Dit kan inderdaad lastig zijn, zou nu eerst controleren of de bougies wel vonken?
DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Voordat TS zijn DS in de fik steekt moeten we denk ik maar eens ter plaatse gaan. Waar staat deze bolide?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard77, bedoel je mij met TS???
Ik heb mijn DS in de werkplaats aan de Horsterweg in Grubbenvorst (noord-limburg, nabij Venlo) staan.
Citroen DS 23 pallas 1973
Ps. Dat is op ongeveer 500 meter van Huub in het Zand…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja TS is Topic Starter. Grubbenvorst is niet in de buurt van mij of waterman. derhalve niet makkelijk te regelen. Garage Arets in limburg is mogelijk een optie voor een onderzoekje…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Goedemorgen Bogaard77,
begrijp ik. Toch bedankt voor het alleen al overwegen om aan te komen.
Ik heb nog wat opties achter de hand…
Als eerste wil ik eigenlijk zelf begrijpen hoe e.e.a. werkt en het weer aan de gang krijgen. Ik heb wel wat verstand van elektra en het laadstroom circuit, maar als de auto in werkelijkheid afwijkt, wordt het lastig voor mij.
Ik kan een compagnon van mij vragen waarmee ik samen mijn DS en zijn DS helemaal gerestaureerd heb in de afgelopen 8 jaar.
Ik kan wellicht de gebroeders Sanders nog om hulp vragen.
En ik kan natuurlijk jouw hint nog gebruiken en garage Arets benaderen.
Met vriendelijke groet,
Jeroen
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Wat Bogaard ook omschrijft is dat je je moet realiseren dat verkeerd aansluiten van deze bedrading kan leiden tot een lokale brand, dan heb je geen DS meer.
Dus ik zou eerst goed op papier hebben staan hoe eea aangesloten wordt, en niet zomaar een draad ipv aan plus aan min gaan hangen
Hallo Jaaps,
bedankt voor de waarschuwing.
Ja dat had ik ook begrepen, daarom mijn vraag of ik ongestraft de plus van de accu rechtstreeks kan aansluiten op de bruine stekker van het startcontact. Volgens de originele instructies van Citroheeze, waarbij geen aparte spanningregelaar aanwezig is, zou de bruine stekker van het startcontact op de massa aangesloten moeten worden.
Echter ik kreeg van, ik meen Waterman, de suggestie dat mijn startcontact de min en de plus-pool omdraait en dat ik dus daarom de accu plus op die bruine stekker zou kunnen proberen. En het werkt ook nog. De startmotor draait weer.
Echter nu krijg ik dus de motor niet gestart. Of e.e.a. met elkaar verband houdt, is mij niet duidelijk.
Hoe dan ook, ik ben heel voorzichtig met zomaar wat aansluiten. Heb jaren energie en geld in die auto gestopt. Zou heel erg zonde zijn…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
in de werkplaatshandboeken staan alle ooit geleverde schema’s dus daarmee kan je bekijken wat je nu hebt.
Verder kan je meten of er spanning op de draad van je contactslot komt als je start. Het is een handgeschakelde bak dus de draad naar de oude spanningsregelaar heb je hoogst waarschijnlijk niet.
Als je een dynamo met ingebouwde regelaar hebt gemonteerd verbind je de L draad van de oude spanningsregelaar met de EXC draad van de oude regelaar. de rest isoleer je. Nu kan je de exc draad van je oude dynamo gebruiiken als lampdraad op je nieuwe!
Dit heeft niks met starten te maken.
Als de startmotor wel rond gaat maar de motor slaat niet aan heb je geen vonk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Als de startmotor wel rond gaat maar de motor slaat niet aan heb je geen vonk.
Inderdaad dat was mijn gedachte gisteren ook “Dit kan inderdaad lastig zijn, zou nu eerst controleren of de bougies wel vonken?”
Eerst zorgen dat de basis werkend is, zou je idd geen vonk hebben dan kan je vandaar uit verder gaan zoeken/redeneren waar het probleem zou kunnen liggen.
Wat betreft de aansluitingen op de bobine, zover ik weet komen er op de plus van de bobine 2 kabels zijnde de plus van de ontsteking en de plus van het contactslot (aansluiting nr. 2).
Of is dat in dit geval niet nodig? mijn wagen is nog 100% origineel heg geen ervaring met de 123 of de dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
DSuper 1972 5v, vorige Citroëns; Xantia 2.0I SX / GS / Dyane
Vandaag met mijn compagnon (Sjaak) de zaak nog eens bekeken. We hebben nu de draden exact zo aangesloten zoals door Bogaard77 aangegeven.
De violette platte stekker (die van het startcontact komt, op de plus van de bobine (daar staat 12 volt op bij contact aan). De rode platte stekker (is volgens mij voor de toerenteller) op de min van de bobine gezet.
Hebben vervolgens een bougie losgehaald en aan de kabel gehangen en op het blok gelegd. Geen vonk… bij het opstarten. Hebben ook nog breke cleaner in de luchtfilter gespoten tijdens het starten, maar doet niks.
Kan het de bobine zijn of het 123onstekings mechanisme? Enig idee hoe ik dat kan controleren? (ik begrijp de andere draadjes mbt deze onderwerpen niet).
Citroen DS 23 pallas 1973
Heb inmiddels de bobine gemeten met een multimeter en vind nu het volgende:
Zoals gezegd staat er 12 volt op de plus van de bobine als ik contactslot aanzet.
Vervolgens alle kabels van bobine verwijderd.
Dan de weerstand van de primaire spoel via de buitenste contactpunten gemeten en kom op 0,002 ohm (deze met een 2K schaal gemeten)
Dan de weerstand van de secondaire spoel via 1 van de buitenste contactpunten en die van de aansluiting naar de bougies gemeten en dan kom ik op 7,93 ohm uit. (deze met een 20K schaal gemeten).
Herkent iemand deze waarden als goede of foute waarden voor de bobine?
Mocht dit goed zijn dan kan ik denk ik de bobine uitsluiten en dan kom ik dus bij de 123ontsteking… ja en wat dan???
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De 123 ontsteking heeft een draad voor plus ( die pak je normaliter van de plus op de bobine) en een stuurdraad die naar de RUP ( of min) van de bobine moet. De roe van de toerenteller kan er af blijven maar moet op de RUP (min)
Die bobine vertouw ik wel. Gaan zelden stuk
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank Bogaart77, heb inmiddels contact gehad met 123shop. Kan de ontsteking laten testen. Overweeg een nieuwe te kopen. Deze is alweer meer dan 20 jaar oud, maar heeft niet heel veel kilometers gemaakt. Nog geen 100.000.
Wel vreemd als die nu kapot is, want heb niet aan de ontsteking gezeten bij het verwisselen van de kabel bomen. Wellicht heb ik h’m opgeblazen bij het aansluiten van de kabels! Als dat al mogelijk is.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je weet niet of hij kapot is toch?
Heb je al een andere bobine geprobeerd?
La je de verdelerkap eraf haalt kan je door de motor te draaien een groen ledje zien branden. Als dat er niet is, is de kans groot dat ie stuk is. Als dat gewoon brand op TDC zal ie het waarschijnlijk gewoon doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>