Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-2014
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM 2.0i 16v Break
- ID/DS DS21 M
Gisteren sprong er ineens een barst in de voorruit van mijn XM break uit 1998. Een nieuwe ruit is wel te krijgen, maar de lijsten niet meer. Wie heeft tips? Kan ik de oude er simpel afkrijgen of heb ik nieuwe nodig?
Ik zweef
dus ik ben
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Ze gaan er met ruit en al in, dus probeer ze er niet zo af te trekken, dan houdt je ze zeker niet heel.
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-2014
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM 2.0i 16v Break
- ID/DS DS21 M
Is de ruit in zijn geheel met de strips er in een keer uit te snijden?
Ik zweef
dus ik ben
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
Dat vermoed ik. Ik heb recent een setje 2e hands rubbers gekocht, dus het moet mogelijk zijn.
Mijn ruitvervanging staat gepland over 2 weken, dan weet ik meer
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-2014
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM 2.0i 16v Break
- ID/DS DS21 M
Ben benieuwd naar je bevindingen. Hoor graag hoe de ruitwissel verloopt.
Ik zweef
dus ik ben
Totaal aantal Berichten: 625
Geregistreerd: 19-10-2006
- C3 Pluriel 1.4i exclusive
- XM 2.5TD Break
- C1 Ambiance
IK heb die nieuwe strips even bekeken. In tegenstelling tot wat de glasboer meldde liggen ze volgens mij gewoon op de ruit. Worden in die gleuf geklikt.
Probleem bij het eruithalen is dat de metalen strip die erin zit een soort harmonica wordt.
Ik houd je op de hoogte. OVerigens zijn die ruiten ook wel zeldzaam aan t worden hoor
Jaap
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-2014
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM 2.0i 16v Break
- ID/DS DS21 M
Ik heb wel nog een ruit kunnen vinden bij deze firma http://www.i-f-glas.nl/
Ze leveren alleen geen strips meer, dus is het wel handig als de oude strips er mooi uitkomen.
Ik zweef
dus ik ben
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat is de oorzaak van de barst?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 02-02-2014
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM 2.0i 16v Break
- ID/DS DS21 M
Geen aanwijsbare oorzaak kunnen bedenken. Geen steenslag oid. Gewoon rustig rijdend zei de ruit ineens ‘knap’ rechtsboven en zag ik een barstje van zo’n 10 cm verschijnen.
Ik zweef
dus ik ben
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Misschien verzwakking van het dragende deel door roest van binnenuit.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ooit een nieuwe XM ruit nodig gehad. De ene glasboer (Carglass) had de strips niet, de andere (Autotaalglas) wel.
Maar ja, > 10 jr geleden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Zoals hierboven ook gezegd: een spontane barst in de ruit, dus niet gebarsten vanuit een putje of sterretje dat er al langer zit, kan betekenen dat er roest zit die het glas omhoog drukt. Als je nog jaren verder wilt met de XM dan moet dat even goed behandeld worden, anders heb je binnen afzienbare tijd ook een barst in je nieuwe ruit.
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon