Zo goedenavond,
het is al weer een tijd geleden dat ik een klus onder handen had waar ik niet uit kwam, maar het is weer gelukt.
Het betreft een ds23 halfautomaat uit 72. Rijdend weggezet (op gas) en de kabelboom vervangen door eentje die geen electrische problemen zou moeten leveren.
Na alles te hebben aangesloten leek dat ook prima, alleen wil de auto niet starten. Wat heb ik gecontroleerd:
- bobine (heeft 12 V en weerstanden primair en secundair ok)
- kabels, verdeler en rotor
- gas (alle solenoids werken en er is gas)
- startmotor gaat rond
- accu is vol (wel al twee keer leeggestart ondertussen)
De motor is kort aangeslagen direct nadat de bedrading was aangesloten en vandaag heel kort. Binnen 2 a 3 seconden weer uit.
Het lijkt dat de motor wil aanslaan als de gasschakelaar op tussenstand staat (dus geen extra aanvoer gas).
Ik krijg sterk het vermoeden dat het aan mijn aansluiten van de kabel kan liggen, waaar moet ik extra naar kijken op basis van bovenstaande informatie?
(tijdens de klus leek het behoorlijk plug en play, met nu de nadruk op leek ..._)
Alvast bedankt voor het meedenken en tips!
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Hierbij mijn tips.
Het kan dat de motor aanslaat op het pufje gas na contact en daarna geen gas meer krijgt. Inductiesignaal aangesloten? Je gasschakelaar goed/degelijk aangesloten? Alle stekkerverbindingen van het gas goed (een voor een aanknijpen heeft bij mij geholpen toen mijn auto af en toe op gas niet wilde lopen. -Erg vervelend als je midden op een kruispunt rijdt- en na aanknijpen is dit euvel nooit meer voorgekomen.).
Hoe gaat het als je op benzine start/rijdt?
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Hoi Jeroen,
dank je wel voor je reactie.
Alle gasonderdelen en aansluitingen waren goed voor het monteren van de nieuwe kabelboom en er is niets losgehaald van het gascircuit. Dus dat functioneert nog goed zover ik kan nagaan. Bij het contactmaken hoor je het gas stromen. Vervolgens tijdens het starten ook. Als ik de inductiestekker los haal geeft het circuit de solenoids niet vrij.
Benzine is al weer een tijdje geleden en ik moet de pomp vervangen om dat weer gaande te krijgen…. Had gehoopt die niet te hoeven vervangen bij deze klus…..
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het klinkt alsof ie verzuipt. Bij contact aan mag het gas echt maar een paar tellen stromen. Zeg 3 -5 seconden. Loopt het door, dan verzuipt ie…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Verzuipen kan natuurlijk ook, ja. In dat kader toch maar even navragen: noodkraantje op het benzinerelais niet toevallig per ongeluk op ‘open’ gezet tijdens de werkzaamheden? Aangenomen dat dat relais het verder wel doet?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Goedemorgen,
dat verzuipen dacht ik ook aan, maar de motor liep prima voordat de kabelboom is vervangen dus lijkt mij dat de gas-instellingen goed moeten zijn. Het benzine-circuit is uitgeschakeld en ik had voor de zekerheid de benzineslang na de afsluiter losgehaald om zeker te zijn dat er geen benzine in de carburateur komt.
Ik krijg het gevoel dat er in de oude kabelboom toch een extra schakeling zat die ik nu over het hoofd zie. Ik ga nu als eerste maar de oude kabelboom nalopen.
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maak het ding EERST rijdend op benzine. Dan verder kijken wat je op lpg fout hebt aangesloten.
krijgt de 2de afsluiter wel spanning?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb alle afsluiters gecontroleerd en ze krijgen spanning.
Benzine.. duidelijk, maar als er niets aan de instellingen is gewijzigd leek het mij logisch dat ik iets over het hoofd heb gezien en vandaar de vraag op dit forum. De reacties zover bevestigen de dingen die ik ook heb onderzocht…
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Zoals Boogaart zegt: eerst rijdend op benzine maken.
Ik herken jouw niet-functioneren op lpg, heb er eerder mee te maken gehad. Toen heb ik het veiligheidsrelais vervangen, en was het probleem opgelost:
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als hij op benzine wel loopt weet je zeker dat ht aan het LPG ligt,. Nu weet je dat niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk is dit een onmogelijk probleem om op afstand op te lossen. Je schrijft over vervangen van de draabdboom.. daarna is de klacht ontstaan. Maar, de LPG installatie heeft een eigen bedrading en zit niet in de bundel van de auto en op benzine loopt ie sowieso niet.Tja… oké... Welke bundel heb je vervangen dan? De wagenkabelboom kent feitelijk geen verbindingen of schakelingen die invloed hebben. Er gaat een plus vanuit het contact naar de bobine en een stroompje naar het startrelais tijdens het starten. That’s it. Dus als je plus op de bobine hebt dan loopt ie, als er benzine in de carburateur komt, gelijk. Omdat LPG niets met de wagenkabelboom te maken heeft moet je dus toch in de LPG aansluitingen gaan zoeken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi Waterman,
Je hebt helemaal gelijk, ik wilde alleen weten of ik niet iets simpels over het hoofd had gezien.
Vandaag als laatste poging de kleppen nog nagelopen (allemaal goed) en voor de zekerheid een wat twijfelachtig kabeloog vervangen aan de pluskabel naar de dynamo.
& Joost mag het weten…maar: ze snort weer als vanouds!
Bedankt allemaal voor de snelle reacties…..
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Hallo kapt kok, hartstikke mooi dat ie het weer doet. Ik heb ook kabelbomen vervangen en mijn motor doet ook niks meer.
Wat was nou de oorzaak van jouw probleem?
bij voorbaat dank,
Jeroen
Citroen DS 23 pallas 1973