Ik ben bezig om een vouwwagen om te bouwen. De basis is een Jamet Canyon uit de jaren 90 van 650 kg. Ik heb de opbouw er af gehaald tot alleen het chassis met reminrichting nog over was. De opbouw zat helemaal gelijmd en gebout. Daar heb ik vervolgens een nieuwe opbouw opgemaakt.
Ik vraag me nu af of het verplicht is het ding te laten keuren bij de RDW. Ik heb wat zitten zoeken op de sites van de overheid en de RDW, maar ik kom er niet uit. In artikel 5.13.1 wordt alleen gesteld dat aanhangwagens in gebruik genomen na 29 oktober 2012 een VIN moeten hebben en zijn gekeurd.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2023-05-31#Hoofdstuk5_Afdeling13
Mijn vouwwagen heeft geen typegoedkeuring voor zover ik weet. Er staan wel wat nummers en typeplaatsje op het frame, maar die zeggen mij niet zoveel. Herkent iemand die nummers in onderstaande foto’s?
De afmetingen zijn bij de ombouw niet veel gewijzigd, het gewicht zal iets lager uitvallen.
De website van de RDW gaat alleen over voertuigen waarbij de constructie van een voertuig zodanig wijzigt dat de typegoedkeuring vervalt (die mijne dus niet heeft omdat dat toen nog niet verplicht was?)
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/keuren-bij-afbouw-zelfbouw-of-wijziging
Voor zover ik het begrijp gelden voor een aanhanger die in gebruik is genomen voor 29 oktober 2012 dus alleen de permanente eisen en de gebruikseisen.
Weet iemand hoe dit precies zit? Wat kun je allemaal met een aanhangwagen van <750 kg die voor 29 oktober 2012 in gebruik is genomen?
Ik wil dus graag weten of een keuring verplicht is. Of het wenselijk/verstandig is is natuurlijk een ander verhaal, maar dat hoeft dan niet perse bij de RDW.
Typeplaatje vouwwagen:
Framenummer vouwwagen:
Typeplaatje dissel:
Framenummer dissel:
Frame met reminrichting:
Skelet nieuwe opbouw:
Nieuwe opbouw in gebruikstand:
Nieuwe opbouw in transportstand:
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is de TMM kleiner dan 750 kg en dus geen eigen kenteken? Dan hoef je volgens mij niet te keuren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Als hij onder de 750 kg blijft is een keuring niet verplicht, maar er zijn wel eisen.
Er zit een typeplaatje op van Jamet: Dat zegt dat de maximale aslast op de as 650 Kg is.
Daar staat ook je VIN op. VGM430914 is en het nummer van de koppeling KP007026 is. Staan ook allebei netjes ingeslagen !
Je aanhanger mag dan voor Nederland niet zwaarder wegen dan 650 kg + de kogeldruk, maar in veel andere landen maximaal 650 kg.
Je hebt een gehomologeerde oplooprem die geschikt is voor aanhangers van 500 tot 750 kg. Dat is een goed punt, want in principe heb je voor een < 750 kg aanhangwagen meestal geen oplooprem nodig, tenzij de trekauto klein en licht is.
In principe zat er bij de Jamet een document dat aangaat dat er een VIN was ( ik denk dat hij uit september 2014 is) . Ik neem aan dat je dat niet hebt?
Zolang je onder de 650 totaalgewicht ( inclusief bagage !) blijft gaat er niemand moeilijk doen over je ombouw, maar zoals je zelf aangeeft moet hij wel aan de eisen voldoen, d.w.z. de verlichting, de reflecterende driehoeken,eventuele zijreflectore etc.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Je blijft onder de 750 kg en het is een oud ding, dus ik zou me daar niet zo’n zorgen over maken. Je maximale aslast is volgens dat typeplaatje 650 kg, maar dat is het verhaal van Jamet. In principe lijken me voor de huidige toepassing alleen de gegevens op de oploopinrichting echt van belang, de rest is van een aanhangwagen die nu niet meer als zodanig bestaat.
Kijkend naar dat plaatje van het “kale chassis” vraag ik me af waar de sterkte zit bij die trekinrichting.
Die lijkt vastgelast aan de voorste dwarsbalk, en verder geen zware verbinding verder naar achteren.
Is dat echt zo? Of vertekent het plaatje en is die verbinding er wél?
Ik had ooit een Travel Sleeper vouwwagen.
Daar liep die zware trekbalk door tot aan de achteraskoker waarin torsie assen zaten.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Allemaal bedankt voor de reacties.
@Citroensmgz hoe kom je op 2014? Het model is in de jaren 90 geleverd. Toen ik hem kocht zaten er bandjes onder met DOT HDBW B5B x (076<). Dat is volgens mij 1996. De reserveband had DOT DX AY S47 (099) -> 1989?. Het VIN nummer zou ook uit 17 tekens moeten bestaan. Ik heb verder geen documentatie erbij.
De Visa mag precies 750 kg geremd trekken, maar de AX slechts 600 kg. Daar zal ik dus sowieso rekening mee moeten houden als ik daarmee wil gaan rijden. Het lijkt me voor de wegligging/stuiteren wel beter om zo dicht mogelijk tegen het maximum te gaan zitten.
De trekbalk loopt inderdaad van de dissel rechtstreeks naar de torsie-as. