Hallo Bogaard77, ja ik heb een andere bobine geprobeerd, maar doet ook niks.
Ik ga die test uitproberen met het lampje.
Dank…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de basis test voor vonk doe je overigens zonder verdelerkap. Je neemt de kabel van de bobine die in de verdeler gaat en doet daar een bogie aan en de massa aan de bougie. dan contact aan, starten en kijken of bobine vonkt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard77, het laatste bericht dat je stuurde is naar ik aanneem om te kijken of de bobine nog goed is…
Ik heb de kabel die vanuit de bobine in de verdeler gaat er uitgehaald. Daar een bougie aan gehangen en de bougie op het blok gelegd voor aarde. Helaas geen vonk. Toen de andere bobine het zelfde geprobeerd door de violette stekker vanuit het contactslot op de plus van de andere bobine te steken, dan de bobine kabel waar de bougie aan hangt op die andere bobine gestoken (secondaire spoel) en toen weer geprobeerd met starten, echter weer geen vonk.
Ik heb ook een andere (oudere) verdelerkabel geprobeerd.
Er staat wel 12 volt op die violette stekker als ik het contact open zet.
Er staat ook massa op het blok (12,.. volt)
Dus nu begrijp ik er niks meer van. Mogelijk werken beide bobines niet of zijn de bougies niet goed…
Heel vreemd. Als het goed is krijg ik morgen een nieuwe bobine, die kan ik dan ook nog een keer proberen.
Ps. ik heb met de multimeter ook nog die (bougie) kabel, die dus van de verdeler naar de bobine loopt, gemeten via de geluidsoptie, maar ik krijg geen pieptoon. Bij andere kabels krijg ik die pieptoon wel. Heeft dat mogelijk met het soort kabel te maken dat je weet?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je de andere aansluiting van die tweede bobine wel met de 123 verbonden?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Hallo Jantje 1948,
Ja, de andere (oudere bobine die het ook nog deed maar die ik vervangen heb een paar jaar terug) heb ik ook aangeslotenop de plus en min van de verdeler en op de secudaire kabel en natuurlijk ook de plus (violet) vanaf het startcontact, toen weer bougie aan bougiekabel gehangen en op het blok gelegd voor de massa, maar ook geen vonk.
Tevens heb ook die oudere bobine dus vanuit de verdelerkabel rechstreeks op een bougie gehangen, dus de verdeler er tussen uit, maar ook dan geen vonk.
Dus of de bobines werken allebei niet (alhoewel de meting wel goede waardes geeft lijkt mij) of de bougies zijn niet goed of de bougie kabels zijn niet goed.
Morgen krijg ik nieuwe bobine en bougiekabels, dan maar weer eens proberen…
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of de 123 doet het niet meer.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Vraagje, kan ik de plus van de accu even rechtstreeks op de plus van bobine aansluiten en dan kijken of een bougie vonkt? Dan haal ik wel de plus van het contactslot van de bobine.
Dit om mogelijk uit te sluiten dat het aan de nieuwe kabelboom ligt want op die manier gaat het starten buiten de kabelboom om.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ja, dat kan. Als het het contactslot aanzet wordt de + van de bobine immers ook verbonden met de + van de accu.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Ok morgen proberen. Bedankt
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wel eerst het principe begrijpen. De bobine krijgt stroom van de violette plus. De min van de bobine hangt aan aarde via de elektronica van de 123.( de 123 moet ook plus hebben om te kunnen werken). Als de motor draait en dus de as van de 123 ook, wordt de min van de bobine 4 keer per rondje onderbroken (door de 123). DAN en alleen dan vonkt de bougie! Als je alleen gewoon plus op bobine zet gebeurt er niks.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9368
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je kan een bobine zelfs handmatig 1 vonk laten geven.
Bougie aansluiten en aan massa leggen, spanning op de plus en met de hand de min aan massa houden.
Dan de min van massa halen en de bougie vonkt 1 keer.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ja dat werkt ook, maar dan is je vonk beduidend minder dan met verdeler.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 19-03-2021
- GS/GSA club C-matic
- ID/DS super
- CX 25 prestige automatic
Aha, waarom?
Totaal aantal Berichten: 9368
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
bogaard77 schreef:ja dat werkt ook, maar dan is je vonk beduidend minder dan met verdeler.
Je kan op deze wijze wel een niet-ingebouwde bobine m.b.v. een losse accu testen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat ik deed met de conventionele ontsteking: Contact aan, schroevendraaier met aarde verbinden en vlak boven de hoogspanningsaansluiting van de bobine houden. Dan met de vinger de puntjes lichten. Dan moet hij op de schroevendraaier vonken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.