Ik heb de deurrubbers van mijn CX vernieuwd. Ik hoopte daarmee op minder windgeruis. Dat viel tegen, d.w.z. het windgeruis nam weinig af. Toen kreeg ik een tip van een gewaardeerde CX clubmagazijn-medewerker: kijk eens naar de bovenhoeken van de rubbers van de raamgeleiding. Hij had deze tip weer van Leontien (La Leo).
En inderdaad… Hier bij een achterportier waar de kier het grootste was:
Bij het magazijn zag ik dat bij jongere CX-en deze profielen één geheel zijn, maar in de hoek wel vaak open scheuren.
Ik heb de kieren met MS-polymeerkit gevuld. Toen de kit nog zacht was heb ik een stukje triplex met dezelfde dikte als de ruit in de geleiders geduwd (met een laagje verhoudfolie ertussen omdat de kit daar niet op hecht). Dit verzekert dat de ruit nog goed dicht kan na uitharding van de kit.
Ik heb dit bij alle portieren gedaan. Het resultaat is erg duidelijk: veel minder windgeruis.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat heb je mooi opgelost zeg! Ik kwam er bij m’n eigen auto’s ook achter dat nieuwe raamsnorren een ongelofelijk verschil maakte en vooral nadat ik de hoeken goed aansluitend had gemaakt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goeie tip! Ik ga straks mijn hoeken eens bekijken!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@Waterman: dank!
@Niels: Leuk knutsel-klusje op de camping
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Nielsje schreef:Goeie tip! Ik ga straks mijn hoeken eens bekijken!
Bedoel je nou echt dat je je minnares alle hoeken gaat laten zien? Van de camping?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
We zijn vorige twee weken weer lekker met de CX op vakantie geweest. Kamperend met een klein tentje, op de bonnefooi. Eerst naar de Ardeche, vervolgens verder naar het zuidoosten om wat ten noorden van Nice de “Route des Grandes Alps” op te pakken die ons uiteindelijk naar het meer van Geneve voerde. Het leverde weer mooie plaatjes op, de onderste twee met dank aan de commerciële fotografen die langs de passen staan.
De CX deed het weer uitstekend. Er moest na de nodige alpenpassen wat motorolie bij en bij een nachtelijke terugreis door Duitsland was het onhandig dat het lampje van de tankmeter ermee was gestopt. We hebben genoten!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Wat een lange thread en geweldig dat deze vandaag de dag nog aktueel is. Ik kwam hierop omdat ik zocht naar de voorwiel lagers hoe eea. in elkaar zit. Dus daar wel wat wijzer van geworden. Tevens mijn bewondering voor alles wat je al aan je CX hebt gedaan. Ik kwam diverse herkenbare zaken tegen zoals 5e versn. en vliegende kogeltjes, overkwam mij ook bij mijn XM. Aldoende leert men! Nu ook een CX project maar dan een serieII TRS maar ik zie veel overeenkomsten met de Athena hier. Vermoedelijk heb ik wel wat meer werk want body en subframe zijn gescheiden aangezien er toch op sommige plaatsen op het subframe bulten waren ontstaan en het is altijd erger dan het lijkt dus ik was een beetje verbaasd dat dat bij jouw Athena niet het geval is, echt bijzonder lijkt mij. Hoe dan ook: na 6 maanden(ik werk er niet elke dag aan) is het subframe gereed en kunnen alle onderdelen na schoonmaak en ontroesten weer worden gemonteerd. Daarna de body aanpakken. Ik zal nog wel eens teruggrijpen op deze thread zeker vwb. de klepsteelrubbers. Heel mooi gedaan!
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Bedankt voor je bericht. Leuk om te lezen dat iemand wat aan mijn schrijfsels en foto’s heeft.
Technisch lijken de Athena en TRS sterk op elkaar. Dat mijn wagen nog zo roestvrij is, komt m.i. omdat de wagen heel weinig of geen strooizout heeft gezien. Alle hydraulische leidingen zijn nog origineel en netjes, zelfs de leidingen die langs de ronde buis van het achter-subframe lopen. Als die leidingen origineel en roestvrij zijn, is het doorgaans met de rest van de CX qua roest ook goed. Succes en veel plezier met het opknappen/restaureren van je TRS!
