4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Xantia koppeling slipt soms
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 02 juli 2023 09:00 PM
  [ # 46 ]
barther schreef:

De auto bleek na de koop (in 2015) ook getuned te zijn, de tussenacceleratie is ongeveer 30% sneller dan getest (autokampioen/autoweek). Weet iemand wat het maximale koppel is dat deze koppeling mag hebben?

320 Nm is geen enkel probleem.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Aabenda
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 23-04-2019

Gepost: 03 juli 2023 03:00 PM
  [ # 47 ]

Hallo Barther
mag ik vragen welke condensator je hebt geplaats .
ik heb dezelfde auto ( 90pk) en het wordt wel erg warm af en toe .
ik zie op auto doc de bomen niet meer door het bos .

groet Benno

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 03 juli 2023 09:23 PM
  [ # 48 ]

Ik heb de NRF 35149 geplaatst, maar ik heb die al 7 jaar geleden gekocht om niet mis te grijpen en ik weet niet of het nog steeds exact dezelfde is.

De pasvorm van die van mij was niet geweldig, hij was iets kort en heb de rubbers er met ruitenlijm opgezet, zodat deze 5 mm verder uitstaken. Ook zijn er scherpe schroeven die uitsteken richting intercooler (ik dacht dat 90pk die niet heeft) en waren voor de bevestiging de gaten niet uitgelijnd. Dus heb ik nog wat geboord. Maar voor de rest lijkt hij wel prima.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 03 juli 2023 09:27 PM
  [ # 49 ]

320 Nm is geen enkel probleem.

Dank Alfred, dat is fijn om te weten. Ik verwacht dat mijn Xantia ook ongeveer dat koppel heeft, hoop dat ik die Nm volgende week allemaal kan gebruiken in de bergen!

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 09 augustus 2023 09:20 PM
  [ # 50 ]

Update:
Het vele gedoe om de Xantia voor de vakantie helemaal oké te krijgen, was wel de moeite waard. Hij deed het heerlijk zowel in Duitsland op de snelweg als in de Italiaanse Alpen. Lekker genoten van alle haarspeldbochten en passen, je voelt heel goed wat er gebeurd en de grens komt er heel beheersbaar in. Vanaf ongeveer 2000 meter merk je wel dat het koppel iets later komt. Normaal trekt hij van 1200 toeren al flink, dat is dan rond de 1400 toeren, turbo zit dus aan zijn max bij deze toeren in de ijlere lucht. Dus als je zicht hebt gewoon iets harder door de haarspeldbochten… Veel file in Duitsland, maar ook stukken lekker kunnen opschieten 160+.

De koppeling, zoals beschreven zowel hoofd als hulpcilinder (2x) vervangen nadat eerder de koppeling zelf was vervangen. Vrijeslag is blijvend beter. Hij slipte op vakantie nog heel af en toe maar dan alleen rond maximaal koppel (2000 toeren) en plankgas en dan geen gas terug (wat ik normaal wel meteen doe) ongeveer 0,2 a 0,3 seconden en dan weer helemaal over. Ik vind het prima zo.
Wel viel op dat de auto iets langzamer op temperatuur komt na vervangen condensor. Ik ga nog even de thermostaat vervangen binnenkort.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 10 augustus 2023 03:08 PM
  [ # 51 ]

Rijden met een ‘versterkte’ HDi-110 blijft een genot.
Snelle bochten, snelweg, lange ritten, het is gewoon plezierig.
Zelfs na bijna 15 jaar ben ik haar nog steeds niet beu.

Ik wens je nog heel veel fijne km’s Smile

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
barther
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 18-04-2014

- Xantia 2.0 HDI 110 break exclusive
- Dyane 6
- CX Athena
Gepost: 31 mei 2024 01:13 PM
  [ # 52 ]

Weer bijna een jaar later en even een update
Ik had ook het probleem dat de auto niet goed op temperatuur kwam, dit bleek ook te liggen aan een half vergane afdichting van de thermostaat die 7 jaar daarvoor geplaatst was, dus die en de thermostaat even vervangen.

Koppeling ging in februari meer slippen en bijna geen vrije slag meer. Ik heb de hulpkoppelingscilinder die vorig jaar geplaatst was (ABS) eruit gehaald, die ging stroef en hakerig. Van 2 koppelingscilinders een gemaakt en veel meer vrije slag, maar nog steeds slippen en over een breed toerental bereik (dus niet alleen bij maximum koppel (1800-2000 toeren)). Ik dacht ik heb de koppeling opgebrand doordat de hulpkoppelingscilinder de drukgroep niet goed vrij liet komen, of olie. Met de endoscoop gekeken en geen sporen kunnen zien van olie, moeilijk te zien hoe dik de plaat was ook omdat endoscoop ermee op hielt.

Twijfel om koppeling te vervangen, ik vind dat bij deze auto een heel gedoe. Toch alles nieuw besteld (dan heb ik dat tenminste) en auto tijdelijk geschorst. Graag wilde ik APK voor dat ik de koppeling ga vervangen. Koppeling slipt niets wat ik ook probeer ook met aanhanger er achter. Ik snap het niet meer zo goed…

APK: APK ging goed, was leuk dat de RDW er ook nog even naar keek (was daar voor andere auto) om de Adals drukloos te testen, maar geen speling!

Maar inderdaag vind ik het ook nog een genot om in te rijden.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook