Sinds kort hoor ik een krakend geluid als ik de auto start. De achterkant moet dan omhoog komen en daarbij kraakt en piept hij. Eenmaal in de juiste stand en bij het rijden hoor ik het niet meer. Nu heb ik de indruk dat de vering ook niet helemaal meer o.k. is. Na een heuvel veert hij me iets te lang na. Maar ik ben er niet echt zeker van.
Nu heb ik een paar vragen.
Herkent iemand dit kraakgedrag en wat was dan het probleem?
55.000 km. geleden zijn er achter nieuwe bollen opgekomen, evenals een nieuwe hoogteregelaar en bedieningsunit hoogteregelaar. Zou het probleem door lege bollen veroorzaakt kunnen worden.
Vraag 3: Als ik nieuwe bollen bestel, hoeveel bar moeten deze dan zijn? Op de vorige rekening staan geen types vermeldt. Uit een IFHS catalogus haal ik dat er achter een XA-30-RA op moet, maar is 30 bar niet aan de lage kant?
Het gaat om een Xantia 2, 1.8 16V, uit 2000.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Bij zoiets zou ik denken aan de achter draagarm lagers. Zoekterm op het forum: Adal of adals.
Zakt de auto achter zo diep in ?
Achter onder de auto zit ook nog wat stangenwerk aan de hoogteregeling, komt mischien daar vandaan ?
Lege veerbollen achter veroorzaken geen kraken, is het gas er uit, zit het membraam tegen de bol en de vering is hard.
Volgens de laatste geaktualiseerde technische data van Citroen uit 2001 :
Veerkogel voor zonder Hydractive vering : Limousine + Break - 400cc - 55 bar / 450cc - 50 bar.
Veerkogel achter zonder Hydractive vering : Limousine 400cc - 30 bar
Break 400cc - 40 bar.
Veerkogel voor met Hydractive vering : Limousine + Break - 450cc - 45 bar
Veerkogel achter met Hydractive vering : Limousine - 400cc - 30 bar.
Break - 400cc - 40 bar
Break - 500cc - 40 bar.
Dank voor de info. De opgave van IFHS klopte dus.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
klever33 schreef:Zakt de auto achter zo diep in ?
Ja, hij zakt heel diep in, maar dat gebeurde volgens mij al meteen na het vervangen van de bollen, hoogteregelaar en bedieningsunit hoogteregelaar. Het punt is dat er soms toch haast onmerkbaar stilaan dingen veranderen. Ik denk dat ik toch maar weer eens naar de garage moet.
weet iemand nog een goed adres voor het controleren en vullen van de bollen in de omgeving Arnhem? Renard in Beneden Leeuwen doet het niet meer voor Xantia. Dus ik vrees dat ik weer naar Chyparse in Almere moet. Niet naast de deur.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Als een Xantia achter inzakt, is er veelal iets mis met de anti-sink klep en bol.
Daar zal dan naar gekeken moeten worden.
En kraken komt vaak door kapotte ADAL’s.
Maar het kan ook komen door gebrek aan smering op het kogelgewricht tussen de stang van de veercilinder en de draagarm.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor