Dat is een (hard) stalen busje, dat in de leiding geschoven wordt.
Daarmee wordt voorkómen dat de koperen leiding samengeknepen wordt bij het vastzetten van de knel/snij-ring.
En het zorgt ervoor dat dynamische belastingen geen vat krijgen op de verbinding.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Dank voor de uitleg. Heb ik zelf nog nooit in mijn werkzame leven gezien, zo’n steun bus. Alleen maar koppelingen waar een snijring gebruikt wordt.
Kwam wel deze tegen op internet: https://www.remleidingshop.nl/product/remleiding-knelkoppeling-o-4-50-mm/
Het probleem met de “snijkoppeling”: Meestal werkt dat wel een lange tijd, maar als je hem in een leiding zet met een flinke pulsbelasting ( remmen, aanvoer van hydrauliek etc) dan komen ze op den duur los.
We hebben het hier wel over een hydrauliek systeem met een pulserende werkdruk van 140-160 bar, niet over een systeem met enkele tientallen bar statische druk.
To err is human, not to err is divine.
In die link is ook dit te lezen:
De knelkoppelingen zijn voorzien van een binnenring, waardoor de remleiding altijd op de juiste plaats zit. Ook het monteren wordt hierdoor eenvoudiger.
Voorts:
Officieel zijn er geen enkele knelkoppelingen die op stalen leidingen mogen worden gebruikt.
Indien men de knelkoppelingen toch op stalen leidingen gebruikt is dit op eigen risico.
En let wel: hier gaat het over remleidingen.
Die zijn van staal, en staan niet permanent onder pulserende hoge druk zoals dat wel het geval is met de HD leidingen van het veersysteem.
En als je stalen leidingen vervangt door koperen, wordt het nog weer een ander verhaal.
Groet,
JW
Edit JW: Inmiddels is er al een andere reactie geplaatst. Same story
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Prima om zo’n setje in je wagen te hebben liggen als nood verbinding, je komt er goed mee thuis. Voor een permanente fix maak je (of laten doen) een nieuwe leiding op maat. Kost je de kop niet.
Wij gebruiken alleen snijkoppelingen offshore voor een noodverbinding. Ze gaan na eenmaal losnemen altijd lekken. Onze leidingen zijn standaard voorzien van walform koppelingen (kleine stuur leidingen). Groter werk gaat met sae koppelingen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
JW schreef:In die link is ook dit te lezen:
De knelkoppelingen zijn voorzien van een binnenring, waardoor de remleiding altijd op de juiste plaats zit. Ook het monteren wordt hierdoor eenvoudiger.
Binnenring wordt niet in een leiding geschoven maar zit in de koppeling zelf zodat de leiding die je vast wilt zetten en niet te ver of te weinig ingeschoven zit op het moment dat je de wartel vastzet. Zie afbeelding, precies onder no 1 zit de binnen ring.
Officieel zijn er geen enkele knelkoppelingen die op stalen leidingen mogen worden gebruikt.
Indien men de knelkoppelingen toch op stalen leidingen gebruikt is dit op eigen risico.
Als het wettelijk voorgeschreven is dat het niet mag moet je het ook niet doen natuurlijk. Bij ons aan boord zijn alle leidingen van het grote hydrauliek systeem van staal of RVS, ook veel pulserende drukken tot 360 bar. Nooit last gehad van lostrillende leidingen, eerder dat we de koppelingen niet los konden krijgen!
Mocht het overigens het geval zijn dat ik iets bij mijn DS moet vervangen pak ik de leiding pers uit mij kast en pers ik de bolletjes zelf.
Ik geloof je zeker, maar dat wil ook zeggen dat leiding en koppeling samen zijn ontwikkeld voor die druk en getest en goedgekeurd.
Voor een “Citroen systeem” kun je zeker een alternatief verzinnen, dat heeft Maserati ook gedaan bij het gebruik van Citroen hydraulica op de Bora, Merk en Khamsin, maar ook dat is er speciaal voor ontwikkeld.
Ik denk dat de TS er toch goed aan doet om voor z’n Xantia een Citroen specialist op te zoeken, mag ook iemand zijn die nog aan CX’en en BX’en heeft gewerkt, die weten ook hoe met 3.5 mm leidingen om te gaan. Een nieuwe is met het juiste gereedschap zo gemaakt, daar kan geen gedoe met wartels tegenop.
En verroeste hydrauliek leidingen kun je niet repareren met wartels, door de corrosie zit dat nooit goed, ook niet als noodreparatie.
P.S., ja, ik heb ook setje wartels met leiding in de auto liggen voor reparatie onderweg, als het niet anders kan.
To err is human, not to err is divine.
Kan iemand mij nog vertellen welke functie de 3,5 mm leiding heeft. Veersysteem of remmen. Of wordt dit door elkaar gebruikt? En is die 3,5 leiding altijd van koper?
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kan zowel onderdeel zijn van het remgedeelte als het veergedeelte van het hydraulisch systeem, maar het is 1 systeem!
Alle leidingen onder druk van dit systeem zijn origineel van staal.
Vervangende leidingen worden vaak van Cunifer gemaakt, is beter corrosiebestendig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mijn bevriende monteur heeft uiteindelijk een deel van een 4,5 mm en van een 3,5 mm leiding (rem) vervangen. De laatste met een leiding met wartel en snelkoppelingen die ik zelf bij Citrotech had besteld. Het enige dat er mis is gegaan is dat hij de auto niet eerst drukloos had gemaakt en dus een hoop LHM was verloren. Hoe lang hij er mee bezig is geweest heeft ie niet gezegd, maar voor 150 euro was ik klaar en hij weer een ervaring rijker.
Eenieder bedankt voor het meedenken.
CITROEN XANTIA 1.8 16V.,
MOT.LFY 1761CC 81KW
1/1998 Tot 1/2001, Benzine
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Misschien was het zoeken van een Citroen-specialist toch een idee geweest….
Maar mooi dat het weer werkt