Een bevriende garagist heeft een lekke leiding van 4,3 mm gerepareerd, maar tijdens die reparatie heeft hij nog een lekkage in een iets dunnere leiding van 4 mm ontdekt. Hij kan deze leiding nergens bestellen. Hij weet eerlijk gezegd ook niet waar deze leiding precies voor bedoelt is. Hij is heel welwillend, maar geen citroen kenner.
Ik zit nu het internet af te struinen en ben wel iets van (zacht) koper tegen gekomen, en ik vraag me af of hij dat als alternatief zou kunnen gebruiken. Hij heeft wel knelkoppelingen voor 4mm gevonden. Hij is van plan de leiding bij het lek door te zagen en daar de knelkoppeling op te zetten. Misschien een tijdelijke oplossing maar ik denk dat het beter is de leiding helemaal te vervangen.
Heeft iemand nog een stuk leiding liggen of weet iemand waar ik het zou kunnen kopen?
Dan heb ik nog een vraag. Kun je eigenlijk een deel van een hydroliek leiding vervangen zonder alle LHM te laten weglopen? Systeem drukvrij maken? En hoe doe je dat ook al weer. Eerst in de hoogste stand en dan schroefje voor bij de motor losdraaien?
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Welk model?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Chyparse in Almere of Citrotech in Oldebroek even bellen. Of Bart Ebben:
https://bartebben.nl/map/citroen-hydraulische-leidingen-op-maat.html
Overigens bestaan de dunne leidingen in Citroëns alleen in 3,5 en 4,5 mm.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank je, ik ga Bart Ebben benaderen. Wel vreemd dat mijn garagist 4mm meet. Dan moet er erg veel corrosie op zitten die hij er niet eerst heeft afgehaald.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Nog een vraag over de leiding vervangen. Ik heb nu gelezen dat de auto in de laagste stand moet voor het drukvrij maken. Maar kun je dan een stuk leiding vervangen zonder dat alle LHM wegloopt?
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Ik vraag me af of je bevriende garagist wel weet hoe hij aan Citroen hydrauliek moet werken, want dat heeft specifieke “nippels” met de rubbers, en iedere Citroenist weet dat de leidingen of 3.5 of4.5 mm of zelfs 6.35 mm zijn.
Ja, die 3.5 mm cunifer kun je gebruiken.
Ja, drukloos maken: Laagste stand en dan de retourschroef openen. Voor het remcircuit heb je dan nog een extra reserve, dus 30 keer remmen, dan is die druk ook weg. Nee, dan stroomt er geen grote hoeveelheid LHM meer weg, maar druppelen doet het vaak wel.
Een 4mm “leiding” : Dat lijkt me of een verkeerde meting, of hij heeft het over een retour- of lekleiding van kunststof.
To err is human, not to err is divine.
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Nee, ik schreef al dat hij geen verstand van citroen heeft, maar bij hem kan ik altijd terecht en hij wil zich erin verdiepen. Het is van afkomst een Turkse man en die zijn vaak wel gewend om te improviseren. Gisteren twee citroen garages gebeld: 4 weken wachttijd en de ander had er gewoon geen trek in. Met de info die ik nu hier heb gekregen kan ik de juiste materialen bestellen.
Toch nog een vraag: voor welke functie wordt de 4,5 mm leiding gebruikt en welke functie heeft de 3,5 mm. En moet er na het drukloos maken en eventueel bijvullen van de LHM nog iets ontlucht worden?
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Ga naar een bedrijf dat ervaring heeft met agri. Landbouw heeft heel veel ervaring met hoge drukken en hydraulica.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Jouw Turkse garagist moet ook nog beschikken over het speciale gereedschap om het “Citroën”-bolletje aan de leiding te trompen. Heeft hij dat niet dan kan hij niets voor jou betekenen, alle goede bedoelingen daargelaten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Jeroen Simons schreef:Ga naar een bedrijf dat ervaring heeft met agri. Landbouw heeft heel veel ervaring met hoge drukken en hydraulica.
En dan? Die kunnen hooguit leiding leveren maar kunnen de Citroën-eigen wartels niet leveren en ook geen leidingen van de juiste flare voorzien. Je hebt meer aan een specialist dan aan de trekkerboer om de hoek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik lees ook over knelkoppelingen, die zie ik alleen als een oplossing om thuis te komen, niet als definitieve reparatie.
Over welk model hebben we het eigenlijk?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als ze met een knel koppeling een snijring koppeling bedoelen is dat prima te gebruiken voor reparatie. Hele hydrauliek installaties hangen bij elkaar met zulke snijring koppelingen.
Daar worden dan wel “steunringen” in gebruikt, bij mijn weten.
En die zijn er niet voor deze dunne leidingen.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Wat bedoelen ze met steunringen? Ik heb die benaming nog niet eerder gehoord.