1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
carburateurs
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 25 juni 2023 12:54 PM

Hoi A liefhebbers.
Na jarenlang probleemloos rijden in de 2cv6 had ik laatst een rit maar strandde onderweg. De motor viel uit en was niet snel aan de praat te krijgen, stond midden op een rotonde dus even hem aan de kant geduwd en gekeken rook benzine en bij controle carburateur bleek het te druppelen, even gewacht toen startte hij weer maar niet voor lang want een 0,5 km verder hetzelfde euvel. dacht dat ik geen gereedschap had dus de ANWB gebeld maar het was daar kennelijk druk, toen eens goed in de kofferruimte gekeken en vond daar wat gereedschap. vermoede dat de vlotternaald vast zat of zoiets. Carburateur aan de bovenzijde open gemaakt, maar de vlotternaald sloot goed af vlotters lijken ook goed. De lip bij de vlotters iets verbogen zodat het niveau wat lager is, maar na starten precies hetzelfde. Het likt wel of de benzine in de buurt van de as gasklep komt. Heeft iemand een idee, ben ik aan een carburateur revisie toe. Wie o wie weet het.
Gr Ben

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 25 juni 2023 04:49 PM
  [ # 1 ]

Misschien is ie juist te warm geworden.
Dan kan de benzine gaan “koken” (vapour lock).
Verder kan een verstopt benzinefilter de boel blokkeren, (te laag vlotterniveau maar toch nog nog wel zichtbaar benzine in de vlotterkaner)
Lekje in de aanzuigslang kan ook nog, kan ook bij de tank zitten.

Maar ook ontsteking kan.
Bobine te heet, bougies niet van de juiste warmtegraad (maar dan loopt ie meestal nog wel op 1 cilinder)

Wel vreemd dat de carburateur druppelt (waar lekt ie?)
Teveel benzine met een warme motor geeft vaak niet een snelle uitval…

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 25 juni 2023 05:07 PM
  [ # 2 ]

Aanvullend op H@ns die me net voor is Wink

Waar druppelt het? In het spruitstuk zit een gaatje onder de carburateur waaruit benzine op het blok druppelt als de auto verzuipt. Dus na pompend (gaspedaal) starten en niet aanslaan loopt er benzine uit dat gaatje. Dat hoort zo.
Benzine komt (mede door dat gaatje dus Wink ) niet uit de gasklep-as. Daar gaat hoogstens een beetje valse lucht in.

Wat het dan zou kunnen zijn kan ik niet opmaken. Het zou net zo goed een slechte bobine of ergens een gammel contact kunnen zijn. Graag daarvoor meer info van de omstandigheden rond en van het gebeurde en over de auto (net een beurt gehad of juist net er aan toe). Of net ervoor een partijtje heel goedkope benzine getankt (of oude e-10 die nog in een jerrykannetje zat). Dat soort info helpt.

 

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 26 juni 2023 11:09 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie reacties.
Ik tank altijd benzine octaan getal 100 zonder ethanol. De suggesties waren vuil benzine filter, maar dat geeft toch net een verminderde benzine druk op de carburateur, een te laag vlotterniveau geeft toch ook geen overstroming, een niet goed functionerende bobine en of ontsteking of gammel contact, maar kan hierdoor de carburateur overlopen?
Al met al blijven er veel vraagtekens over
Bij voorbaat dank Ben

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 26 juni 2023 12:55 PM
  [ # 4 ]

Wellicht als je je woonplaats doorgeeft dat een in de buurt wonend forumlid kan helpen?

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 26 juni 2023 02:57 PM
  [ # 5 ]

Mijn woonplaats is Bergen op Zoom.
Zou leuk zijn om een mede 2cv-er te ontmoeten.
Gr Ben

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 27 juni 2023 09:52 AM
  [ # 6 ]

Intussen de carburateur uitgebouwd. Wat een klus had het al heel lang niet meer gedaan en kon mij niet herinneren dat ik zoveel moest verwijderen luchtfilterhuis dynamo, vulpijp en wat slangen. Toen moest ik ook nog een passende sleutel maken voor de moeren onderaan de carburateur, maar hij is er uit. Zal hem schoonmaken en contro0leren nieuw benzine filter heb ik al. Denk dat de pakkingen hun beste tijd hebben gehad moet het nog verder bekijken.
Tot zover dit hoofdstuk.
Gr Ben

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1283
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 27 juni 2023 10:56 AM
  [ # 7 ]

Kijk of je alles in het ultrasoon bad kunt reinigen, heb je meteen het beste resultaat.

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 27 juni 2023 02:06 PM
  [ # 8 ]

Bedenk me opeens dat de stationair sproeier er nog wel eens uit wil donderen bij deze carbu’s. Het is een koperen sroeiertje aan de voorkant midden boven.
Als die weg is valt de auto stationair uit en start heel slecht.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 juni 2023 10:52 PM
  [ # 9 ]

@Klavervelden: op jouw bericht 26 juni 11:09 am
Ik weet niet of jouw carburateur rijdend overloopt waardoor de auto rijdend verzuipt. Want dat is als de vlotter lek is, blijft hangen of de naald niet afsluit. De pomp levert druk en de vlotter reguleert dat niet. Als dat al langer krakkemikkig is of als de afstelling (met het lipje) niet goed is merkt je dat meestal doordat het benzineverbruik van de wagen toeneemt. Niet dat de benzine er uitlekt, dat heb ik in ieder geval nog nooit meegemaakt. En volgens mij heb je een eventueel vlotterprobleem uitgesloten door de carburateur daar op te controleren.

Het kan dat de motor afslaat om wat voor reden dan ook en dat je dan startend en met het gaspedaal pompend probeert de zaak aan de praat te krijgen. Als dat niet lukt is het logisch dat de overtollige benzine in het spruitstuk door het gaatje wegvloeit. Je ruikt de benzine en ziet het lekken. Maar dat is dan een gevolg van het afslaan en te overvloedig starten en geen oorzaak van het afslaan.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 29 juni 2023 04:39 PM
  [ # 10 ]

Bedankt voor reacties. Jeroen ik heb geen ultrasoon badje dus doe ik het met een kwastje en veel remmenreiniger.
Bogaart de stationair sproeier zit gewoon op zijn plaats. Maar bedankt voor de tip. Zojuist een pakking set ontvangen dus ik kan aan de slag. Laat het nog weten.

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 30 juni 2023 12:35 AM
  [ # 11 ]

Kan nooit kwaad om de carb. eens goed te reinigen. Maar bij de omschrijving van jouw euvel denk ik meteen aan een overlijdende bobine of condensator.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
klavervelden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 12-12-2005

Gepost: 07 juli 2023 12:35 PM
  [ # 12 ]

Hoi A typers
Heeft even geduurd maar nadat ik alles gereinigd en benzine filter vervangen had de carburateur afgesteld warm gedraaid gasklep terug sproeier vooraan gesteld op max toeren gasklep gesteld. Toen maar eens een proefritje gemaakt reed niet slecht het leek alsof hij niet helemaal snel oppakte toen maar eens onder de kap gekeken en toen bleek de boven pakking
aan de rechterzijde iets te zweten, de schroefjes wat aangetrokken. Een paar dagen later weer eens een ritje gemaakt toen leek hij beter op te pakken. Zou e.e.a. kunnen agv het feit toen ik met panne stond heb ik de lip van de vlotter iets verbogen zodat het niveau in de vlotter wat lager zou zijn. Dit heb ik later niet meer terug gebogen en gecontroleerd. Maar alles bij elkaar rijdt hij nu wel aardig en het zweten van de pakking lijkt ook minder.
Sta altijd open voor goede adviezen, hoewel ik soms de relatie niet helemaal zie maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Zoals wat heeft de bobine en condensator er mee te maken dat de carburateur lekt.
Gr Ben

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 07 juli 2023 07:40 PM
  [ # 13 ]

Dat je de relatie soms niet ziet ligt niet aan jou. Een probleem duiden op afstand is altijd nog veel lastiger dan wanneer je er met je neus bovenop staat.

Mijn eerste vraag was of je misschien na het afslaan door het tevergeefs starten een overloop had (wat een bewuste maatregel van Citroen is). Of dat de auto juist afsloeg door de overloop.Daar heb ik geen antwoord op gelezen..
Dan is het logisch dat er andere mogelijke bronnen van de storing voorbij komen omdat ieder forumlid graag kennis en ervaring deelt.

De afregeling en hoogte van de vlotter is te vinden in de boekjes van o.a. olyslager. De instelling regel je inderdaad met het lipje.
Daar is soms trouwens wel een foutje ingeslopen voor de dubbele solex. Uit mijn hoofd: 18 mm moet 21 mm zijn. Van het pukkeltje midden op de vlotters tot op de pakking, met omgekeerd deksel te meten.
Als de vlotter te laag staat staat dan zuipt de auto.
Stel je de vlotter te hoog dan kan het zijn dan je auto in een lange bocht afslaat omdat de benzine in de vlotterkamer opraakt. Als je daarna dan weer in rechte lijn rijdt krijgt de motor weer benzine.
Ik zou dus nu eerst even de vlotterhoogte volgens de specificaties afstellen (links en rechts) en niet op goed geluk.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5380
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juli 2023 08:18 PM
  [ # 14 ]

Ik denk, om verwarring te voorkomen, dat je bedoelt dat de vlotter met omgekeerd deksel niet te laag moet staan vanwege benzinegebruik toch?
Als ie dan weer rechtop gemonteerd wordt is het vlotterniveau te hoog in de vlotterkamer wat een te rijk mengsel geeft.

Mogelijk zijn er 2 verschillende problemen. De lekkage en het uitvallen van de motor.
Je schrijft dat de pakkingen (inclusief dekselpakking?) al niet helemaal fris waren, door het schudden van de motor kan er dan zomaar benzine ontsnappen.

uitvallen kan door ontstekingsproblemen of misschien door een vuiltje in de vlotternaald die daardoor tijdelijk niet helemaal goed afsloot.
Dan heb je gelijk met het overstromen.
En het slecht oppakken kan inderdaad komen door een te laag vlotterniveau.
De tip van Jeroen om het vlotterniveau volgens voorschrift af te stellen is echt belangrijk!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 09 juli 2023 08:25 PM
  [ # 15 ]

@h@ns. Voor de eerste alinea: ja, dat bedoel ik inderdaad.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook