Han S schreef:........
En als het je allemaal te moeilijk wordt: ga naar iemand die het goed voor je kan regelen, kost wat, maar bespaart je een hoop ergernis.
.....en mogelijkerwijs een boel extra kosten.
Als je maar wat loopt te rommelen, en draden die op de (geschakelde) plus moeten zitten zomaar aan de accu hangt, dan wel aan massa legt, kan er een boel kapot gaan.
En die onderdelen zijn niet gratis…..
Elektrotechnicus zijnde, begin ik altijd met eerst meten, en zeker stellen dat ik weet hoe het zit. Zonodig maak ik daar notities van, daar kan ik op terugvallen bij het vervolg.
Dan pas doe ik een vervolgstap.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
jarbekkers schreef:
Echter nu moet ik de nieuwe 123 ontsteking nog juist instellen. Ik heb de curve op C gezet want ik denk dat ik een DX motor van na 1972 heb.
In de handleiding heeft men het over:
Zoek uit in welke richting de motor draait. Kan iemand mij vertellen hoe je dat makkelijk (zonder dat de motor draait) kunt vaststellen?
Vervolgens moet ik de motor draaien in normale draairichting totdat de rotor wijst naar de markering voor cylinder 1. Echter die markering heb ik niet geplaatst toen ik de oude ontsteking verwijderde.Iemand een idee hoe ik het beste te werk kan gaan voor de juiste instelling van de ontsteking?
Zet de auto in zn 2 en duw naar voren. nu zie je de rotor draaien. Dat is de draairichting. Nu moet je de 1ste cylinder in TDC zetten op compressie.
Ik stop een grote schroevendraaier in bougiegat 1 en zie die omhoog gaan. als tegelijkerijd de kleppen van cylinder 1 allebij niet bewegen zit je in het bovenste dode punt.
Nu moet je rotor ongeveer naar bougiekabel 1 wijzen. Kabels kan je als je wil roteren als je wel volgorde 1342 aanhoudt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo Bogaard77 bedankt weer voor je reactie.
Mijn auto staat op een 2-koloms brug en heb het linkervoorwiel eraf. Heb inmiddels het gat in het vliegwiel gevonden door de dynamo te verwijderen en heb er een 6 mm boor in zitten, echter als ik aan de linker vooras draai, draait het vliegwiel en de rotor niet mee. Ik heb hm in de 5de versnelling staan. Dat las ik in het WPH.
Enig idee hoe ik het vliegwiel gedraaid krijg op de brug?
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je moet je rechter wiel blokkeren. anders draait die tegenovergesteld aan links door je diff.
of met de startmotor tikjes geven in zn vrij..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
He geweldig, het is gelukt ik heb het voorinstellings ontstekingstijdsip gevonden. De boor viel in het gat…
Citroen DS 23 pallas 1973
De motor loopt weer…
Uiteindelijk is het dus hoogstwaarschijnlijk de oude 123 ontsteking geweest. Maar ik kan het nog niet definitief zeggen, want ik laat hem testen door 123ignition. Misschien wel opgeblazen met verkeerde stroomaansluitingen.
Mbt de elektronica en bedrading. Het enige afwijkende van wat Citroheeze (en sommige van jullie) adviseerde mbt aansluitingen voor auto’s met geintegreerde spanningsregelaar, is dat ik in plaats van de bruine contactslot draad aan de massa te hangen, deze dus rechtstreeks aan de plus van de accu heb hangen. Anders deed de startmotor het niet.
Het heeft me inderdaad wel weer flink wat centen gekost, maar dank zij jullie adviezen en suggesties heb ik weer veel geleerd over de auto, die ik sinds 1995 heb en waar ik dagelijks met veel plezier in rij.
Zeer bedankt voor alle adviezen en suggesties.
Citroen DS 23 pallas 1973
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jarbekkers schreef:..Het enige afwijkende van wat Citroheeze (en sommige van jullie) adviseerde mbt aansluitingen voor auto’s met geintegreerde spanningsregelaar, is dat ik in plaats van de bruine contactslot draad aan de massa te hangen, deze dus rechtstreeks aan de plus van de accu heb hangen. Anders deed de startmotor het niet..
En dat was dus ook de oplossing van de vraag waarmee je dit topic begon. Mooi werk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste