5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
   
CX 25 GTI turbo (overgangsmodel)
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 juli 2023 06:06 PM
  [ # 61 ]

Ik zou beginnen met meten.
Meten is weten, gissen is missen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 26 juli 2023 07:49 PM
  [ # 62 ]

Na een groter toertje is gebleken dat de oliedruk over het algemeen veel te laag ligt. Als ik het dashboard mag geloven (ik heb op dit moment geen andere optie) dan is het bij gewoon gebruik, warme motor 3 bar. Ik zie dit niet hoger gaan bij hogere toerentallen. Stationair heb ik op 800 rpm gezet, dan is de druk 1 à 1,5 bar en gaat het lampje twijfelend aan. Te lage druk dus.

Nu lees ik dat het uitgelopen lagers kunnen zijn, of nog erger de turbo… Maar de druk is altijd te laag, dus hopelijk niet te drastisch. De garagist gaf aan al te weten wat het zou kunnen zijn. Ik ga dus nog een weekje of 2 moeten wachten tot er naar de wagen gekeken is. Ik laat het (onder garantie hopelijk) door een specialist bekijken.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3723
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 juli 2023 08:06 PM
  [ # 63 ]

Als ik jou was zou ik de druk maar eens echt goed laten meten. Want als die meter goed aangeeft:
Als je stationair bij hete motor nog 1 - 1.5 bar hebt , dan is dat geen reden voor alarm. Die lamp moet aangaan bij 0.5 bar druk.
Conclusie: contact kapot ?
3 bar bij hogere toerentallen is niet echt super, maar niet alarmerend:  Er is een goed reden waarom het latere Service Bulletin 15W50 voorschrijft: Dikkere olie, vooral om te voorkomen dat de olie die plaatselijk ( lees in de turbo) erg heet wordt nog goed werkt. ( 10W50 werkt ook prima), en dat geeft automatisch een iets hogere oliedruk bij warme motor.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 26 juli 2023 09:07 PM
  [ # 64 ]

Een oliesensor kost 10 euro. Waarom niet gewoon vervangen en dan kijken of het lampje dan nog gaat branden. Komt veel vaker voor dan een versleten lager. En zoals geschreven, een druk van 1 tot 1,5 bij stationair toerental en hete motor is weliswaar niet heel hoog maar ook zeker niet alarmerend. Het zou me niet verbazen dat er niets aan de hand is , behalve de sensor.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 26 juli 2023 09:09 PM
  [ # 65 ]

Idd. ff sensor halen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 08 augustus 2023 12:59 PM
  [ # 66 ]

@ Dwalf,
Is er al nieuws of een oplossing?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 08 augustus 2023 05:16 PM
  [ # 67 ]

Grappig dat je het vandaag vraagt. Ik heb vanochtend de wagen binnen gedaan bij de garage. Deze namiddag kon ik ze al terug ophalen.
Oliedruk is nagemeten, en die is in orde.
Er is nu 15W40 in de wagen gedaan. Ik ga het hierbij laten. Ze zeiden niets te weten van 15W50, dus dat ik het zelf maar moest doen. De drukverklikker is dus wat overgevoelig (op 1-1,5 bar reageert die dus al), maar geen probleem met de druk dus. Als ik nog eens wat bestel zal ik die bij in het winkelmandje doen.

Van het tikkend geluid wisten ze ook geen oorzaak te vinden. Er waren geen zorgen, dus ik vertrouw maar op de opinie van de garagist.

De wagen gaat dus de verkoop in, maar volgens belgische wetgeving moet er eerst een keuring voor verkoop gebeuren, en dat kan te vroegste binnen een maand.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Gepost: 08 augustus 2023 07:51 PM
  [ # 68 ]

Dat lijkt mij toch dan een slecht oliedrukcontact, is dat dan vervangen of hebben ze enkel de olie gewisseld naar 15w40.
Er is trouwens een groot verschil in de viscositeit van motorolie in dezelfde sae klasse, nu heb je waarschijnlijk een iets dikkere olie.

Dwalf schreef:

“Ze zeiden niets te weten van 15W50, dus dat ik het zelf maar moest doen”

Erg raar ik zou verwachten dat zeker deze garage dit zou kennen:

Het juiste aftermarket oliedrukcontact heeft normaal een drukmarkering van 0.5bar onder deze druk gaat de lamp aan. Volgens het handboek zit de afstelling tussen 473-675gr/cm² dat het dus aanging op 1-1.5bar blijft een raar gegeven.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 augustus 2023 08:34 PM
  [ # 69 ]

Ik ben nu toch vooral benieuwd naar de door de garage gemeten oliedrukken bij koude en warme motor op stationair respectievelijk 3000 toeren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 08 augustus 2023 09:14 PM
  [ # 70 ]

Zie post 61 in deze reeks. Wink

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 09 augustus 2023 08:42 AM
  [ # 71 ]

Om mezelf nog maar eens te herhalen: ik heb geen meetapperatuur, en geen mogenlijkheid om eraan te geraken. De garage zegt dat het in orde is, dus dat zal dan wel zo zijn.
Dat dat lampje nu wat enthousiast is moet ik er maar bij nemen totdat ik het vervang. Ik heb die sensor ook nog niet kunnen lokaliseren (aleen koelwatertemperatuur tot mijn ongenoegen).
Van de olie ben ik op de hoogte dat 15W50 voorgeschreven is, maar de garage wou die niet inkopen (vrij moeilijk te verkrijgen) en is duur volgen hun.

Ik ga dus wat liters olie inkopen. Voor mijn 2 cx’en (beide turbo’s). Ik had nu Kroon-oil classic racing 15W-50. Dit is een halfsynthetische olie.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2023 08:44 AM
  [ # 72 ]
Dwalf schreef:

De wagen gaat dus de verkoop in.

Ben je ‘m al weer zat?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 09 augustus 2023 09:26 AM
  [ # 73 ]
Dwalf schreef:

Ik heb die sensor ook nog niet kunnen lokaliseren.

De achterzijde van het blok, je ziet 3 opnemers op een rij.

Direct boven de oliekoeler 1, rechts daarvan de oliepeilopnemer en rechts daar weer van op het blok nog 1.

De meest linker is volgens mij de olietemperatuuropnemer en de meest rechter de oliedrukopnemer.

Zo niet, dan andersom.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Dwalf
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 92
Geregistreerd: 07-03-2020

- BX DIGIT
Gepost: 09 augustus 2023 01:04 PM
  [ # 74 ]
René Jongejan schreef:
Dwalf schreef:

De wagen gaat dus de verkoop in.

Ben je ‘m al weer zat?

Neen hoor, ik heb een rode s1 turbo tegengekomen, en ik wou eigenlijk een rode. Zo simpel ist.
Maar die wagen is ook een project. Maar die houdt ik voor een ander topic.

Ik zal binnenkort de sensor in orde brengen.

CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjABVYV

Profiel  
 
Gepost: 09 augustus 2023 01:08 PM
  [ # 75 ]
René Jongejan schreef:

De meest linker is volgens mij de olietemperatuuropnemer en de meest rechter de oliedrukopnemer.

Zo niet, dan andersom.

Het is inderdaad de meest rechtse op het blok zelf (dus niet op de oliefilterbehuizing) op de foto deels achter de koelvloeistofslang.

Ik vind het raar dat de garage dan zelf de oliedruk sensor niet heeft vervangen, dat is toch een klein werkje.
Die sensors zijn trouwens lang niet overal leverbaar enkel de specialisten hebben ze nog, al geraak je er wel aan met een beetje zoeken…

15w50 is niet moeilijk om aan te geraken zelfs Mannol heeft een 15W50 die bruikbaar is al vind ik ze redelijk dun voor een 15w50.
Het moeilijkste is een 15w50 met een hoog ZDDP gehalte wat toch wel belangrijk is voor de bescherming van de nokkenas (dat heb ik zelf bij meerdere motoren kunnen vaststellen dat dit nodig is)
Kroon wil het ZDDP gehalte van hun Classic oil 15w50 niet kenbaar maken, dus voor mij vallen die af.
Bij de Wolff Techguard 15W50 zit dat op 1044ppm, nog vrij laag maar beter dan de Mannol (500-800ppm) Valvoline heeft geen 15w50 in de VR1 en de 10W60 is vrij dik maar heeft wel 1500ppm.
Maar dat de garage die niet in huis heeft vind ik opmerkelijk wetende dat ze ook SM en DS doen…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
 
5 van de 6
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook