waterman schreef:j.witkop schreef:Zou het niet hol lijken omdat de bolle kant ingedeukt door een tik met een bolle hamer en nu dus deels hol is?
Dat is duidelijk te zien.
Op de PC met groter beeld zie ik het nu ook
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ondanks dat het niet langer verplicht is, heb ik de Jaguar vandaag toch APK laten keuren. Ik vind het fijn en veilig als vreemde ogen naar m’n werk kijken en er vastgelegd wordt dat de auto nu aan de eisen voldoet. Daarnaast is het fijn om een geldig APK formulier op zak te hebben in het buitenland. Met name onze oosterburen kunnen zich niet voorstellen dat je zonder TüV de weg op mag en ik ken al verhalen van Nederlanders die met ongekeurde klassiekers enorme discussies kregen met de Bundespolizei of bij de grenzen met Zwitserland en Oostenrijk. “Wieso kein tuv in Holland ?“….
Geen zin in gelul dus naar de keuring!
Met als beloning:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Zelfs van onderen lijkt dat ding nieuw
En ook geen AC-tjes!
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011
- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Is de geldigheid van het rapport dan 1 of 2 jaar?? Wel goed bezig, denk er zelf ook over om dat volgend jaar in ieder geval voor mn hy camper te doen ivm vakantie in FR en DE
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Los van een heel klein beetje speling op de hulpstuurarm mankeerde er ook niets aan. Alleen de sproeier deed het niet: slangetje verkeerd om aangesloten na de laatste reparatie.
Nu de auto toch in de garage stond kon ik meteen de motorafstelling even controleren met de CO meter. Ik vond dat de auto de laatste tijd toch wel erg veel benzine was gaan verbruiken. Zwarte bougies gaven al een indicatie dat de motor wat rijk liep. Nou dat klopte, de Co meter ontplofte zo’n beetje… 11-12% Co! Oepssss…
Nou werkt het afstellen van die 2 SU carburateurs iets anders dan de Solex of Weber op een DS, dus eerst heb ik gekeken of de synchronisatie oké was. Dat klopte. Dan gemeten hoeveel CO er op 2000 en 3000 toeren geproduceerd werd: veel te veel. Dan weet je dus dat de sproeierafstelling niet klopt. Gelukkig kan je bij dit type SU de sproeierhoogte extern afstellen want anders moet je met de naalden gaan knoeien en dat is gedoe.
Goed, met de afstelschroeven aan de buitenkant bleek ik meer dan genoeg afstelruimte te hebben. Zo’n oud XK blok stel je liefst niet te schraal af, dus heb ik het CO rond de 4% gezet. Er is voor bouwjaar 1958 geen APK-eis qua CO, maar te schraal vind zo’n motortje niet fijn.
Dat merkte ik meteen: de uitlaatgassen stinken niet meer en de motor loopt echt veel en veel mooier. Pakt beter op, slaat makkelijker aan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Ondanks dat het niet langer verplicht is, heb ik de Jaguar vandaag toch APK laten keuren. Ik vind het fijn en veilig als vreemde ogen naar m’n werk kijken en er vastgelegd wordt dat de auto nu aan de eisen voldoet. Daarnaast is het fijn om een geldig APK formulier op zak te hebben in het buitenland. Met name onze oosterburen kunnen zich niet voorstellen dat je zonder TüV de weg op mag en ik ken al verhalen van Nederlanders die met ongekeurde klassiekers enorme discussies kregen met de Bundespolizei of bij de grenzen met Zwitserland en Oostenrijk. “Wieso kein tuv in Holland ?“….
Geen zin in gelul dus naar de keuring!
Met als beloning:
Even een zijweggetje inslaan op dit topic, wat ik altijd met veel plezier en interesse lees:
Inderdaad, bij onze oosterburen kun je bij een aanrijding met je niet-APK-verplichte klassieker problemen krijgen met je verzekering. Je dient aan te kunnen tonen dat je voertuig in goede staat van onderhoud is. Dat kan door middel van een geldige APK. Dit wordt gewaardeerd door de verzekering. Het geeft een indicatie van onderhoud.
Ik heb mijn DS bouwjaar 1971 dus enige weken geleden laten keuren, en kwam zo zonder aantekeningen of opmerkingen aan een verse APK. Gewoon zelf kritisch naar de technische staat van je auto kijken, en dan hopen op een steekproef. Dat zou nog meer voldoening geven…
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die steekproef is precies waar mijn garagist gisteren ook op hoopte. Hij baalde zelfs een beetje dat we geen steekproef scoorden op de Jag..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Yuri heeft hier ook een discussie over op social media met nu rond 120 reacties waarvan sommigen dermate dat je je afvraagt of de geestelijke vermogens op vakantie zijn.
De Jaguar MK1 met de 3.8 motor is een zeer krachtige auto die volgens mij de 200 km/u met gemak haalt en met alles er op en er aan gaat hij richting 1500 kg. Dus als er wat fout gaat kunnen de gevolgen vreselijk zijn.
Dus laten controleren en met name op veiligheid is een goede zaak en verre van dom, want het gaat om jouw veiligheid en die van je mede weggebruiker.
Nu is het wel zo dat Yuri en Johan Oldenhage vakkundige mensen zijn en heel goed weten waar ze het over hebben en bovendien denk ik dat ze op vriendschappelijke basis met elkaar omgaan. En vrienden nemen elkaar niet in de maling.
Persoonlijk heb ik minder fijne ervaringen met diverse APK keurmeesters, maar dat is verleden tijd. Bij mij aan de overkant is een reparatiewerkplaats en die jongens kijken de boel goed na, maar gaan je niet proberen op te lichten met flauwekulverhalen.
Als iets niet aan de eisen voldoet moet het verholpen worden, veel simpeler kan het niet zijn, dus een goede zaak, gewoon laten nakijken die auto, al is hij 100 jaar oud.
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Geheel eens Han met wat je schrijft.
Ik vraag me alleen af of een APK keuring de veiligheid van een auto garandeert. Ik vind t nogal summier.
En inderdaad, APK keurmeesters die opeens een gaatje in een aandrijfashoes hebben gevonden etc.
Als je een betrouwbaar adres hebt koster het
Ik heb ook gereageerd op social media en daar heb ik een ervaring gedeeld als volgt: mijn Jaguar weegt 1700 kg en heeft vier zeer duidelijke krikpunten, twee achter de voorwielen en twee voor de achterwielen, hoe is het mogelijk niet?
Maar de eigenaar van een vakgarage meende toch maar dat je de vier armen met blokken van de tweekoloms hefbrug maar beter onder de kokerbalken kon plaatsen. Gevolg: vier deuken in de kokerbalken die ik er zelf mocht uithalen.
Ik heb vijf auto’s waarvan vier APK plicht hebben en ik ging jarenlang naar een dealer waar we een van de auto’s vandaan hebben. Dat ging redelijk goed, tot een paar jaar geleden toen meneer een oppervlakkig roestplekje vond aan de onderkant van een remleiding, geen putcorrosie wat afkeur betekent, maar echt heel oppervlakkig.
En die remleiding wilde hij wel vervangen voor 340 euro, dus heb ik het zelf maar gedaan voor geen twee tientjes.
Hij meende ook te mogen afkeuren op wat oppervlakkige rimpeltjes op de achterste remschijven, hoewel hij prima remde en ook perfect in balans en die remschijven mochten 96 euro kosten. Online zijn ze tussen de 12 en rond 20 euro per stuk.
En natuurlijk gelijk nieuwe remblokken voor iets van bijna 70 euro. Heb ik online besteld voor 32 euro.
Daar kom ik dus niet meer en ik begrijp best dat een ondernemer wat moet verdienen, maar het moet wel leuk blijven.
Dus ging ik met de auto’s naar de overkant. Twee hardwerkende eigenaren en geen dealerschap, alleen keuren en repareren. Kijken de boel goed na, maar geen haarlemmerdijkies.
De Mazda MX5 had een gaatje in de acherste demper en de lamda waarde was niet goed en dat zou te maken kunnen hebben met dat gaatje. Nieuwe uitlaat besteld, is 2.20 lang met een klein voorste potje en een grote achterste pot. Kosten 98 euro ex verzendkosten.
Uitlaat losgenomen en na de kalalisator was hij roetzwart van binnen, dus te rijk mengsel. Nieuwe lambda sonde besteld voor 46 euro en gemonteerd. Nu na meer dan 400 km is de uitlaat van binnen nog brandschoon en de lamda waarde was perfect.
Als je er zelf geen verstand van hebt kunnen ze je heel wat wijsmaken, maar dat gaat niet gebeuren.
Overigens ben ik verbaasd over de onderkant van Yuri’s Jaguar, wordt die ook gepoetst en in de was gezet?
Yuri heeft tegenwoordig een brug
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ik ben het ermee eens dat een veilige auto heel belangrijk is. Maar wat Han S ook aangeeft, niet iedere keurmeester is in staat om een oudere auto te keuren en die dat wel kunnen worden er steeds minder. Het nadeel van de APK, zoals in NL geprivatiseerd, is dat er willekeur, onkunde, vriendjes de uitslag van de keuring kunnen bepalen. Ondanks de steekproeven van de RDW.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Ach, je moet gewoon naar een goede garage gaan, niet naar de beun om de hoek.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:Yuri heeft hier ook een discussie over op social media met nu rond 120 reacties waarvan sommigen dermate dat je je afvraagt of de geestelijke vermogens op vakantie zijn..
Dat vraag ik me op dit medium ook wel eens af hoor Han
Jaaps schreef:
Ik vraag me alleen af of een APK keuring de veiligheid van een auto garandeert. Ik vind t nogal summier…
Dan moet je dus een goede keurmeester vinden, een die z’n vak verstaat en serieus, goed en volledig conform de richtlijnen keurt. Ik vind dat summiere nogal meevallen als ik kijk naar hoe grondig mijn auto’s worden nagekeken. En ja: dan komen er dus punten voren. En daar ga ik dan niet over huilen, want immers: het is niet alleen de keurmeester zijn vak, het is ook zijn bedrijf en zijn apk-erkenning die op het spel staan. Ik heb regelmatig meegemaakt, toen ik zelf nog moest keuren, dat klanten een afkeuring niet accepteerde. Enorme discussies. Ik zei dan: vraag alsjeblieft NU een herkeuring aan bij de RDW. Als JIJ van de RDW gelijk krijgt, betaal ik die kosten én de reparatie. Slechts 2x durfde een klant dat aan, en 2x kreeg ie het deksel op z’n neus.
Het is eigenlijk iets typisch Nederlands om de vakkennis van iemand met een opleiding of diploma in twijfel te trekken. Dat begint al op school tegen de juf, dat eindigt bij de dokter die je verteld dat je 20 kg moet afvallen en minder moet zuipen…..
Jeroen Simons schreef:... Het nadeel van de APK, zoals in NL geprivatiseerd, is dat er willekeur, onkunde, vriendjes de uitslag van de keuring kunnen bepalen….
In België is de keuring dan weer door de staat geregeld. Dat is dus onafhankelijk van garages. Als ik de verhalen hoor en lees over de Belgische autokeuring, nou dan valt het hier allemaal nog wel mee met vriendjes, willekeur en andersoortige complotten. En Jeroen, aldaar geen steekproeven of mogelijkheden om serieus in beroep te gaan. De stationschef bepaald. Ik heb een Volvo 164 uit België gehaald, met nieuwe autokeuring van zo’n “onafhankelijk” station en die auto was gewoonweg gevaarlijk.
Nielsje schreef:Ach, je moet gewoon naar een goede garage gaan, niet naar de beun om de hoek.
Dat dus
O enne Han:
Han S schreef:
Overigens ben ik verbaasd over de onderkant van Yuri’s Jaguar, wordt die ook gepoetst en in de was gezet?
Gewoon schoonhouden na restauratie
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste