Goedemorgen,
In de U bocht van de koeling van mijn DSuper uit 1972 zitten een aantal kleine gaatjes waar onder hoge druk kvs uitspuit.
De Dynamo zit ervoor en om deze U bocht te vervangen moet deze eraf. Weten jullie hoe ik de dynamo het beste uitbouw? Volgens mij zit hij met twee schroeven vast. Er zit ook een metalen strip aan de bovenkant waar de dynamo aan vast zit.
In welke volgorde kan ik het beste de schroeven loshalen?
Hoe kan ik de spanning van de riemen eraf halen? Ik wil niet dat ie naar voren springt door de spanning.
En hoe weer opbouwen?
Gr
Mike
Hieronder zie je de bevestigingspunten:
Eerst de bovenste bout en moer losmaken (ik meen sleutel 12)
Daarna de achterste onderste bout er uitdraaien met dopsleutel 14.
Met een beetje duwen kan je dan de dynamo lossen waardoor de V-snaren ontspannen en je ze opzij kunt leggen.
Daarna de laatste bout lossen. Let op: deze is moeilijk bereikbaar omdat die achter de poelie zit.
Met een platte ring- of steeksleutel en wat geduld lukt het.
Deze niet er uitdraaien maar alleen losser zetten. De dynamobeugel heeft aan die kant een sleuf, waardoor hij naar boven toe losgetrokken kan worden.
Opbouwen in omgekeerde volgorde, dus eerst de sleuf op de voorste bout laten zakken, achterste bout bevestigen, bovenste bout en moer bevestigen, snaren spannen, bovenste bout en moer vast, achterste bout onder vast, voorste bout onder vast.
Succes!
Bedankt voor de uitleg!!!
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EERST de minpool van de accu afhalen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja OK!
Doe ik!
Bedankt!
Gr
Mike
Goedemiddag
Ik heb de dynamo uitgebouwd en toen ik het nieuwe rubberen koppelstuk wilde monteren, ook de metalen buis waar die aan vast zit losgehaald.
Die zit vol met drap en bij de aansluitingen met de rubber buizen vol met korrelig vuil en drap. Het vuil in de buis zit vast, sediment of roest? Is dit schoon te maken? Zo wil ik het liever niet monteren.
Of beter een nieuwe kopen?
Gr
Mike
Je kan er even met een staalborsteltJE doorheen maar ik heb ze ook al gezien met één of meerdere gaatjes erin. Hij kan dus na verloop van tijd gaan lekken. Je kunt voor 7 tientjes ook een nieuwe kopen van RVS : de keus ligt bij jou.
https://citrotech.nl/shop/product/koelwaterbocht-ds-rvsinox-zwart/
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt!
Ik heb de buis schoongemaakt met een staalborstel,
en daarna weer gemonteerd.Gr,Mike
Goedemiddag,
Nadat ik vorig jaar het koppelstuk had vervangen en er geen koelvloeistof meer lekte tijdens het draaien van de motor,
zie ik opeens dat nadat ik de motor heb uitgezet, en al flink afgekoeld is, de volgende dag, dat er resten van koelvloeistof onder de bovenste aansluiting tussen motor en radiateur en ook om de aansluiting van de slang naar de carburateur zit. Het is niet zo dat vlak na het parkeren met de motor uit er al iets lekt. Alles is dicht en droog, dus het gebeurt later pas.
Beneden in de diepte kleine plasjes op het versnellingsbakdeksel.
Is het een kwestie van loshalen van de slangen en de aansluitringen weer goed aandraaien? Kan die bovenste buis eraf zonder dat de koelvloeistof moet worden afgetapt?
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Gr
Mike
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
nee er moet eerst een beetje KVS uit. Waarschijnlijk zijn de aansluitingen gecorrodeerd. daarom lekt het.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ok bedankt!
Gr
Mike