Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lekker bezig Han! Heb je foto’s van hoe dat nu dan zit?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zal morgen een paar foto’s maken.
Dit is het plaatje met de contactpuntjes zoals het origineel in de Lucas K2F magneet zit.
En dit zit ervoor in de plaats. Een klein rotortje met twee magneetjes welke langs een sensortje komen. De magneet draait de helft van het krukastoerental, dus als je dat rotortje twee graden verzet is dat vier graden op de krukas. Met andere woorden, het op tijd stellen van de ontsteking is wel een dingetje. Op dat groene doosje staat een zwart streepje en als een van de magneetjes dat passeert heb je vonk. Ik had het op gezicht op die plek gezet en toen ik met de stroboscoop ging controleren stond het precies op tijd.
De bobine zit onder het gereedschapbakje onder de buddyseat.
Met de magneetontsteking stel je de boel af met een gradenschijf op de krukas, maar met lopende motor lukt dat niet. Dus heb ik op het krukastandwiel drie witte streepjes gezet, een voor BDP, een voor 0 graden vervroeging en een voor maximale vervroeging. Op de aandrijving van de magneet zit een mechanische vervroeger.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Mooi setje zeg. Heb je ook al gereden met die nieuwe spullen ?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Dat is een nette oplossing! Afstellen van het tijdstip zou je qua rekenwerk wel eens bekend voor kunnen komen van de 12 (was het?) DSsen die je hebt gehad en die je op de nokkenaspoelie afstelt. En merk je er nog iets van in het lopen van de motor?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik heb er nog niet mee gereden, ga ik van de week doen en hij loopt heel mooi.
Met de contactpuntjes en die ring waar ze mee gelicht worden, is het vaak zo dat ze aan de ene kant verder of minder ver worden geopend dan aan de andere kant, want bij elke omwenteling van het magneetanker worden de puntjes twee keer geopend.
Dus daar is vaak wat ongelijkheid en dat is met deze elektronische ontsteking zo goed als perfect en dat merk je ook aan het lopen van de motor, lijkt perfect in balans.
Bij zo’n staande twin gaan de zuigers gelijk omhoog en omlaag, dus bij elke krukasomwenteling heb je een werkslag en zo’n twin kan heel mooi en gelijkmatig lopen, veel mooier dan een V twin.
En als je dan rijdt en je geeft gas is dat geluid puur genieten.
Vanmiddag een eind gereden met de Norton en hij loopt fantastisch en trekt als een leeuw. Ook hoog in de toeren geen enkel probleem.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Han S schreef:veel mooier dan een V twin.
Maar mijn 90 gr V-twin roffelt wel veel mooier.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De V twin is eigenlijk een kwart van de V8 en zoals Manfred Ludolf zo mooi kon zeggen hebben die een mooie reutel.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Nu is de reutel wel afhankelijk van de blokhoek.
Een HD met 45 gr klinkt anders dan bijvoorbeeld een Duc of een Guzzi met 90 gr.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Ik heb twee Honda V4’s welke 90 graden zijn en die lopen heel regelmatig.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Met 2 kruktappen op 180 gr.?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Dat moet ik ff onderzoeken. Deze motoren zijn van de RC30 racer afkomstig en zijn er in 180 en 360 graden configuratie en welke ik heb weet ik ff niet.
De nu 66 jaar oude Norton. Ik heb hem nu 9 jaar en in die 9 jaar heb ik er 295 km mee gereden en dat komt in hoofdzaak omdat hij regelmatig problemen had met het starten.
Ik heb twee keer de magneetontsteking laten reviseren, de eerste keer heeft hij daarna een paar seconden gevonkt en toen was hij weer overleden. En degene die het voor me had geregeld gaf niet thuis, maar die is inmiddels overleden en over de doden niets dan goeds, maar hij was wel een oplichter.
Na de tweede revisie heeft hij het een maand goed gedaan, maar toen was het weer over. Ik ben toen met het apparaat naar IJmuiden gereden om hem te laten remagnetiseren, maar toen had hij helemaal geen vonk meer en ook geen magnetisme. Hij was dus niet geremagnetiseerd maar gedemagnetiseerd, hulde voor die vaklui.
Ik heb toen een andere magneetontsteking gekocht op een beurs, maar die doet het ook niet meer. Dus gebruikte ik alleen de contactpuntjes daarvan om de bobine van een lelijke eend aan te sturen.
Maar dan loopt er een vrij grote stroom via twee kleine koolborsteltjes en dat geeft wat teveel weerstand. Maar toen kreeg ik van iemand een Velleman kitje, dat is een elektronische ontsteking en daarmee liep hij met een enkele trap, maar dat werkt niet met positief aan massa en gebruikt zo’n 20 watt en dat is met een 60 watt dynamo wel wat veel.
Dus bestelde ik een Thorspark elektronische ontsteking in Engeland en daarmee start hij heel goed en dat gebruikt maar 2 a 3 watt. Maar toen kwam het volgende probleem: koud start hij prima, maar als hij goed op temperatuur was wilde hij met geen mogelijkheid weer tot leven komen en wat me opviel is dat de carburateur vrij warm werd.
Vroeger was dat geen probleem, maar met de moderne benzine kennelijk wel. Dus wat heb ik gedaan, een pakking gemaakt van dikke MDF, de gaten in de carburateurflens 2 mm groter geboord, om de beide tapeinden 3 krimpkousjes gebeund en onder de moeren met stalen ring een fiber ringetje, zodat er geen metaal op metaal contact meer is tussen de kop en de carburateur.
En vanmiddag een stukje gereden tot hij goed op temperatuur was, tijdje laten staan en de carburateur bleef koud en hij startte redelijk goed. Hopelijk is het probleem nu opgelost.
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@Han S, gelukkig ben je er nog. Ik las in de krant een ongeluk van een motorrijder op hoge leeftijd. Op een motor ben je toch kwetsbaar zonder kreukel ijzer
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn