Onze 2cv is 40 jaar (eerste eigenaar) blijft maar rammelen alsof er een wiel in onbalans is, er is mee te leven maar het moet niet mijninziens. ik heb bijna alles vervangen (wat onderhevig is aan slijtage, 340.000 km)
fussee-pennen
Glijlager stuurinrichting
afstelling stuurkogels en stuurarmen
uitgelijnd
rondom nieuwe velgen
rondom nieuwe ori michelin banden (juiste druk daarvan.)
rondom nieuwe schokdempers (speciaal voor de 2cv)
Geen speling op draagarmen…enz enz Ik zou wel mogen hopen dat het gerammel over zou moeten gaan. Helaas, alles blijft hetzelfde.
één ding (2 dingen) rest mij nog; aandrijfassen, die geven hier en daar wel wat spelinkjes, maar weet zelf niet hoeveel dat mag wezen (eend is ook weer geen “rocket-science”)
De schuifstukken, spiebanen van homokineet naar aandrijfas (wielzijde). Wat voor speling mogen die hebben? Het enige wat overblijft is dat die horizontale doorsnedelijn, van de hele as gaat slingeren (vanwege flinke speling) Of zou dit niet hoeven uitmaken? Ik wordt er een beetje radeloos van. Hopelijk zie ik iets over het hoofd!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 298
Geregistreerd: 18-02-2005
- C4 (2004-heden) E C4
- Dyane 6
- Traction Avant 11BL
- GS/GSA GS 1220 club
Een paar suggesties:
- Zijn de wielen gebalanceerd?
- Zijn de stuurkogels op de “leviertjes” (stuurarmpjes) nog voldoende dik (zeg uit m’n hoofd 20mm)
- Onderzijde van de fusee zit een zogenaamd “taatslager” (1 speciale ring opgesloten tussen 2 gladde ringen)
Dit Taatslager moet strak tussen het fusee stuk en onderzijde draagarm geklemd zitten. Indien niet, geeft dat ruimte van “stuiteren” van het wiel.
- Hoeveel speling heeft de fusee nog na vervanging? (even opkrikken onder de draagarm en boven en onderzijde wiel vast pakken en bewegen) Note: Het valt mij op dat bij relatief veel gevallen de fusee pen niet meer strak in de draagarm zit. De pen hoort er in geperst te zitten (“0” speling).
Er staat niet bij of het links of rechts is. Dat scheelt alweer 50% in je zoektocht
Mijn opa zei altijd “80 door de bocht jongen, anders kun je net zo goed op de fiets gaan”
Nieuwe wielen zijn niet gebalanceerd, de oude wielen zijn ooit wel gebalanceerd,(oude manier aan de auto) maar de klacht bleef. Vandaar de nieuwe set. Echter probleem bleef. Stuurkogels zijn spelingvrij en netjes.
Heb zojuist de fusees getest…Links zat strak, rechts heeft wél speling (op en neer)Niet veel; >0.25 en < 0.30mm. Zou dát het kunnen zijn? Het is wel weer iets;-)
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Een niet meer werkende schokdemper kan het wiel ook flink laten stuiteren.
Edit: Die had je ook al gedaan. Lastig probleem. Hoogteslag in velg/band, dat soort werk kan ook nog. En nieuw hoeft niet te betekenen dat het ook goed is, nieuw spul kan ook stuk zijn. Checken kan geen kwaad.
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Ik heb ook zoiets gehad. Nieuwe banden en wiellager was nog niet afdoende. Er zat een slingering in een aandrijfas. Een andere aandrijfas loste het probleem uiteindelijk op.
Dat is juist het frustrerende, alles uitzoeken en nauwelijks iets vinden. Nu is het autootje alweer veertig jaar, dus enige coulance mag wel. We hebben ook net een reis van 7000 km Scandinavië erop zitten. Dus hij doet zijn best! Maar iets zit te rommelen. Wie weet vind ik het wel eens.Of een van jullie!?
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
bert123 schreef:Ik heb ook zoiets gehad. Nieuwe banden en wiellager was nog niet afdoende. Er zat een slingering in een aandrijfas. Een andere aandrijfas loste het probleem uiteindelijk op.
Had je toen veel speling in het “glijgedeelte” van de complete as?
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Ik verwacht ook dat n paar nieuwe aandrijfassen het probleem zullen oplossen. De homokineten kunnen ondanks minieme speling toch oneenparig het koppel van de motor overbrengen wat resulteert in trillingen. Het valt vaak op in bochten en bij in en uitveren onder hogere belastingen bijv op de snelweg. Het resoneren veranderd dan of treedt dan op.
Als je bij het bochten nemen onder belasting rammelen of tikken hoort zijn het ook vask aandrijfassen. Vaak is het in een bocht het wiel dat de langste weg moet afleggen. Bijv rammelen in een bicht naar rechts betekent linker aandrijfas vervangen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Gr.
Ik heb geen verschil in bochten e.d. Het is altijd optrekken.. bij 70 is het eerste gerommel zacht waarneembaar ( niet erg) maar bij 80 begint het serieus te worden, en bij 90/95 (lekkere snelheid) is het op maximum. Super irritant
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Had je toen veel speling in het “glijgedeelte” van de complete as?
Dat kan ik eventueel navragen bij de monteur die het heeft ontdekt.
Assen links <> rechts verwisselen, wil nog wel eens helpen.
En balanceren van de wielen is geen overbodige luxe, ook niet bij de Eend.
Dan blijkt ook of ze mooi vlak en rond lopen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Je hebt al zowat alles vervangen en toch blijft het probleem.
Ik doe een misschien vreemde suggestie. Maar toch, ik wil hem niet onthouden want ik ken hem uit de oude tijd toen ik nog vaak met een maat aan eenden sleutelde.
De bouten waar de vooras (stuurbuis) mee op het chassis vastzitten moeten “gangbaar” zijn. Na heel veel jaar zitten die vast (roest, zand). Vraag me niet waarom maar het kan vreemde problemen opleveren als die bouten vast zitten in het chassis. Als je dus helemaal niets anders weet: maak de bouten los, vet erom en weer vastzetten en opnieuw borgen. Een voor een los en weer vast, de as blijft zo op zijn plek
Ook bij deze: ik hoop dat je er wat aan hebt.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Beste Jeroen, is allemaal al gebeurd, ik ben bang dat de fusee en aandrijfassen over blijven!! iig Bedankt
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
bert123 schreef:Had je toen veel speling in het “glijgedeelte” van de complete as?
Dat kan ik eventueel navragen bij de monteur die het heeft ontdekt.
Heb best wel speling, ik ga binnenkort naar 2cv Marjo in Goes hier om de hoek, en voel hoe die assen zijn , hij verkoopt nieuwe eendjes!!
Maar als jij bij jou wilt vragen? graag!!
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb onlangs de 2cv6 van m’n buurman van nieuwe aandrijfassen voorzien omdat er op de homokineet aan de wielzijde maar met name op het glijstuk erg veel speling zat. Een verschil van dag en nacht: met nieuwe assen geen gerammel meer en nauwelijks nog trillingen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die speling op de schuifstukken wordt anders als je de assen links <> rechts wisselt.
Vandaar mijn tip om dat te doen.
Kost niks en het geeft wat meer info.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor