Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Interessant dat je nu dus werkelijk kunt zien hoe de afstelling is. Ik zou verwachten/hopen dat de motor met de oorspronkelijke sproeiers al redelijk efficiënt zou lopen, maar dat valt dus tegen?
Even een vraag : ik heb nog nooit een lambdasonde met meetwaarden gezien van 5 - 10 - 12 - 12,5.
Wat zijn dit voor waarden ?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Stef Sep schreef:
Zijn er ervaringsdeskundigen? (Ahum; Egbert!!); Wat moet ik aanpassen om tijdens acceleratie van 60 - 90 in hoogste versnelling het mengsel wat rijker te krijgen en bij geen acceleratie in dat gebied het mengsel juist armer te krijgen? Terug naar originele remluchtsproeiermaar een kleinere hoofdsproeier 1st stage?
Eigenlijk loop je nu tegen de beperkingen van het systeem van de carburateur aan. Het is eigenlijk een beetje of - of in plaats van en-en. Met de ouderwetse ongeregelde carburateurs zonder variabele sproeiers is het namelijk toch een beetje zo dat je altijd een gebied hebt waarin het niet optimaal werkt. Dat is opgelost met geregelde systemen zoals injectie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
klever33 schreef:Even een vraag : ik heb nog nooit een lambdasonde met meetwaarden gezien van 5 - 10 - 12 - 12,5.
Wat zijn dit voor waarden ?
Deze set meet van 20-12 waarbij 12 betekent; 12 delen zuurstof op 1 deel brandstof. Een volledige verbranding moet 14 zijn.
Bij 12 is er niet genoeg zuurstof om alle brandstof te verbranden en krijg je dus niet alle beschikbare energie uit de brandstof (=zuipen)
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
break23m schreef:Interessant dat je nu dus werkelijk kunt zien hoe de afstelling is. Ik zou verwachten/hopen dat de motor met de oorspronkelijke sproeiers al redelijk efficiënt zou lopen, maar dat valt dus tegen?
Dat zou ik ook denken ja, maar toen ik de DS kocht was er echt slecht gesleuteld aan het ding (zo heb ik een project het liefst!) Het zou mij niet verbazen wanneer een van de vorige eigenaren in de afgelopen 49 jaar misschien wel een sproeier heeft uitgeboord ofzo. Of een van de sproeiers die ik er in heb gezet was een uitgeboorde. Vandaag eens experimenteren met kleinere hoofdsproeiers.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
waterman schreef:Stef Sep schreef:
Zijn er ervaringsdeskundigen? (Ahum; Egbert!!); Wat moet ik aanpassen om tijdens acceleratie van 60 - 90 in hoogste versnelling het mengsel wat rijker te krijgen en bij geen acceleratie in dat gebied het mengsel juist armer te krijgen? Terug naar originele remluchtsproeiermaar een kleinere hoofdsproeier 1st stage?
Eigenlijk loop je nu tegen de beperkingen van het systeem van de carburateur aan. Het is eigenlijk een beetje of - of in plaats van en-en. Met de ouderwetse ongeregelde carburateurs zonder variabele sproeiers is het namelijk toch een beetje zo dat je altijd een gebied hebt waarin het niet optimaal werkt. Dat is opgelost met geregelde systemen zoals injectie.
Das waar Waterman. Ik ga eerst mikken op een juiste mengverhouding bij eerste trap in zn 5 tussen 60 en 120 km/u constante snelheid. Daarna verder experimenteren
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
De afgelopen 2 dagen weer een paar sproeiers kunnen proberen, elke keer gevolgd door een testrit. Het is lastig afstellen. Eigenloijk is het of veel te rijk (12) of veel te arm (18-20) Daartussen danst de meter tussen 18 en 12. Ik denk dat het komt omdat ik een smalband lambda heb met een grote uitslag rond lambda 1 (=14,7) Ik heb dus maar bedacht dat dansende meter = goed en 20 betekent iets - veel te arm en 12 betekent iets - veel te rijk en dat ik niet teveel naar de getallen moet kijken. Maar na 10 testritten en elke keer iets aanpassen is de afsteling inmiddels wel een stuk beter, maar neigend naar arm Remluchtsproeier is een stuk kleiner dan dat hij was en sproeier beetje kleiner. Ik denk dat ik een vijltje door de hoofdsproeier ga halen voor fijnafstelling, maar eerst ga ik er een week mee rijden. En dan ga ik m denk ik toch maar in de verkoop gooien. Tijd voor een nieuw project. Heb een hele lelijke dyane gezien met trommelremmen en centrifugale koppeling, kasverrot, gehoorapparatenbeige die langzaam in prijs aan het zakken is. Heb al een stukje in hem gereden. Ik schat dat hij nog 10 pk overheeft van de 27. De 3e versnelinmg was teveel van het goede.
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Jij zoekt wel echt uitdagingen, zeg. Desondanks: klinkt leuk.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb m net verkocht! Ze gaat naar engeland. Nu op m gemak een nieuw project uitzoeken.