Beste leden,
Sinds kort ben ik in het bezit van een mooie cx 2000 uit 79‘, waarvan de achterruit verwarming het nu niet doet. Dit is in de soms vochtige ochtenden wat lastig achteruit kijken. Bij doormeten staat er wel 12v spanning op, dus ik vermoed een massa probleem. Kan iemand mij vertellen waar ik de massa aansluiting kan vinden? Is dat via de kofferbak te bereiken?
Alvast bedankt!
Vriendelijke groet, Joris
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ga er maar vanuit dat de achterruitverwarming zelf onderbrekingen heeft in de banen op de ruit.
Dat heeft namelijk bijna elke CX.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Je schrijft:
Joris Driepinter schreef:..... Bij doormeten staat er wel 12v spanning op, dus ik vermoed een massa probleem. ......
Waar heb je die 12V gemeten? Is dat op de ruit zelf, tov massa? En waar heb je die massa dan gevonden?
Oftewel, hoe heb je precies gemeten?
Aanhakend bij wat René schrijft: dan doen een aantal verwarmingsbanen het niet, andere wel.
Of ze zouden intussen allemaal overleden moeten zijn….
Groet,
jw
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
meestal is het gewoon zo dat de verwarmingsdraden allemaal gaar zijn.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor de reacties
Ik ga morgen de draden op weerstand doormeten.
Mijn vraag over de massa is nog niet beantwoord, dit zou ik ook graag willen nakijken.
Waar kan ik de massa aansluiting vinden van de draad die in de raamstijl verdwijnt?
Groet, Joris
Totaal aantal Berichten: 9437
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Waarom wil je die vinden?
Als je de massadraad op weerstand naar een ander massapunt doormeet en de gemeten waarde is nagenoeg 0 dan is het toch goed?
En de draden kan je niet op weerstand meten, omdat ze allemaal parallel staan.
Wat je wel kan doen om breuken te vinden is elke draad doormeten met de verwarming aan.
De éne meetpen begint bij de plus en de andere bij de massa. Dan moet je 12 V meten, daarna schuif je de pennen langzaam over de draad naar elkaar toe.
Bij een hele draad wordt het spanningsverschil steeds kleiner, bij een kapotte draad blijft het 12 V tot het breukpunt, daar wordt het 0.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:meestal is het gewoon zo dat de verwarmingsdraden allemaal gaar zijn.
Dat denk ik ook.
Groet
Joris
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>