barther schreef:
De auto bleek na de koop (in 2015) ook getuned te zijn, de tussenacceleratie is ongeveer 30% sneller dan getest (autokampioen/autoweek). Weet iemand wat het maximale koppel is dat deze koppeling mag hebben?
320 Nm is geen enkel probleem.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Hallo Barther
mag ik vragen welke condensator je hebt geplaats .
ik heb dezelfde auto ( 90pk) en het wordt wel erg warm af en toe .
ik zie op auto doc de bomen niet meer door het bos .
groet Benno
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik heb de NRF 35149 geplaatst, maar ik heb die al 7 jaar geleden gekocht om niet mis te grijpen en ik weet niet of het nog steeds exact dezelfde is.
De pasvorm van die van mij was niet geweldig, hij was iets kort en heb de rubbers er met ruitenlijm opgezet, zodat deze 5 mm verder uitstaken. Ook zijn er scherpe schroeven die uitsteken richting intercooler (ik dacht dat 90pk die niet heeft) en waren voor de bevestiging de gaten niet uitgelijnd. Dus heb ik nog wat geboord. Maar voor de rest lijkt hij wel prima.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
320 Nm is geen enkel probleem.
Dank Alfred, dat is fijn om te weten. Ik verwacht dat mijn Xantia ook ongeveer dat koppel heeft, hoop dat ik die Nm volgende week allemaal kan gebruiken in de bergen!
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Update:
Het vele gedoe om de Xantia voor de vakantie helemaal oké te krijgen, was wel de moeite waard. Hij deed het heerlijk zowel in Duitsland op de snelweg als in de Italiaanse Alpen. Lekker genoten van alle haarspeldbochten en passen, je voelt heel goed wat er gebeurd en de grens komt er heel beheersbaar in. Vanaf ongeveer 2000 meter merk je wel dat het koppel iets later komt. Normaal trekt hij van 1200 toeren al flink, dat is dan rond de 1400 toeren, turbo zit dus aan zijn max bij deze toeren in de ijlere lucht. Dus als je zicht hebt gewoon iets harder door de haarspeldbochten… Veel file in Duitsland, maar ook stukken lekker kunnen opschieten 160+.
De koppeling, zoals beschreven zowel hoofd als hulpcilinder (2x) vervangen nadat eerder de koppeling zelf was vervangen. Vrijeslag is blijvend beter. Hij slipte op vakantie nog heel af en toe maar dan alleen rond maximaal koppel (2000 toeren) en plankgas en dan geen gas terug (wat ik normaal wel meteen doe) ongeveer 0,2 a 0,3 seconden en dan weer helemaal over. Ik vind het prima zo.
Wel viel op dat de auto iets langzamer op temperatuur komt na vervangen condensor. Ik ga nog even de thermostaat vervangen binnenkort.
Rijden met een ‘versterkte’ HDi-110 blijft een genot.
Snelle bochten, snelweg, lange ritten, het is gewoon plezierig.
Zelfs na bijna 15 jaar ben ik haar nog steeds niet beu.
Ik wens je nog heel veel fijne km’s
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Weer bijna een jaar later en even een update
Ik had ook het probleem dat de auto niet goed op temperatuur kwam, dit bleek ook te liggen aan een half vergane afdichting van de thermostaat die 7 jaar daarvoor geplaatst was, dus die en de thermostaat even vervangen.
Koppeling ging in februari meer slippen en bijna geen vrije slag meer. Ik heb de hulpkoppelingscilinder die vorig jaar geplaatst was (ABS) eruit gehaald, die ging stroef en hakerig. Van 2 koppelingscilinders een gemaakt en veel meer vrije slag, maar nog steeds slippen en over een breed toerental bereik (dus niet alleen bij maximum koppel (1800-2000 toeren)). Ik dacht ik heb de koppeling opgebrand doordat de hulpkoppelingscilinder de drukgroep niet goed vrij liet komen, of olie. Met de endoscoop gekeken en geen sporen kunnen zien van olie, moeilijk te zien hoe dik de plaat was ook omdat endoscoop ermee op hielt.
Twijfel om koppeling te vervangen, ik vind dat bij deze auto een heel gedoe. Toch alles nieuw besteld (dan heb ik dat tenminste) en auto tijdelijk geschorst. Graag wilde ik APK voor dat ik de koppeling ga vervangen. Koppeling slipt niets wat ik ook probeer ook met aanhanger er achter. Ik snap het niet meer zo goed…
APK: APK ging goed, was leuk dat de RDW er ook nog even naar keek (was daar voor andere auto) om de Adals drukloos te testen, maar geen speling!
Maar inderdaag vind ik het ook nog een genot om in te rijden.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Na het balanceren van de banden en een rondje bollen bijvullen (en vervangen van de voorraadveerbol) bij Chyparse weer lekker gereden in de Alpen. Koppeling slipt niet meer na weer de hulpcilinder uit elkaar te halen en er van de 2 een te maken. Ik heb ook de toerenteller weer gemaakt, dan kan ik in geval van slip dat makkelijk zien in plaats van dat ik geconcentreerd moet luisteren.
Wel is er een kleine trilling als ik wat langer harder rijd en warmer weer, dit is al langer zo. Ik vermoed dat het van de aandrijfassen komt (binnenste homokineten). Je kunt geen speling voelen aan de assen onder de auto en naast de auto. Ik vermoed dat het vet dunner wordt als de auto langer flink gebruikt wordt en er dan een heel klein beetje extra speling ontstaat. Heeft iemand dit eerder gehad? Hoop binnenkort tijd te hebben om het vet te vervangen.
Airco is denk ik toch te echt blijvend te koud en wil schade aan de verdamper voorkomen. Weet iemand waar die sensor zit en eventueel een onderdelennummer. Ik kan alleen een druksensor, binnen- en buitentemperatuursensor vinden.
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Komt de hoofd koppelingscilinder wel ver genoeg terug? Anders kan de vloeistof niet terug naar het reservoir.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Vorig jaar heb ik de hoofdkoppelingscilinder ook vervangen, maakte toen na een week ook geen verschil meer. Zover ik kon zien en voelen, kwamen beide hoofdcilinders (oud en nieuw) helemaal terug. Het irriteert soms dat ik nu niet echt weet wat er mis is en wellicht een samenspel is van meerdere factoren. Gelukkig kon ik dat deze vakantie van me afzetten ook omdat het dus niet voorkwam.
Hebbende dezelfde hdi-110 herken ik dit zo ongeveer: ik heb ook zender en ontvanger vd koppeling vervangen, en dat was goed, want de koppeling kwam niet helemaal lekker meer vrij, dus schakelen was eigenlijk haperend en krakend, en na de complete vervanging was dat weer goed. Maar toen een paar jaar later hetzelfde fenomeen zich voordeed heb ik het toch anders gedaan want zo snel weer kapot? nee dat ging er even niet in. Dus de dot3 of 4 olie vervangen en goed ontlucht, (dit was ook even een beetje hannessen) en toen deed ie het beter, maar niet naar mijn zin. Dus even op z’n kop onder her dashboard gehangen, en daar zit een soort plastic hulp? cilindertje ( als ik t even zo mag noemen) dat kwam niet meer lekker mee, dus het pedaal kwam niet geheel terug in de ruststand. Als ik met de voet het pedaal even hielp, kwam ie wel terug en kon je weer even goed schakelen. Dus toen maar gewoon dat hulpding met wd40 ingespoten ( ik ben géén wd 40 fan, maar omdat het een plastic ding was wilde ik geen echte kruipolie gebruiken) nouja, dit werkt dus bij mij echt fantastisch, je kent de koppeling niet meer terug ! perfect aangrijpen, mooi terugkomen vd pedaal. MS heb je er wat aan, ik vervangen nu wat vaker de dot olie dat helpt ook.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik stelde de vraag omdat een hydraulisch bediende koppeling zelfstellend is. Als het goed is heb je dus altijd voldoende vrije slag.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 151
Geregistreerd: 18-04-2014
- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Ik denk dat het zelfstellen niet helemaal lekker gaat, de koppeling komt steeds, met welke hulpcilinder (4 keer vervangen, of gecombineerd) of hoofdcilinder (1 keer vervangen) vrij hoog te zitten. Er is wel een vrijeslag maar die zou wat meer mogen zijn. De veer gaat nu wat zwaarder in de hulpcilinder en dat lijkt nu dus (nog) te helpen.
@Bibberkip: De koppeling pakt steeds mooi soepel op en gaat zonder veel kracht en wel met veel gevoel. Ik heb eerder al meerdere keren geprobeerd als ik mijn voet onder het pedaal zetten tijdens het rijden of het verschil maakte; dat was niet zo en het pedaal komt dan ook niet hoger. Vandaag nog gecontroleerd en kan het met de hand ook niet hoger krijgen. Het verversen heb ik nu ook vaak gedaan, om te kijken of het verschil zou maken/ontluchten en steeds bij het opnieuw plaatsen van de hulpcilinder.
Op de tekening staat wat ik bedoel met hulpcilinder. Dus nr 5 - 6 - 7. dat helpt om het pedaal het laatste stukje omhoog te duwen. Die liep stroef bij mij met de aangehaalde manko’s. Na goed smeren liep het prima.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud