1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Scharnier achterruit gebroken en krijg het dak niet meer volledig open of dicht
Melvin Evence
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-2023

Gepost: 27 juni 2023 01:58 PM

Beste Allemaal,

Mijn vriendin is een trotse eigenaar van een pluriel uit 2008. Bij aanschaf van de auto hebben tot op heden nooit problemen gehad met het dak. Tot me vriendin enkele dagen geleden het dak helemaal open heeft gedaan tot op het achterraam en later niet meer dicht wilde. De voorzijde van het dakzeil blijft dus hangen aan de bestuurderskant ter hoogte van de overgang van het achterraam naar het ‘dak’ en begint dan ook te ratelen. Toen ik het wilde proberen bij haar thuiskomst viel me toen op dat ik iets gebroken was onder het dakzeil ter hoogte van de overgang van raam naar dak. Dit blijkt dus het dakscharnier te zijn die gebroken is. Het dak is dus open en krijg hem met geen mogelijkheid meer dicht. Ik heb het dakraam moter gedemonteerd (dank aan dit forum Smile) en het tandwiel verwijderd zodat ik het dak handmatig open of dicht zou moeten krijgen. Echter blijft hij vastzitten bij de overgang van achterraam naar het dak. Ik kan hem een kort stukje dicht en/of open doen maar dan blijft hij muurvast zitten en krijg ik het dak dus niet meer volledig dicht of open. Weet iemand hier raad mee??

Foto1: Zie je dat het dakscharnier is gebroken

Foto2: Zie je tot hoever ik dak over het achterraam krijg

Foto3: Hier zie je een duidelijk dat het raam er scheef zit en mogelijk hierdoor het dak niet goed dicht en open kan.

Afbeelding Bijlagen
20230627_122311.jpg20230627_121915.jpgUntitled-1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 juli 2023 12:34 PM
  [ # 1 ]

Op basis van jouw foto’s verwacht ik dat aan de rechterzijde de voorste interslide hangen blijft.

Voor de vervanging van het gebroken scharnier zal toch het complete dakdoek weer over de achterruit geschoven moeten worden.

Kan je niet met één of ander haakje voelen waar het hangen blijft?

Je bent overigens niet de eerste met een gebroken scharnier, zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2022389/

Ik zou ze dan ook beide vervangen, de onderdeelnummers zijn 8484C2 voor links en 8484C5 voor rechts.

Beter duur dan niet te koop. https://www.ebay.nl/itm/385186392651

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Melvin Evence
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-2023

Gepost: 11 juli 2023 01:18 PM
  [ # 2 ]

Hoi René,

Bedankt voor je reactie. Ik heb iemand gevonden die me inderdaad vertelde dat voor het vervangen van de scharnieren het dakdoek volledig op het achterraam geparkeerd moet staan. Ik krijg dit echter alleen niet voor elkaar omdat hij dus muurvast blijft zitten net bij de overgang van dak naar raam. Ik heb net even onder het doek gekeken en daar bungelt wel iets los met een metalen puntje eraan. Ik zal in de volgende post wel een foto plaatsen. Het lijkt erop of dit niet meer in de rails zit en wel zou moeten. Ik had de topic van het gebroken scharnier al doorgelezen. Echter kon ik mijn probleem met het dakdoek wat niet meer volledig op het achterraam wilt hier niet in vinden.

Profiel  
 
Melvin Evence
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-2023

Gepost: 11 juli 2023 01:21 PM
  [ # 3 ]

Hierbij de foto

Afbeelding Bijlagen
20230711_131426.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 juli 2023 01:34 PM
  [ # 4 ]

Heb je iets dergelijks? https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-4-delige-mini-pick-en-hakenset

Ik zou met zo iets trachten de boel weer los te krijgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Melvin Evence
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-2023

Gepost: 11 juli 2023 01:48 PM
  [ # 5 ]

Zal zoiets even aanschaffen en kijken hoever ik kom. Wish me luck Smile

Profiel  
 
Melvin Evence
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-2023

Gepost: 19 juli 2023 01:20 PM
  [ # 6 ]

Beste René,

Ik heb het dak nu op het achterraam kunnen krijgen. Kwam nu tot de ontdekking dat de kabel vast zit in de rails van het dak. Hierdoor kon ik hem waarschijnlijk ook niet verder dicht krijgen dan waar hij vast zit. Weet jij misschien hoe dit opgelost kan worden? Hieronder de foto’s.

Afbeelding Bijlagen
20230719_130733.jpg20230719_131237.jpgIMG-20230719-WA0008.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 juli 2023 03:12 PM
  [ # 7 ]

De kabel zit maar op 2 plekken vast, het zichtbare uiteinde hoort in de voorste interslide vast te zitten.

De andere locatie is het tandwieltje op de dakmotor.

Als je de dakmotor inclusief het tandwieltje verwijdert, moet de kabel uit de geleidebuizen te trekken zijn.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
barchetta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 16-01-2012

- C3 Pluriel Soleil
Gepost: 21 juli 2023 02:08 PM
  [ # 8 ]

IK bemoei mij even niet met de reparatie, maar het lijkt mij ook dat de geleiderail etc. helemaal droog staat. Maw geen smering ter geleiding? Naar mijn idee cruciaal voor goed functioneren van het dak.

Monseigneur:Fiat barchetta (2004), Renaul Grand Scenic (2018), 2CV AZU 250 (1977)
Madame: Pluriel Soleil (2009)

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 juli 2023 02:14 PM
  [ # 9 ]
barchetta schreef:

Naar mijn idee cruciaal voor goed functioneren van het dak.

Correct, maar zeker niet elk vet is geschikt hiervoor.

Zie https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/231935/

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Melvin Evence
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-2023

Gepost: 22 juli 2023 08:45 AM
  [ # 10 ]

Omdat de kabel vast zat in de geleiderail is de voorste interslider uit zijn rails gesprongen. Hij is nu helaas ook aan diggelen. Heb het dak nu gelukkig na het verwijderen van de kabel wel dicht kunnen krijgen. Nu opzoek naar ‘nieuwe’ intersliders, kabels, tandwiel en raamscharnier en kijken of ik dit zelf allemaal kan fixen. Ik bedankt jullie iedergeval voor jullie advies en hulp! Zéér gewaardeerd Smile

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 22 juli 2023 08:53 AM
  [ # 11 ]

Niet alleen de rail, die scharnieren gaan er ook sneller aan zonder smering.
Bij dit dak, wellicht is het losmaken van de gasveren achterklep handig om eea te demonteren.
De kabel heeft aan de voorkant een profieltje waarmee hij in de voorste interslide klikt. Als die gedraaid is kan hij mogelijk blokkeren in de rail?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 juli 2023 10:36 AM
  [ # 12 ]

@Melvin, laat via PM even jouw mailadres weten, dan stuur ik jou de benodigde informatie toe.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 juli 2023 12:35 PM
  [ # 13 ]
Melvin Evence schreef:

Nu opzoek naar ‘nieuwe’ intersliders, kabels, tandwiel en raamscharnier en kijken of ik dit zelf allemaal kan fixen.

Nu is de onderdelenvoorziening voor de specifieke dak-delen via de dealer uitermate beroerd, meerdere delen zijn niet meer langs die weg leverbaar.
Je moet dus te biecht bij de Pluriel-specialisten, in NL vind je die niet echt, een enkeling daargelaten.

In la douce France vind je die wel.

https://www.specialistec3pluriel.fr/toutes-nos-pièces-c3-pluriel/pièces-de-capote-hayon/

https://minsauto.fr/vente

De eerste partij verkoopt de originele delen, nieuw dan wel gebruikt.

Maar de tweede partij heeft enkele verbeteringen doorgevoerd, o.a. de voorste interslides in alu en een robuuste motorophanging met goede opsluiting van de kabels op het tandwiel.

Ik weet niet hoe diep jullie portemonnee is, maar als die diep genoeg is zou ik er ca. € 1.000,- aan besteden.

Waarschijnlijk krijg je zonder die diepte-investering in een 15 jaar oude bolide het dak niet meer werkend zoals het door de heren ingenieurs van Inalfa destijds bedacht is.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Jaaps
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006

- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Gepost: 24 juli 2023 12:53 PM
  [ # 14 ]

Uit ervaring sprekend: delen die Minsauto levert zijn extreem degelijk.
Wordt wel eens gemeld dat betaalde spullen niet opgestuurd worden

Maar kan dat ding natuurlijk zo even lostrekken, staat beoordelen

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 24 juli 2023 01:19 PM
  [ # 15 ]
René Jongejan schreef:

Dan stuur ik jou de benodigde informatie toe.

Fixed.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook