Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bijzonder systeem met deze getrapte bediening.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat het lor nu toch al op de brug stond (had ik al gezegd dat zo’n brug een ongelofelijke luxe is?) heb ik gelijk de remmen nog een keer ontlucht. Er zat gevoelsmatig toch nog een belletje lucht in, dus dat is nu ook opgelost.
En dan gelijk nog maar even een smeerbeurtje. De wiellagers hebben af en toe een beetje vet nodig, alle vier. De voorwiellagers heb ik even gedemonteerd en schoongemaakt en gelijk van vers vet voorzien want het vet wat ik er in aantrof was toch wel erg dun.
Wieltjes er weer op, moeren even netjes natrekken en klaar voor vandaag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
break23m schreef:Bijzonder systeem met deze getrapte bediening.
Het is nogal een ding ja. Er zit dus een hoofdremcilinder achter het pedaal, een hoofdremcilinder die dan bekrachtigd wordt en een vacuümreservoir in de rechter wielkast. Allemaal meuk die stuk kan
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Maar het werkt wel, ook op een trax
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Volgende prutswerk: de raamsnorren waar de zijruiten in lopen vernieuwen. Die dingen waren me toch een partij ranzig…
Na demontage kun je echt goed zien hoe gaar het allemaal is..
Nieuw spul koop je op de rol, gewoon in Nederland, bij Adams Classiccars in Putten. En met dat spul kan je dan gewoon je eigen raamsnorren op maat.
Dat prop je dan met een klein dotje polymax weer terug in de raamsponningen.
Nu met de ramen dicht een nachtje laten drogen zodat de kit kan uitharden. Morgen even een houten wigje door de handel halen om ze iets open te buigen, beetje vet er in en klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Naast het buiten de auto houden van water was er ook nog de kwestie van het binnen houden van koelwater in de motor. Dat ging niet helemaal lekker, want kort na de koppelingswissel gingen de vriespluggen lekken. Daar baalde ik van, want ik had bij het uitbouwen van de motor nog geen lekkage gezien én ik had vastgesteld dat de vriespluggen zo goed als nieuw waren. Dat het kort daarna toch ging lekken was dus even een frustratiemomentje….
Goed, die bitches moesten er dus uit. Nieuwe besteld en aan de slag. Eerst koelwater aftappen uit radiateur en motorblok, dan de uitlaten los en de uitlaatspruitstukken er af. Dat ging soepel en behalve een paar niet correcte model moeren was er niets aan de hand.
Daarna één voor een de pluggen er uit. Gat boren in het midden, opletten dat je niet te diep boort, en dan de pluggen er uit zien te wrikken. Dat ging ook heel soepeltjes allemaal.
De pluggen waren dus zonder enige vorm van dichtmiddel gemonteerd, en ja dan kan het gaan lekken.
Dus goed schoonmaken, randje loctite 5921 er in en dan de nieuwe plug plaatsen
Je moet de plug met de bolle kant naar buiten in het gat plaatsen, zorgen dat ie goed tegen de rand aan ligt en dan pak je een hamer met een ronde kop en ram je het bolle deel plat. De plug zet dan uit en klemt zichzelf vast. Best spannend en heel veel ruimte was er niet. Toch is het goed gelukt.
Nog ff afwerken met hittebestendige verf
En dan de spruitstukken en de uitlaat er weer op. Nieuwe pakkingen waren niet nodig± begin dit jaar is de kop nog gereviseerd en was alles vernieuwd. Wel heb ik nu alles met de correcte moeren in elkaar gezet, er waren er kennelijk ooit een paar verloren gegaan.
Daarna alles een nachtje laten staan en vanmorgen het systeem met koelvloeistof gevuld. Ook weer klaar, het is lekvrij.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Je blijft wel lekker bezig zo. Telkens weer een stukje verder naar hoe het ooit allemaal bedoeld was.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dit is echt lekker knutselen. En ik moet ook zeggen dat je overal vrij goed bij kunt komen. Het enige wat eigenlijk jammer aan zo’n auto is dat de bak er niet zonder motor uit kan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed, de leijer is dicht…
Klusje nummer 2 wat nog op de lijst stond: de afdichting van de ventilatieklep. Hier zat een rubber van een mk2 in, maar die heeft een smallere klep. Ergo, rubber te kort. Een bekend probleem wat men oploste door 2 mk2 rubbers te nemen en die aan elkaar te beunen. Of gewoon 1 mk2 rubber en dan in het midden een kier… ziet er niet uit en je raad het al, dat was er bij mij aan de hand.
Gelukkig zijn de goede rubber afdichtingen weer te koop! Dus die kon er meteen in..
En het rooster, dat hoorde echt in de carrosserie kleur. Dus meteen maar ff gefikst..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Niet echt goed te zien, maar heb je al bolkop boutjes voor het gaas vast te zetten?
Wat ik merkwaardig vind Yuri is dat je bij de ene XK motor ziet dat de vriesstoppen met de bolle kant naar buiten zitten en bij de andere met de holle kant naar buiten.
Bij mijn originele motor zitten ze met de holle kant naar buiten en bij de stuk of vier andere motoren die ik heb gehad zaten ze ook met de holle kant naar buiten.
Maar ga ik googlen op de XK motor, dan zie je het heel verschillend.
Nou maakt het mij niet uit, ik zet ze er in met loctite vloeibare pakking en ik heb geen lekkage meer gehad. Je kunt ze er ook uit tikken als je met een lange bout en hamer op de zijkant tikt. Ze kantelen dan en je pakt ze er met een tang uit.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De vriesstoppen horen met de bolle kant naar buiten te worden gemonteerd. Daarna sla je dat bolle deel naar binnen. Sla je wat harder dan sla je ze “verder dan plat” waardoor het er uit komt te zien alsof ze met de bolle kant naar binnen zijn gemonteerd. Als je een vriesstop ziet met de bolle kant nog naar buiten dan is ie gewoon niet ver plat geslagen.
Daarnaast is men later een ander soort stop gaan gebruiken, een moderne, en die hoef je na het monteren niet meer plat te rammen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mathieu schreef:Niet echt goed te zien, maar heb je al bolkop boutjes voor het gaas vast te zetten?
Jazeker.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bij mijn 4.2 motoren die ik heb gehad zaten ze allemaal met de holle kant buiten, maar verder denk ik niet dat het zo belangrijk is, als het maar vast blijft zitten.
Zou het niet hol lijken omdat de bolle kant ingedeukt door een tik met een bolle hamer en nu dus deels hol is?