Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook met 10w40 mag het oliedruklampje absoluut niet branden bij een laag toerental. Er is dus iets aan de hand. Dat kan een slechte oliedrukzender zijn (meestal is dat het) en anders gevorderde slijtage op de lagerschalen. (Helaas een kwaaltje wat voorkomt..)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kijk eens door het olievulgat met draaiende motor. Je moet dan de olie uit de tuimelaars (kleine gaatjes bovenop) zien komen. Als dat er nagenoeg niet is, is mogelijk ook je oliepomp niet lekker. Komt daar wel gewoon olie uit, druk er dan gewoon eerst een andere sensor in.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Meestal is het wel zo dat als de sensor kapot is hij daar ook behoorlijk olie lekt. Is je dat opgevallen?
Bij de bakrevisie is dus de olie vervangen, voorheen is er nooit 1 van de symptomen voorgekomen. Tenzij ze iets beschadigd hebben bij het uithalen van de motor is er niets veranderd. De oliepomp is nieuw dacht ik, of ik heb een nieuwe reserve liggen van de vorige eigenaar.
Motorslijtage lijkt me dus onwaarschijnlijk doordat het opeens is na de revisie.
Ik zal straks de olievloeiing bekijken door de oliedop. Ik merk geen olieverlies bij de wagen.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die reserve oliepomp? Is dat niet een HD pomp voor het veersysteem? Of een waterpomp? Want de oliepomp zit binnen in de motor en daar kom je niet zomaar bij.
Kun je er een foto van maken?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Edit.
Na lezen van het hele draadje kwam ik tot de conclusie dat je echt wel het verschil weet tussen die 3 pompen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dwalf schreef:Bij de bakrevisie is dus de olie vervangen, voorheen is er nooit 1 van de symptomen voorgekomen. Tenzij ze iets beschadigd hebben bij het uithalen van de motor is er niets veranderd. De oliepomp is nieuw dacht ik, of ik heb een nieuwe reserve liggen van de vorige eigenaar.
Motorslijtage lijkt me dus onwaarschijnlijk doordat het opeens is na de revisie.
Ik zal straks de olievloeiing bekijken door de oliedop. Ik merk geen olieverlies bij de wagen.
Ga eens oliedruk meten. Gissen is missen en meten is weten. Gebruik een goede oliedrukmeter.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wegens niet werkende emoji’s was deze post kapot gegaan ;(
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Het gaat inderdaad over de oliepomp achterop/in de motor. Olievloeiing is goed bij het kleppenstelsel (elke 1 à 2 seconden drupt het bij de zichtbare tuimelaar). De wagen gecontroleerd bij koude en warme olie. De drukmeter in de wagen zit koud rond de 3 bar, warm durft die wel te zakken. Misschien toch een versleten oliepomp (ik moet de reserve nog nazien of het nu een nieuwe/gereviseerde is). Weet iemand de normale oliedruk bij een gti turbo? Ik denk dat er geen verschil is tussen de T1 en T2.
Nog eens goed geluisterd en het klikken komt niet vanuit het kleppenstelsel denk ik.
Oliedruk meten kan ik jammergenoeg niet. Ik werk als technieker in een andere sector, dus dopsleutels en handigheid heb ik, maar geen meetapperatuur specifiek voor auto’s. Werkplaatshandboek en onderdelenfische heb ik wel beschikbaar. Daar haal ik de meeste info uit, naast de vragen hier op het forum .
Vanavond ga ik op zoek naar de druksensor, misschien is het een slechte connectie. Zit er ook een mechanisch onderdrukcontact in die de sensor van het meldingslampje triggerd?
En nu ik er nog eens goed bij nadenk, de garagist gaf aan dat er iets kon zijn met schroeven aandraaien waardoor de oliedruk wel OK zou zijn? Iemand die daar licht op kan werpen?
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
3 bar bij koude motor vind ik erg weinig. Is dat bij stationair?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dwalf schreef:Wegens niet werkende emoji’s was deze post kapot gegaan ;(
Emoji’s werken wel als je deze vooraf laat gaan door een spatie.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dwalf schreef:Vanavond ga ik op zoek naar de druksensor, misschien is het een slechte connectie. Zit er ook een mechanisch onderdrukcontact in die de sensor van het meldingslampje triggert?
Zover ik weet zit er een druksensor, welke de meter in de tellerpartij aanstuurt, en een drukcontact, welke het rode lampje schakelt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dan gelijk een vraag: hoeveel druk geeft de meter op het dashboard aan bij goed warme motor, stationair lopend met 700-800 toeren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Die 3 bar is stationar. Ik moet warm nog eens nazien. Ik meen me ook weer 2-3 bar te herinneren. Het stationair van 1000 rpm staat ook wat hoog heb ik gezien in de datasheets.
Ook heb ik de oliedruk bij 4000 rpm kunnen terugvinden in mijn duitse infobladen:
“Öldruck bei Motoröltemperatur 75 85 °C: 4 bis 5 ba bei 4000 1/min”
Dus 2 sensoren: 1 voor temperatuur, 1 voor meldingslampje
nog een vreemd weetje, mijn drukmeter gaat maar tot 6 bar…
terwijl mijn andere CX tot 8 bar gaat
Ik ga zo direct wat rijden en testen.
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV
Totaal aantal Berichten: 1354
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
Wat betreft de oliedruk lees eens in dit topic:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/169217/
Verder lijkt het mij sterk dat het door de 10W40 komt al is dit niet de voorgeschreven olie, origineel dan weer wel maar er is een note technique die 15w50 adviseerd naar aanleiding van meerdere vergelijkbare gevallen.
Op zich vind ik het bijzonder dat je een reserve oliepomp bij de auto hebt gekregen, dat stemt mij alleszins tot nadenken.
Het is mij niet bekend dat deze pompen falen, tenzij iemand anders hier andere info over heeft.
Wat wel een gekend probleem is bij deze motoren zijn uitgelopen drijfstang lagers, dit komt dan meestal door chauffeurs die de capaciteiten van deze wagen veelvuldig en te volle benutten dat in combinatie met de verkeerde olie vergroot het risico op uitgelopen lagers.
De oliepomp kan je trouwens enkel vervangen met uitgebouwde motor omdat het volledige ondercarter er onderuit moet.
Maar meestal zijn het dus de drijfstang lagers ook een turbo met veel speling kan de oliedruk doen zakken wij warme motor.
De oliedruk meter gaat normaal inderdaad tot 8bar en met 15w50 en koude start geeft de mijne ook 8 bar aan.
Ik zou beginnen met gewoon het oliedrukcontact te vervangen (0.5bar is standaard aftermarket) dat kost weinig moeite en geld…
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.