Goedendag allen,
Mijn naam is Dennis, ben 51 jaar en kom uit Almere.
Momenteel ben ik mij aan het oriënteren op een “nieuwe” auto. De huidige (een Saab 9-3X uit 2009, een erg exclusief model in geweldig mooie staat welke ook heerlijk rijdt) wordt me gewoon te duur. Benzineverbruik van 1/10 en wegenbelasting van €86 per maand… Niet dat het niet te betalen is, maar vind het wel een beetje zonde van het geld aangezien ik zo’n 400-500 km per week rijd. Daarbij is deze stationwagen best groot voor iets waar ik voornamelijk alleen in rij, ietsjes minder ruimte en dan bv een dakkoffer erbij moet ook goed lukken.
Nu is mijn oog gevallen op een Citroën C4 Cactus van zeg 2019-2021. Prachtig mooi model zoals alle recente Citroëns. Ik vind de ëC4X bijvoorbeeld helemaal mooi, maar dat wordt me een beetje te gortig qua prijs. Zilvergrijs, wit en zwart vallen af qua kleur omdat ik dat wat saai vind, rode auto’s vind ik eigenlijk per definitie al niet mooi (behalve sommige van het Italiaanse merk met het steigerende paard). Dus moet het een blauwe (metallic of uni kleur) worden of de uni kleur grijs/beige, die vind ik dan wel weer heel mooi. Dus de keuze is enigszins beperkt. Daarbij heb ik ook een maximum budget gesteld voor mijzelf en zou mijn voorkeur uitgaan naar een automaat, maar dat laatste is het minst belangrijk. Kortom het rondkijken, oriënteren en vergelijken is officieel begonnen…
Ik heb in mijn leven inmiddels al de nodige auto’s van diverse merken mogen versleten. Als mijn huidige plannen doorgaan dan zou dit mijn eerste Franse auto worden in de 32 jaar dat ik mijn roze papiertje heb. Ik zal dus naar verwachting vooral in het deel van de C4 actief zijn.
Dennis.
Looking for my first Citroën…
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Welkom. De C4 X is er intussen ook als benzineversie, die is in elk geval prijstechnisch een stuk vriendelijker. Hoe dan ook succes met de zoektocht.
Bijzondere Saab ook, ben ik in deze uitvoering nog niet veel tegengekomen.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Hoi en bedankt.
De C4X vind ik ook heel mooi, misschien nog wel mooier zelfs. Echter vind ik die niet binnen mijn budget en wensen (ik hou niet van grijs, zwart, wit of rood). Hetzelfde voor de C5 aircross, die vind ik ook heel mooi. Echter als ik een geschikte vind dan heeft die weer zo’n anderhalve ton gelopen… Dan word ik (misschien onterecht) weer een beetje huivering…
De Saab is inderdaad bijzonder. In deze uitvoering rijdt er maar een handje vol in Nederland, wereldwijd zijn er zo’n 1200 van gemaakt.
Dennis
Looking for my first Citroën…
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Welkom, en als de relatief hoge wb en het verbruik bij de Saab nu een ” issue ” zijn zou ik sowieso voor een cactus gaan kijken , lekker licht voor hedendaagse begrippen en daarmee dus ook een stuk zuiniger dan de andere modellen die je opnoemt ....
En met 130 pk 1.2 nog uitermate vlot ook
I.c.m. een automaat vind ik het een fijne auto , zeker als je de ruimte niet echt nodig hebt, want groot is een cactus ( achterin ) zeer zeker niet.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Een “issue” is een groot woord inderdaad. Maar een verbruik van 1 op 10 en een wb van €86 per maand is nogal stevig voor een auto waar ik voornamelijk alleen in zit en waarbij de bagageruimte merendeels leeg blijft. Een C4 zou qua verbruik bijna de helft zijn en qua wb minder dan de helft. Dat scheelt me theoretisch al zo’n 150-200 euro per maand. De C5 is inderdaad een hele mooie wagen, maar wat betreft gewicht en verbruik zal de besparing uiteindelijk niet zoveel zijn, plus dat hij minder pittig is vanwege het hogere gewicht. Ik zag dat sommige C4 Cactus modellen al dakrails hebben, dat is helemaal super zodat ik voor de vakanties een dakkoffer kan plaatsen om zodoende dan toch de “vereiste” bagageruimte te hebben. Ik denk dat de C4 Cactus de meest slimme keuze is. Zeker als hij dakrails heeft en een lage km stand.
Dennis
Looking for my first Citroën…
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Die dingen schijnen wel te kunnen fluiten ...
Let wel dat een cactus meer met het oog op budget is gemaakt, qua luxe overtreft een C5ac dat met gemak.
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Als ze fluiten merk ik dat morgen wel. Dan komt er een lange proefrit met een C4 met dakrails.
Onderhoudsboekje zal worden bestudeerd en naar gevraagd worden.
Een C5 is idd meer luxe, dat is op de foto’s al te zien. Was vooral mijn punt of meer dan een ton op de klok iets is wat me moet afschrikken. Dat hij weer duurder is qua lasten en verbruik dan een C4 lijkt me duidelijk, maar altijd nog goedkopen dan wat ik nu heb… En daar ging het om.
Dennis
Looking for my first Citroën…
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ik zou zelf wel opteren voor het facelift model Cactus. Volgens mij roesten die deuren een stuk minder (of beter gezegd: roesten niet, in tegenstelling tot de deuren met Airbumps). Facelift model rijdt ook comfortabeler.
De 1.2 Puretech kent wat problemen. In het kort: 98 tanken, alleen de voorgeschreven olie gebruiken en deze in ieder geval jaarlijks wisselen, ook al kom je niet aan de interval van 25K. Niet alleen in de stad gebruiken voor korte ritten, maar regelmatig ook een snelwegrit waarbij de boel goed op temperatuur komt.
Let er ook op dat er een volledig dealer afgestempeld boekje bij zit. Zeker ook als de auto uit het buitenland komt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Sowieso ga ik voor een model uit 2019-2021, dat is volgens mij het facelift model?!
Daarbij wordt hij voornamelijk gebruikt voor woon/werk verkeer. Dat zijn ritjes van zo’n 40 km enkele reis (grotendeels snelweg en N-wegen) en ben dan een half uur onderweg. Ik had begrepen dat 95 tanken dan op zich geen probleem zou moeten zijn?! Jaarlijks laat ik nu ook al in elk geval olie/filter wisselen met de apk, dus ook geen probleem.
Dennis
Looking for my first Citroën…
Die C5 is waarschijnlijk een ex-lease auto met zo veel kilometers in 3-4 jaar. Dan is de vraag of de distributie riem al vervangen is, en zo niet dan is dat aan te bevelen.
Ik neem aan dat je al wat opgestoken hebt over de motor: Gevoelig voor het juiste type olie en regelmatig onderhoud, maar vergeet niet dat er al ruim meer dan een miljoen van gemaakt zijn, met zeer veel tevreden gebruikers. Dat is overigens bij vrijwel alle “moderne kleine motoren” het geval.
Als je de extra luxe van de C5 kunt missen dan zou ik zeker de Cactus nemen, succes met de proefrit.
En ja, er kan gewoon 95 is: Jouw gebruik is “technisch” prima: geen erg korte afstanden en geen “zware belasting”, die motoren kun je zelfs op “100% ethanol” laten lopen, en de “standtijd” van de benzine in de tank is ook geen maanden, met jouw woon-werk kilometers zie ik je iedere 2 weken tanken met de cactus.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1787
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Obivion schreef:Sowieso ga ik voor een model uit 2019-2021, dat is volgens mij het facelift model?!
Klopt , zonder de grote airbumps …
Maar met phc vering
Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial 1982 Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 2024 Noir Perla Nera
Langzaam aan raak ik enigszins gerustgesteld in de motoren. Voornamelijk jaarlijks olie verversen (wat ik normaliter al doe) met de juiste olie en dan zijn eigenlijk de meeste issues wel afgedekt. Rest dus goed het boekje te bekijken voor het onderhoud en evt. de riem, maar die hoeft pas bij een ton? Verder lijkt het om de twee weken tanken mij ideaal. Tank nu bijna wekelijks en met de huidige prijzen is dat steeds voor zo’n €100.
Citroensmgz schreef:Die C5 is waarschijnlijk een ex-lease auto met zo veel kilometers in 3-4 jaar. Dan is de vraag of de distributie riem al vervangen is, en zo niet dan is dat aan te bevelen.
Ik neem aan dat je al wat opgestoken hebt over de motor: Gevoelig voor het juiste type olie en regelmatig onderhoud, maar vergeet niet dat er al ruim meer dan een miljoen van gemaakt zijn, met zeer veel tevreden gebruikers. Dat is overigens bij vrijwel alle “moderne kleine motoren” het geval.Als je de extra luxe van de C5 kunt missen dan zou ik zeker de Cactus nemen, succes met de proefrit.
En ja, er kan gewoon 95 is: Jouw gebruik is “technisch” prima: geen erg korte afstanden en geen “zware belasting”, die motoren kun je zelfs op “100% ethanol” laten lopen, en de “standtijd” van de benzine in de tank is ook geen maanden, met jouw woon-werk kilometers zie ik je iedere 2 weken tanken met de cactus.
Looking for my first Citroën…
Voor degene die geïnteresseerd zijn…
Vanmorgen de proefrit gemaakt net de C4 Cactus 130PK uit 2019. Nederlandse auto, dealer onderhouden, boekjes (ingevuld) erbij en zag er keurig uit… De rijervaring was boven verwachting, de inruilprijs behoorlijk onder verwachting en beduidend minder dan die van andere dealers…
Dus stof tot nadenken en kijken of we eruit kunnen komen, anders rustig verder kijken.
Dennis
Looking for my first Citroën…