Beste allen,
Ik was met een maatje van plan de distributieriem te vervangen, maar dit draaide even uit op wat anders.
Mooi alles er afgehaald en weer nieuwe erop gezet (waterpomp, handmatige spanner en distributieriem).
Na een aantal kilometer te rijden leek de riem aan te lopen met een hoorbaar gejengel. Opnieuw spanning gecheckt, maar niet opgelost.
Toen kwamen we op het volgende: https://youtube.com/shorts/cFnxIdIivps?feature=share
Er is duidelijk te veel onderdruk in het carter. Zoals op het filmpje te zien is verdwijnt de onderdruk wanneer we de oliedop er af halen.
Toen we verder na zijn gegaan wat er fout kon zijn gelopen kwamen we tot de verontrustende conclusie dat we de timing ietswat verkeerd hebben gezet.
We hebben een 8mm boor in de nokkenas op tijd gezet, met een 3mm boor in vliegwiel, zo dachten we.
Blijkt echter dat we een ander gaatje in het vliegwiel moeten hebben waar precies een 6mm boor in past:
https://ibb.co/0F0qkXf
Conclusie: mogelijk hebben de zuigers de kleppen geraakt waardoor deze zijn beschadigd. De koppakking was toch al ietswat aan het lekken dus dan halen we er die maar meteen af.
Toen we de cilinderkop er af haalde zagen we het volgende: https://ibb.co/ygLT0VX
Zichtbaar is dat de zuiger niet precies tot de rand komt wat wel zou moeten.
De krukas mag niet gedraaid worden met een losse cilinderkop omdat de waterliners dan loskomen (youtube info) dus hebben een stellage gemaakt om deze vast te houden:
https://ibb.co/k80tTRb
Vervolgens de krukas op tijd gezet met een 6mm boor in het juiste gat.
https://ibb.co/VY5F8Vh
Cilinderkop laten reviseren met nieuwe uitlaatkleppen(deze waren geraakt), gereinigd, gevlakt en geperst.
Vervolgens alles er weer op gemonteerd. Maar alsnog het zelfde probleem. Weer test ritje en na enkele kilometers eveneens het zelfde: https://youtube.com/shorts/IqoGayInqT8
Auto heeft hiervoor niet dit probleem gehad; Wie weet raad?
Een beetje een raadplaatje:
Als ik het goed heb ben je aan een TU3JP motor type KFX bezig ?
Dan: Je google links geven ons geen toegang, dus dat zegt ons niks.
Je zegt je hebt te veel onderdruk in het carter: Maar loopt je motor goed ? Of niet, en wat doet hij dan ?
Alleen die onderdruk is voor mij niet duidelijk: Als je carterontluchting niet goed werkt dan kan het best zijn dat je je carter vanuit het inlaatspruitstuk aanzuigt, en dat kan best fors zuigen.
To err is human, not to err is divine.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Yus klopt helemaal; TU3JP KFX.
Ik heb links even aangepast. Motor loopt goed…
Met onderdruk bedoel ik dat er in het carter vacuum gezogen wordt. Hij zuigt de oliedop dus aan. Begrijp dat normaal met de term ‘onderdruk’ de druk vanuit de krukas bedoelt wordt.
inderdaad raar, en zoals gesuggereerd kan de inlaatonderdruk fors zijn. Zijn de slangen wel correct aangesloten? Carterdampen behoren te worden afgezogen maar dit is vrij heftig
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Ik zie slangen en klemmen over de carterventilatie, er is daar duidelijk aan gesleuteld. Het gedeelte dat aangesloten zit achter de gasklep, wat dus direct op het motorvacuum zit, moet een vernauwing hebben zodat hij niet te veel vacuum op de motor krijgt. Is dat terug geplaatst bij de reparatie/aanpassing van de carterventilatie?? Ik vermoed dat dat de oorzaak is.
Gr
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Hmm, zou dat zoiets kunnen zijn: https://ibb.co/vkvJmW7
Ha jmta,
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt. Bedoel je de slang die naar de vacuumpot onder de wielkast gaat? (A) https://ibb.co/yPqMMvQ
Verder zit op het injectiehuis een toevoer voor brandstof (1) https://ibb.co/cD4vb68 en een slang dat naar het remreservoir gaat (2) https://ibb.co/KXWYWkb. Ik zie geen gedeelte dat aangesloten zit achter de gasklep, direct op het motorvacuüm, maar misschien begrijp ik je niet goed.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Waar nummer B bij staat is achter het gasklephuis, hoog vacuüm bij stationair draaien. Daar moet n vernauwing in zitten, meestal n diameter van 2 mm oid of nog kleiner zodat maar n klein beetje gezogen wordt aan de carterventilatie. Is deze weg en is er een ruime doorlaat dan krijg je hoog vacuüm op de hele motor via de carterventilatie, precies de klachten die jij omschrijft.
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Hij zou ook nog bij c kunnen zitten, maar ergens tussen b en c waar de aansluiting op het kleppendeksel zit
Yes! Dit lijkt het inderdaad op te lossen..! Heb een rubbertje gemaakt met een kleine doorgang en bij B geplaatst https://ibb.co/Zd1yBGT
Ik ruik alleen wel uitlaatgassen, misschien dat het gaatje wat groter moet. Maar Dit lijkt het zeker te verhelpen. Many thanks!
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Mooi goed te horen! Anders ff bij n sloopauto kijken hoe het zit.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik zou dit inderdaad weer origineel maken en niet op een “hobby-Bob”-wijze oplossen.
Dit blokje ligt in meerdere Citroën- en Peugeot-modellen en is bij elk autodemontagebedrijf te vinden.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Yes ga ik doen! bedankt voor jullie tip!
Van de verschillende Peugeot/Citroen blokken (TU3JP e.d.) die ik heb zien liggen zie ik in slang B en C absoluut geen vernauwing.
Daarnaast zijn de plastic slangen meestal kapot.
Echter bij een Peugeot 206 (heeft langere bocht: https://www.besteonderdelen.nl/gates-16421818.html) zag ik dat er wel een vernauwing of some sort in zat: https://ibb.co/b7vNBhT. Deze er even opgezet en leek niet hard vacuum te zuigen. Maar omdat die bocht zo lang is nog even zoeken naar een goeie met kleine bocht. !
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Zit de restrictie dan niet mogelijk in de slang bij B, maar in de aansluiting waar B op gaat?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat heb ik zoverre niet gezien;