Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Mijn eega kreeg gister na rijden in de file de melding “temperatuur te hoog”.
Door wegenwacht nagekeken, storing P0481 en P0485: koelventilator en koelventilator massa storing.
Of die ventilator draaide vermeldt het verhaal niet.
Maar de wegenwacht heeft alles nagekeken en niets gevonden.
Vandaag even sensors, stekker nagekeken, toen had ik 2 problemen bij koude start: storing emissiesysteem, en tmmperatuur te hoog, direkt stoppen.
De ventilator draait op hoge snelheid, dus dat werkt.
Enig idee wat hier aan ten grondslag ligt?
Ik heb de accu er 20 min afgehad, kan helaas niet met de Lexia uitlezen, geen verbinding
Betreft een TU3 overigens
Als je bij een koude start al een te hoge temperatuur melding krijgt dan is : of de sensor kapot of de betaling defect , maar het kan ook nog dat je veel lucht in je koelsysteem hebt.
Heb je na het te heet worden de koelvloeistof nagekeken ? En eventueel ontlucht ?
Dat je na een emissiestoring een loeiende ventilator krijgt is “logisch” die gaat dan op volle kracht om de katalysator te koelen…..
Van welk jaar is de c3 ? Is je lexia misschien te oud om het model te herkennen ? Dan moet je op zoek naar een diagbox.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
2007 is het bouwjaar, ik heb zo’n gecombineerde Lexia diagbox, maar kreeg een keuzemenu waar ik Lexia heb gekozen, andere optie was ....tool(alweer vergeten )
Lucht in t systeem kan ik me niet voorstellen, is zolang ik de auto heb zo stabiel als wat
Ik heb de sensor gemeten, 7kOhm koud, na enige minuten draaien 3.5 kOhm
Bedrading tot in de ECU is intact.
Wellicht een soldeerverbinding in de ECU?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Lijkt het niet hier op?
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2041385/
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Enigszins,
Bij mij gaat zodra ik de motor start het motormanagementlampje branden, na 5 sec melding hoge temperatuur, en dan gaat de ventilator draaien. Ook met ijskoude motor
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je zou die regelmodule van de koelventilator even kunnen beoordelen op de uiterlijke staat.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
2023-07-24 17.08.48 by gg_nl, on Flickr
Die ziet er nog prima uit.
Intussen Lexia aan de praat gekregen. Je moet dus niet Pluriel kiezen, of C3, nee C3 type 2.
De foutmelding(permanent) is
2023-07-24 17.56.42 by gg_nl, on Flickr
Denk dus toch dat er in de injectiecompu een slechte soldeerverbinding zit?
Verder zat er een storing betreffende de olietemperatuursensor. Ik wist niet dat tie erin zat
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Tsja, t blijft Citroen.
De sensor was goed, de draden naar de ECU waren goed, dus ik de ECU open schroeven, dat ging dus niet, helemaal dichtgelijmd
Toch nog een keer meten, he, met aangesloten stekker aan de sensor had ik toch geen connectie met de stekker aan de ECU.
Wat bleek, de groene stekker op de connector, zo’n waterdichte, maakte geen contact met de connectorpootje.
Eerst de stekker vernietigd en pootjes los in de sensor, geen succes. Toen maar de soldeerbout ter hand genomen.
E voila, alle storingen weg.
Moet zeggen dat 1 zo’n sensor best knipperende lampjes, piepjes en andere signalen veroorzaakt. Moeder de vrouw werd er wat nerveus van.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
En nu nog even een definitieve reparatie met een nieuwe sensor en steker?
Of laat je het zo?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Koop wel ff nieuwe sensor en stekker, hoewel dit geen problemen geeft. Het oog wil ook wat
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Al is het alleen maar om moeders de vrouw gerust te stellen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Vandaag de Plu nog even aan de Lexia gehangen omdat ik die fan wat raar vind doen
Je kunt dan actoren testen: fan hoge stand, prima geen storing.
Fan lage stand, er gebeurt dan niets. Lexia meldt een succesvolle test.
Er zouden toch 2 snelheden beschikbaar moeten zijn?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als je de airco aanzet moet de koelventilator minstens op lage snelheid gaan draaien.
Even checken?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ik heb de indruk dat tie dan op hoge snelheid gaat draaien
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Mijn vrouw klaagde, maar nu is het mij ook overkomen: met warme motor weigert de startmotor soms. Je hoort een klik, verder niets. Tot nu toe begint tie het na een aantal keren het wel te doen.
Dit lijkt een solenoid dat vast zit?
Is er iets schoon te maken, te controleren. Of moet de startmotor gereviseerd worden?