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Afgelopen week is mijn CX weer APK (goed)gekeurd. Tot mijn verbazing werd ik aangesproken op de luchthoorns die niet zouden mogen. Keurmeester: “je hebt luchthoorns ingebouwd en dat mag niet voor de APK”. Toen heb ik maar even uitgelegd dat niet ik, maar Citroën deze luchthoorns al had ingebouwd en dat het origineel is. Ook heb ik uitgelegd over Claxon “ville” en Claxon “route” (toeterknopje licht induwen laat alleen de elektromagnetische toeter herrie maken, knop volledig induwen dan gaan ook de luchthoorns meedoen). Uiteindelijk heeft de keurmeester het toch goedgekeurd zonder de bedrading van de compressor los te maken. M.i. mag het ook gewoon voor de APK. Een melodie mag niet. Maar als de verschillende tonen tegelijk loeien mag het wel.
De garage waar ik de keuring liet uitvoeren is overigens prima, ze hebben wel lol aan oldtimers. Maar ze zijn niet gespecialiseerd in b.v. oude Citroëns.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het mag in deze uitvoering zeker voor de apk. Daar is geen discussie over mogelijk. Een melodie mag niet.
Zie 5.2.71 Regeling voertuigen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
We zijn het eens. Ik hoop dat de keurmeester ook nog eens dat artikel erbij haalt.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Mooi dat je weer “gekeurd” bent. Vraagje over die claxon: heb ik dit dan ook in mijn TRS? ik moet zeggen dat bij de demontage er 2 gewone claxons uitkwamen en 1 z’n kleine hoorn dat vond ik al vreemd maar aangezien het een elektrische chaos is in mijn project CX dacht ik het zal wel.
Nog even terug komen over de voorwiellagers: je zei dat die beschadigen bij demontage en gebruik van een poelietrekker. Nu vind ik poelietrekkers sowieso al ondingen maar je kan gewoon aan dezelfde kant van het lager de 6 stuks 8mm bouten erin draaien, deze zetten zich dan af tegen de wielflens en drukt de boel uitelkaar en dat gaat super easy! Ik vond nu de voorwiellagers zelfs makkelijker dan de achterwiellagers want daar moet er erg goed bij nadenken tijdens de montage.
Elke CX heeft roest alleen wist je het nog niet.
Totaal aantal Berichten: 27922
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
zwrtw schreef:Ook heb ik uitgelegd over Claxon “ville” en Claxon “route” (toeterknopje licht induwen laat alleen de elektromagnetische toeter herrie maken, knop volledig induwen dan gaan ook de luchthoorns meedoen).
Bij een luxe serie 2 met luchthoorns is de claxon weggelaten, ook dat mag voor de APK.
De wat meer basis uitvoeringen hebben dan weer alleen een claxon.
Dit was ik dus niet gewend: lekkage van motorolie!
Het lijkt bij de mechanische benzinepomp vandaan te komen. Zie de oliedruppel op het zwarte deel tussen de twee slangklemmen:
Dus de pomp er vanaf gepakt:
Oude pakkingen en een afstands-schijf van staal:
Ik maak hiervoor zelf pakkingen van pakkingpapier. Links de twee oude pakkingen. Rechtsboven de afstandshouder, rechtsonder één van de nieuwe pakkingen.
Toch heb ik twijfels of de boel nu dicht is. Misschien lekten de pakkingen niet, maar laat de mechanische pomp de olie door en sputtert het uit dit kleine gaatje (aangeduid met de rode pijl).
Eerst zo maar eens proberen. Ik heb nog een nieuwe pomp liggen als het nodig mocht zijn.
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980
Mijn CX is stuk! Terwijl Barther onlangs kon melden dat zijn Athena weer reed, heeft mijn Athena het blok stuk.
In het kader van gedeelde smart is halve smart post ik het dus maar…
Vorige week zaterdag tijdens een snelle rit op de Autobahn begon de wagen bij 170 km/h vermogen te verliezen. Het leek wel een vastloper! Snel de koppeling ingeduwd en wat met het gas spelen om het blok rond de 1500 tpm onbelast te laten draaien. Het blok bleef lopen. Toen de snelheid ca. 90 km/h bedroeg weer voorzichtig inkoppelen en gas geven. Met een tik in het blok ben ik verder gereden naar huis. Stuk was ‘ie toch al.
Thuis de cilinderkop eraf en toen werd het al wel duidelijk:
Daarna de carterpan eraf geschroefd. Lagerkap van de drijfstang los en zuiger met cilinderbus kan er naar boven uit. En dan zie ik dit:
Wat een bende!
Ik ken dit wel van tweetakten. Maar bij een viertakt heb ik het nog niet eerder met eigen ogen gezien.
Het was geen tekort aan olie want het bigend zag er nog perfect uit:
Dat verklaarde waarom het oliedruklampje netjes uit bleef.
Vandaag heb ik met “plastigauge” de speling gemeten:
0,04 mm speling en dat bevestigt dat het bigendlager inderdaad nog goed is.
Frustrerend is dat ik nog geen duidelijke oorzaak heb kunnen vinden.
De zuiger/cilinder die stuk is, was al niet optimaal. Tijdens afdalingen in de Alpen was de auto blauw aan het roken. Het was cilinder 2 (gerekend vanaf het vliegwiel) die dan ook een bougie had met meer aanslag en donkerder van kleur dan alle ander 3 cilinders. Ik heb daarna de “valve seals” vervangen. Dit bracht weinig verbetering. Er was dus al iets aan de hand met die cilinder.
Toch wat dingen opsommen:
1 De ontsteking (contactpunten) had ik een paar 100 km geleden nog gecontroleerd (met de afstellamp waar ik ook de contacthoek op kan aflezen). Die stel ik echter op basis van cilinder 1. Wellicht dat cilinder 2 iets vroeger staat?
2 De olie had ik ca 1500 km geleden vervangen. Er zat nu 10W40 van Castrol in.
3 De koelvloeistof-temperatuurmeter stond niet hoger dan anders, er was geen sprake van een te hoge kvs-temperatuur. Ook de luchttemperatuur was niet bijzonder hoog, onder de 20 graden.
4 Er waren geen aanwijzingen van een kapotte koppakking.
5 De gehavende zuiger scharniert vrij stroef t.o.v. de drijfstang. De Douvrin motor heeft zuigerpennen die met een zware passing in het drijfstangoog geperst zijn. De lagering is dus in de zuiger. Ik weet niet of dat stroef scharnieren een oorzaak of gevolg is van de motorschade. Ter plaatse van de zuigerpenogen heeft de zuiger geen schade. Bij een Douvrin blok die ik gisteren in het clubmagazijn heb gedemonteerd scharnierden de zuigers heel soepel t.o.v. de drijfstang (en zo ken ik dat ook van andere blokken die ik onder handen heb gehad).
6 Een boek “motorschade” wat ik op de plank heb staan suggereert bij dit schadebeeld van de zuiger een “abnormale verbranding” als oorzaak. B.v. “high speed knock”. Overigens heb ik het blok nog nooit horen pingelen en ik reed op BP Ultimate 98. Een (te) arm mengsel zou misschien wel kunnen.
Om op dat arme mengsel door te gaan: ik heb de filters, sproeiers in de carburateur, doorstroming van de benzineleiding vanuit de tank gecontroleerd. Allemaal in orde. Waar ik nog wel twijfels bij heb: de mechanische benzinepomp (zie vorige post!).
Inmiddels ben ik onderdelen aan het verzamelen. De cilinderkop ligt bij het revisiebedrijf. Waarschijnlijk heb ik een nieuwe set zuigers en cilinderbussen op de kop kunnen tikken.
De oliepomp heeft ook geleden:
Er komt een andere gebruikte pomp in die netter is:
Mijn Athena is uit 1980. In 1981 is voor de Douvrin blokken de oliepomp vergroot. De nieuwe pomp is zo’n grotere. Dat is hier goed te zien, het scheelt 5 mm (40 mm hoog i.p.v. 35 mm):
De technische mededelingen van Citroën geven aan dat de nieuwe grotere pomp in de oudere motoren gemonteerd kan worden als ook het nieuwe “versterkte carter” wordt gebruikt. Dat heb ik dus ook van een 1983 blok gepakt. Overigens blijkt dat een carterpan van een 2,2l blok anders is. Het wordt in de onderdeelboeken ook met een ander bestelnummer aangegeven.
Wordt vervolgd…
Vectrix VX1; Vespa GL150 1960; BMW R1100R zijspan; WMZ3; Fiat Panda Elettra 1992; Fiat Panda 4x4 1984; CX Athéna 1980