Mijn laadstroom lampje is plotseling gaan branden. De dynamo laadt dus kennelijk niet op.
Nu meet ik bij draaiende motor en aangesloten exc kabeltje vrijwel geen stroom op het schuifcontactje waar de exc kabel op zit (1,37 volt):
Maar als ik het schuifcontact losmaak, meet ik daarop meer stroom (11,1 volt)
Is hier de spanningsregelaar kapot of de dynamo of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Overigens ligt er een dynamo met ingebouwde spanningsregelaar klaar voor inbouw, maar ik wil graag begrijpen wat er nu feitelijk mis is.
Erixelf schreef:... vrijwel geen
stroomspanning op het schuifcontactje waar de exc kabel op zit (1,37 volt).... meet ik daarop meer
stroomspanning (11,1 volt)
Sorry, maar als elektronicus heb ik er echt heel veel moeite mee dat mensen stroom en spanning door elkaar halen.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dus dat Wimb!!
De regelaar moet bij lage accuspanning ( <13 volt) spanning op de exc draad zetten. dat doet ie dus dat werkt. Als je dat stekkertje op de dynamo schuift heb je een circuit gecreeerd en meet je feitelijk de spanning die overblijft over de primaire winding.
Ik denk dat je dynamo stuk is.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op de foto zie ik een dynamo met een ingebouwde regelaar. Die heeft dus een externe voeding nodig, komende vanaf het laadstroomlampje.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee dat is de nieuwe. de oude is een ducellier
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
wimb schreef:Erixelf schreef:... vrijwel geen
stroomspanning op het schuifcontactje waar de exc kabel op zit (1,37 volt).... meet ik daarop meer
stroomspanning (11,1 volt)Sorry, maar als elektronicus heb ik er echt heel veel moeite mee dat mensen stroom en spanning door elkaar halen.
Sorry Wimb., ik ben slechts een eenvoudig veerbaasje dat het leuk vindt om een DS op de weg te houden… Maar nooit te oud om te leren. Ik zal er voortaan op letten
Ik zal de nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar één dezer dagen monteren, ervan uitgaande dat de storing daarmee verholpen is.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik zou ook de accu klem verder op de accupool schuiven/klemmen
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar geplaatst en alles is weer ok. Dank voor de reacties.