Hallo,
Tijdens het rijden van mijn Citroen c4 cactus (2016,110pk) kreeg ik de melding motorstoring. Na het uitlezen bij een garage kwam de volgende storing eruit: P15A1, motoroliedruk lage referentiewaarde niet bereikt.
Hebben hier mede-eigenaren ook een keer mee te maken gehad, en vooral: waar zit dit probleem zeer waarschijnlijk?
Is het veilig om hier nog even mee door te rijden? De garage-afspraak is namelijk pas over drie weken…
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Ik neem aan dat je een Puretech hebt? Lees dit topic maar eens. Het klinkt alsof je hetzelfde probleem hebt: een distributieriem die oplost en waarvan de stukjes het oliezeef blokkeren. Gebaseerd op de ervaringen in eerdergenoemd topic zou ik er niet mee doorrijden…
Het gaat inderdaad om de Puretech motor. Aangezien het een oranje waarschuwingmelding is (zonder het symbool op het dashboard), twijfel ik met het doorrijden..
Ale je de VIN geeft van deze auto, zal ik kijken of er een terugroep was.
Ik kan dan ook zien welke actie er gekoppeld is aan die foutcode.
Aan de hand van de “vuldop inspectie” kun je zelf al een beetje zien hoe het met de D-riem gesteld is.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Hallo, het VIN nummer is: VF70PHNZBFE573128.
Adviseren jullie om de reparatie uit te voeren door een Bovag-garage, of een Citroën dealer? Ook gezien de kosten de eraan gaan komen.
Via je VIN vind ik een TSB:
KLANTENKLACHT VERKLIKKERLAMPJE MOTOROLIEDRUK BRANDT - INDIEN EEN OF MEER VAN DE STORINGSCODES P15A0, P15A1, P15A8 AANWEZIG ZIJN
HERKOMST DISTRIBUTIERIEM DEFECT
Die TSB geeft aan dat er actie vereist is, afhankelijk van wat daarbij verder ontdekt wordt moet er het eea gedaan worden.
Daarvoor moet je bij een bedrijf zijn dat weet hoe het moet, zomaar een BOVAG garage lijkt me daartoe niet geëigend.
Voorts de TSB:
KLANTENKLACHT HET MOTORDIAGNOSELAMPJE EN HET VERKLIKKERLAMPJE MOTOROLIEDRUK KNIPPEREN IN COMBINATIE MET DE MELDING “MOTORSTORING, LAAT DE AUTO REPAREREN” - BIJ AANWEZIGHEID VAN DE STORINGSCODE P15A1
HERKOMST OLIEPOMP
Ik kan je de TSB’s sturen, geef dan even je mailadres via een PB. Dan gaan ze als PDF naar je onderweg.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Lijkt mij een helder verhaal dan, de storingscode.komt over die is uitgelezen bij mij! Ik stuur je een pb nu!
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Als je op ovi.rdw.nl je kenteken invult kun je zien of er een terugroepactie voor je auto is.
Als je als eigenaar van het voertuig bij Citroën Nederland bekend bent ontvang je hier een brief over. Voor de terugroepactie moet je naar de merkdealer.
Vervanging van de riem valt overigens niet onder de terugroepactie, dus als blijkt dat deze vervangen moet worden is dat voor eigen rekening.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Twee jaar geleden heb ik die brief inderdaad gekregen, en is de riem ook gecontroleerd. Destijds goed bevonden. Maar door de leuke actie om de termijn terug te schroeven naar 100.000km / 6 jaar door de problemen met de riem, zal ik er helaas aan moeten gaan geloven.
De TSB’s zijn naar je onderweg.
Op Service.Citroen zijn via de VIN geen terugroepacties te vinden voor jouw Cactus.
Oftewel, de kosten hiermee gemoeid zijn voor eigen rekening, vooralsnog…..
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Opvallende ontdekking gedaan. In mijn motorkap staat met een sticker dat ik de 5w-30 motorolie (total quartz ineo ecs) moet gebruiken. Bij de terugroepactie staat er in de brief dat ik 00w-30 motorolie (B71 2312) moet gebruiken. Deze sticker is blijkbaar niet verwijderd bij de terugroepactie.
Welke motorolie moet er nou gebruikt worden bij deze auto/distributieriem?
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ineo First 0W30 moet je hebben, en dat is de B71 2312 specificatie.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Chielcactus schreef:Opvallende ontdekking gedaan. In mijn motorkap staat met een sticker dat ik de 5w-30 motorolie (total quartz ineo ecs) moet gebruiken. Bij de terugroepactie staat er in de brief dat ik 00w-30 motorolie (B71 2312) moet gebruiken. Deze sticker is blijkbaar niet verwijderd bij de terugroepactie.
Welke motorolie moet er nou gebruikt worden bij deze auto/distributieriem?
In 2016 was de aanbeveling 5w30 Ineo ECS, maar in 2017 is dat veranderd in 0W30 PSA B71 2312, en dat is vaak Total Quartz Ineo First, niet alleen voor de nieuwe modellen maar voor alle.
To err is human, not to err is divine.