Gegroet,
ik heb vlak in de buurt een bedrijf die hydrauliek leidingen en appendages verkoopt.
Kan ik daar dus ook veilig mijn retourslang kopen per meter?
Ad.
cx 22trs ‘85
Ja hoor, kan prima. Menig hydrauliek olie is een stuk agressiever dan LHM. Let wel, meeste retourslangen hebben nog steeds stalen vlechtwerk, das niet echt nodig in je auto. Een oud stuk slang meenemen is wel handig denk ik.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1377
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Je hebt verschillende hydrauliek olie: Synthetisch (DOT remolie, LHS e.d: Citroen rood gemarkeerd) en mineraal (LHM e.d.: Citroen groen gemarkeerd). Als je rubber (leidingen) koopt moet je hier rekening mee houden. Voor een CX moet de leiding bestand zijn tegen minerale olie (LHM). Tip: In de landbouw is LHM veelgebruikt en dus het algemene materiaal ‘prijsbewust’ te verkrijgen.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
ik bij de winkel geweest en maar ze konden me alleen teflon leiding met staal omwonden aanbevelen omdat lhm te agressief is voor hun rubbere leidingen.
Morgen maar eens naar een landbouw mechanisatie bedrijf.
Ad
cx 22trs ‘85
Binnenkant leidingmateriaal moet bij LHM groen uit NBR bestaan, buitenkant mag ook NBR zijn of een andere samenstelling hebben bv. EPDM.
NBR is mmineraalolie bestendig.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Waarom niet gewoon origineel spul?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En dan kun je er vanuitgaan dat de materiaalsamenstelling is, zoals voorgeschreven.
ik dacht dat dat makkelijker was omdat die winkel naast het bedrijf ligt die mijn motor een nieuwe ketting geeft, maar zal gewoon bij de citroen garage bestellen, is inderdaad ook makkelijk.
Ad
cx 22trs ‘85
omdat het onderwerp hier al loopt (ook al is het wat jaren geleden), toch even hierbij gepost: ik zit ook met een LHM lek en ik verdenk de retour leidingen in de octopussen. Niet in de laatste plaats omdat ik daar al eens een reparatie heb uitgevoerd en onlangs, omdat ik Hydrauricage heb toegevoegd en dus de leidingen weer bewogen heb. Uiteraard is inmiddels alle dure spoelolie weggelopen en kan ik dat dus nog een keer gaan aanschaffen
Maar goed, ik zat er dus aan te denken om zelf de octopussen te maken, dan weet ik tenminste wat ik er in hang (ipv heel duur oud rubber). In het verleden deze constructie gevonden en dat gaat m worden (ik heb niet kunnen achterhalen wie deze oplossing eerder gepost heeft, excuus):
alternatieven voor octopus by Frans Taminiau, on Flickr
alternatieven voor octopus by Frans Taminiau, on Flickr
alternatieven voor octopus by Frans Taminiau, on Flickr
Maar bij inspectie van het vooronder in mijn CX turbo 2 (geen ABS)zag ik wel de grote octopus zitten, maar niet de kleine. Daarnaast zag ik wel een metalen cilinder zitten waar slangen op uit komen, maar dat waren geen rubber slangen, maar hardere semi-transparante slangetjes:
het metalen cilindertje:
retour leidingen by Frans Taminiau, on Flickr
Hier zie je duidelijk de grote octopus, maar die kleine is toch niet gereduceerd tot “slechts” te T-splitsing?:
retour leidingen by Frans Taminiau, on Flickr
Iemand enig idee wat hier aan de hand is. Het is allemaal ook lekker egaal zwart geworden zodat leidingen volgen echt lastig is….
Die dunne plastic leidingen zijn de lekleidingen. Een lekleiding heeft heel weinig druk en voert “gelekte” LHM af uit lekzakken, en andere componenten. Retourleidingen voeren LHM af als retour van bijvoorbeeld de hoogteregelaar als de as moeten zakken, bijvoorbeeld als je de hoogteregeling gebruikt.
LHM is agressiever dan motorolie, als je niet de goede slangen gebruikt worden die op den duur “week” van binnen, of hard.
Als je niet aan LHM slang kunt komen kun je tijdelijke benzineslang gebruiken.
Moderne benzineslang volgens de DIN 73379-3E kun je zelfs permanent gebruiken, die heeft een binnenmantel van FPM ( ook Viton) genoemd.
Voor de rest lijkt het me redelijk origineel.
To err is human, not to err is divine.