Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je in de dop kijkt. Heb je dan 2 of 3 rijen lamellen?
Een frisse 3 rijer erin kan nooit kwaad. Ook het blok eens goed spoelen met veel fris water kan helpen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En wat ook belangrijk is:
De koeltunnel moet goed aangesloten zijn, ritssluiting heel en dicht.
wat mij opvalt is dat er 2 soorten ervaring ijn met de koelig. de ene partij heeft steeds (bijna) problemen, e andere partij heeft nergens last van.
Ik rij DS sinds 1980 op LPG, ook naar Frankrijk en Italie, in de file en in de hitte. Nooit in de problemen geweest.
Hiermee wil ik zeggen dat het gewoon kan. Idem met de Trction waarin ik een 87 graden thermostaat heb geplaatst.
Dus ik heb nooit de behoefte gevoeld om iets te veranderen.
Als je geen problemen hebt dan zou ik ook niet veranderen.
Alleen zijn er nieuwe (after market of gereviseerde) radiatoren geleverd die er van buiten goed uit zien, maar niet goed koelen.
Dat weet je pas als ie er al in zit.
Helaas heeft een radiator niet het eeuwige leven dus je komt een keer aan de beurt om hem te vervangen…
De 4 rijer lijkt een goed alternatief.
Die van mij doet het goed alleen de montage is wat onhandig door de afwijkende bouten/moeren.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik heb ook jaaaren Ds gereden. ook naar Frankrijk in de zomer. De eerste keer met de originele ( gare) radiator oververhitte het ding direct. Daarna een gereviseerde met 3 rijen geplaatst waarna het weer probleemloos functioneerde.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Inmiddels vastgesteld dat ik wel degelijk een 3 rijer al heb. Dus er is al een keer wat anders ingekomen blijkbaar. Die ziet er dus niet super jofel meer uit, dus vermoedelijk heeft die zijn beste tijd gehad.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de motor koud start kan je al draaiende voelen of de hele radiator warm wordt aan de voorkant. Zo kan je bepalen of hij deels verstopt zit.
Dat zit meestal links onder ( rechts onder op de foto).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Idylla-le-Schnouck schreef:Inmiddels vastgesteld dat ik wel degelijk een 3 rijer al heb. Dus er is al een keer wat anders ingekomen blijkbaar. Die ziet er dus niet super jofel meer uit, dus vermoedelijk heeft die zijn beste tijd gehad.
Gooi deze radiator niet weg of ruil hem niet in.
Kijk even wat voor koelblok er nu in zit,zo te zien op de foto heb je een zeer goede S fin core radiator blok. Hij ziet er wel wat verouderd uit.
Vergelijk je huidige radiator met de revisie radiatoren.
Zorg dat je minstens dezelfde koelblok radiator terug krijgt in revisie.
S fin core koelblokken zijn er in heel veel varianten. Hiernaar dien je te kijken :
- lengte/diameter koelkanalen
- aantal koelkanalen/S lamellen contact per 10x10cm
Kun je dat hier even posten ?
Uiteraard is er een bovengrens en kun je je koelblok niet blijven ‘verdichten’ met meer koelkanalen en lamellen.
De lucht moet nog goed door de radiator getrokken worden met de mechanische fan.
De eerste rij koelkanalen pakken de meeste warmte weg, 2de nog minder en de 3de nog een pak minder.
De S fin lamellen hebben ook een mechanische functie waarbij met overdruk in je koelsysteem, de koelkanalen stevig op hun plaats houden.
Concreeet herken je een goede radiator aan :
- kwaliteit koelblok
- gewicht radiator
- verschil van inkomend en retour van rond 20gr
Een radiator die wat heter wordt ( in file bvb ) geeft ook beter de warmte af. Dus dit is niet altijd een nadeel maar wel een berekend mechanisme om je koelsysteem optimaal te laten werken.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Je zult niet de eerste noch de laatste zijn die bij origine een goed werkende radiator inruilt voor een revisie met minder goed koelblok.
Desnoods ga je naar een goede radiator revisie bedrijf : zij kunnen in overlg met je de juiste koelblok leverancier aanspreken en die erin solderen.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Ik heb goede ervaringen met Oranjeboom radiatoren in Breda. Ongeveer 12 jaar met een gereviseerde 3-rijer van hun gereden zonder problemen.
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Dank voor de reacties,
Ik zal even wat close-up foto’s posten zodra ik in de gelegenheid ben. Welke radiator ik nu ook heb, hij zal op dit moment niet zo presteren als ie zou moeten. Als ik een manier wist om een verstopping los te weken zou ik het doen.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ID19b moet zelfs met een 2-rijen radiateur goed koelen. Een 3-rijen is dan gewoon helemaal prima, maar de radiateur op jouw foto is zo te zien niet heel fris. Mocht je met een nieuwe radiateur nog steeds koelcapaciteit tekort komen dan kan er nog een brakke thermostaat aan ten grondslag liggen, een matige waterpomp, verstopping in de motor of een mottige koppakking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Ja,
dat een DV blok makkelijk te koelen zou zijn is mij bekend. De thermostaat heb ik in een bakje water gehad en gezien dat hij vanaf 79 graden langzaam open gaat en bij 95 graden toch wel een hele flinke opening laat zien. Die lijkt me goed dus.
Waterpomp is lastig te beoordelen. Hij loop soepel iig en ik zie bovenin de radiator aardig wat stroming als ik dop er af haal. Maar ja dat is een subjectieve beoordeling.
Dus als er verstopping in de motor zit, verhindert dat dan dusdaning de doorstroming dat het koelwater warmer uit het blok komt? Hmmm zou kunnen. Mottige koppaking: zou er dan lekkage waarneem baar moeten zijn toch? Vuile olie ( witte smurrie) , Vuil koelvloeistof verlies van vloeistoffen. Allemaal niet waargenomen.
Dan blijft over verstopping in blok, of gewoon brakke radiateur.
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die thermostaat, daar zou ik een nieuwe voor halen van 75 graden. Hij zou bij 80-85 graden volledig open moeten staan, niet bij 95 pas.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 18-04-2023
- ID/DS ID19B
Oh die is interessant. Ik vond de thermostaat OK omdat er echt 79 op staat gestanst. Maar zie nu dat de in-slang exemplaren bij bijv citrotech 75 graden zijn… Check. Dat is mogelijk al een flinke plus. Ik meende oprecht dat ik de goeie had obv het wph….
Idylla, ID19B de l’annee 1967, Un schouck comme aucun autre.