaker slippen. Afgelopen weekend de hoofdcilinder ook vervangen en probleem leek over, ook bij meermaals vol gas in 5 bij maximum koppel. Pedaal had meer vrije slag en alles werkte prima. Tot vandaag, opeens slipt hij weer bij stevig optrekken. Vrijeslag pedaal weer veel minder en daar lijkt wel een verband tussen. Ik denk dat ik de hulpcilinder nog een keer ga vervangen. Ik ben er steeds erg alert op omdat ik de koppeling niet wil verbranden en dat zorgt dat het steeds maar heel even is (halve seconde of minder), maar dat rijdt niet zo ontspannen voor de vakantie in de bergen. Heeft iemand nog een ander idee?
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vandaag is de airco gevuld en werkt dat weer prima en ik verwacht dat de komende jaren veel minder koelmiddel ontsnapt.
Vanochtend geen slippende koppeling bij vol gas vanmiddag weer wel. Twijfelde over de ontluchting, maar er kwam geen luchtbel uit bij het ontluchten.
Hulpcilinder verwijderd en met endoscoop gekeken of er toch olie lekt (beide keerringen vervangen 5 jaar geleden). Lijkt mooi droog en dus een andere hulpcilinder geplaats. Bij vergelijken van de hulpcilinders lijkt de veer van de nieuwe iets zwaarder te gaan. Na plaatsen en ontluchten is de vrije slag is nu mooi groot en de komt mooi vrij bij intrappen van de koppeling. Even afwachten of het zo blijft…
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vandaag weer even de koppeling getest; mooi vrije slag, maar toch bij volgas en rond maximaal koppel slippen. Het is steeds weinig maar het was nu heel consequent.
Bewust even koppeling wat meer laten slippen en dus geen gas terug etc. Ruik nog geen koppeling (of verbrande olie), maar slippen was erna minder, nog een keer gedaan en weer minder, bijna niet. Gisteren leek er echt geen olie te zitten op de drukgroep en ik heb de neiging om netjes te koppelen en lang met een koppeling te doen, zou het stof kunnen zijn?
De auto bleek na de koop (in 2015) ook getuned te zijn, de tussenacceleratie is ongeveer 30% sneller dan getest (autokampioen/autoweek). Weet iemand wat het maximale koppel is dat deze koppeling mag hebben?
Zoals het nu is laat ik het even ook omdat de vrijeslag van het pedaal nu prima blijft. En met 90% van het koppel er niets gebeurd.
Je schrijft ook:
De koppeling slipte ongeveer 2 keer per jaar. Hij was compleet vervangen, behalve de hoofd- en hulpcilinder.
ik neem aan dat je de drukgroep vervangen hebt ? Door welke ? Dat maakt nogal wat uit.
Als je motor echt veel meer koppel heeft ( die chippers kunnen dat makkelijk met 30% verhogen, en ook met 50% als je een idioot treft), dan kan het best zijn dat je drukgroep niet sterk genoeg is, d.w.z. de plaat niet genoeg aandrukt. Dat merk je inderdaad alleen bij echt vol koppel gebruik.
Je HDI110 is de meest koppelrijke Xantia, dus zie ik niet 1,2,3 een zwaardere drukgroep, tenzij je er een van een C5 met een DW10 van163PK of meer in kunt zetten, maar die hebben dan waarschijnlijk een ander vliegwiel met grotere koppeling.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
De koppeling is compleet vervangen, dus plaat, drukgroep, druklager, keerringen, vliegwielbouten en geleidehuls.
De set was van Valeo (drukgroep, plaat en lager), de rest via Citroen. De oude set was van LuK, daarvan was het druklager kapot gegaan, de plaat was nog best netjes. Het druklager van Valeo was duidelijk beter uitgevoerd, de set was toen ook ruim 2x zo duur als die LuK.
Ook bij de oude set slipte de koppeling niet, wel zijn daarna de verstuivers vervangen en leek het vermogen daarna iets hoger (paar procent?).
Misschien zit ik een beetje op de grens en als er dan toch wat stof of iets tussen komt het net te veel wordt. Al is dat koppel erg lekker!
Ik ga kijken hoe het houd tijdens de vakantie in Italie in de bergen, het is nu in elk geval beter dan eerst, toen slipt hij soms plotseling bij ongeveer 60% van het maximale koppel.
Of t al gezegd is weet ik niet, maar is het vliegwiel wel tof? bij de mijne hdi 80 kw hebben we op de draaibank het vliegwiel opgefrist, en het loopt weer perfect.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Het vliegwiel was nog erg netjes toen ik de nieuwe koppelingsplaat en drukgroep heb geplaatst. Ik denk dat ik het even aankijk hoe het gaat tijdens de vakantie.