Wie weet de oplossing. Ik ben bezig met het reviseren van een hogedrukregelaar. Het betreft een aluminium versie en wordt gebruikt voor het rode systeem/LHS. Nu loop ik tegen een probleem aan, namelijk de kogel die achter de ontlastschroef zit. Deze krijg ik niet van z’n plek. Heb al van alles geprobeerd: Kruipolie, warm stoken en ook luchtdruk biedt geen soulaas. Ook via het kanaal dat de kogel afsluit, kom je er niet bij, want er zitten een haakse bocht in. Kortom wat is de oplossing. En nee, ik vervang het niet door een stalen regelaar.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Magneet?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Mocht het niet lukken hier nog wel een aluminiumregelaar liggen.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Beetje hydraulische druk op zetten vanaf de kant waar hij vast zit?
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Al een vriesspray geprobeerd? Kan net als warmte helpen om een onderdeel los te schrikken.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Meestal komt die kogel klem te zitten door oxidatie. De oplossing is dan simpel en heet kliko. Het is niet voor niets dat Citroën van alu naar stalen regelaars overschakelde.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Bedankt voor de reacties. Ik ga eerst maar eens bevriezen en de hydraulische druk toepassen. De opening is te nauw voor de magneten die ik beschikbaar heb, anders had ik dat al geprobeerd. Weggooien kan altijd nog en dan komt het aanbod van Bull Frog Bleu wellicht in beeld.
teveel citroenen
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
de kogel alleen bevriezen dan, zo kan ie evt loskomen
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
De kogel alleen bevriezen werkt in theorie, maar in de praktijk wordt dat heel moeilijk, want hoe krijg je koude “op de kogel” zonder de omgeving af te koelen. ( Hetzelfde geldt voor opwarmen van een gemonteerd onderdeel).
Probleem is dat waarschijnlijk het aluminium huis, d.w.z. de boring waar de kogel in zit geoxideerd is. Dat aluminium oxide krijg je er heel moeilijk uit en daarna is je zitting waar de kogel op moet afdichten vaak ook aangetast. Dan moet je dus als de kogel er uit is ( en ik denk dat veel druk, en dat kan alleen makkelijk hydraulisch want een zo hoge gasdruk is gevaarlijk, wel werkt).
Daarna moet je dan de zitting opnieuw frezen om de oxidatie weg te krijgen.
Ik begrijp wel dat de niet-puristen dat ding net zoals Citroen deed vervangen door een stalen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toen de stalen regelaars beschikbaar kwamen werd er door de afdeling onderdelen zelfs een ombouwsetje samengesteld waarmee je in 1 bestelling alles in huis kreeg om dat aluminium kreng te vervangen door een stalen. Het werd overigens pas ècht goed toen de gelaste voorraadbol met een druk van 62 bar beschikbaar kwam.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6313
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Als je er niet uit komt en toch per se weer een alu exemplaar wilt kun je die overigens bij Citrotech halen.
Wegens tijdgebrek heb ik nog geen stappen gezet. Komende week vakantie. Dan maar de diverse suggesties proberen en zien wat er van komt. Als het los komt, dan de zetel /zitting beoordelen en eventueel toch een andere regelaar aanschaffen. Vervangen door een stalen is voor mij niet aan de orde. Het is voor ID zonder stuurbekrachtiging die een lagere druk van de voorraadbol heeft, dus het risico op het klappen van de regelaar acht ik niet zo groot als bij een DS..
teveel citroenen