Nieuwe BX rijder
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 05 augustus 2023 04:44 PM

Beste allemaal, sinds kort ben ik in het gelukkige bezit van een deels knal- en deels vaalrode BX Break uit 1992. Het is een diesel met ruim vijf-en-een-halve ton op de klok.

Kort nadat ik de rode schicht van zijn oude baasje in Goes naar Ede had gereden ontstond het idee om de Break om te bouwen naar een benzine versie. Dat was een vrij spontane beslissing, gebaseerd op het feit dat de dieselpomp lekte als een malle, het een hobby-auto is én dat ik altijd al eens een motorwissel heb willen uitvoeren.

Die ombouw levert uiteraard allerlei vragen en uitdagingen op die binnenkort wel voorbij zullen gaan komen op dit forum.

Stand van zaken is nu dat ik ben begonnen met het uitbouwen van de dieselblok, en inmiddels een donor 1.9 blok heb gekocht. Als het blok eruit is geeft dat meteen mooi de gelegenheid alle hydraulische leidingen goed te inspecteren en de bollen te laten controleren (de achterste zijn sowieso niet goed meer)

Binnenkort vast meer!

Hartelijke groet, Paul

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 05 augustus 2023 07:16 PM
  [ # 1 ]

Ik neem aan dat je in NL woont, Goes, Ede Wink .
Een administratieve actie die bij opkomt: onderzoek ook wat zijn de eisen van de RDW zijn waarmee het kenteken van D naar B goed wordt gekeurd op de ombouw (denk bijvoorbeeld aan milieu eisen als een katalysator in de uitlaat). Want dan kun je die eisen en verwachtingen nu alvast meenemen in je plan om latere problemen voor goedkeur te voorkomen.

Leuk om je voortgang en vragen te delen en veel plezier&succes; met deze klus.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 05 augustus 2023 07:25 PM
  [ # 2 ]

In 1992 golden er in NL ook al wat milieu-eisen inderdaad. Die normen ga je niet halen met een blok van ‘86 en een carburateurtje… ik zou vooral de Rdw maar eens benaderen voor je straks tegen een groot probleem aanloopt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7780
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 05 augustus 2023 07:46 PM
  [ # 3 ]

Welkom op ons mooie forum!

Voor de overzichtelijkheid lijkt het me wel zo verstandig de ombouw alleen in het betreffende topic te bespreken.

Succes!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Paul Z
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 03-07-2023

Gepost: 05 augustus 2023 07:54 PM
  [ # 4 ]

Dank allemaal! In mijn motorswap-topic noemde H@ns het ook inderdaad, dank voor de tip want ik dacht dat in 92 ook de carburateurversie nog gewoon geleverd was, maar dat is inderdaad niet zo. Ik duik erin, ik hou jullie in het andere topic op de hoogte!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook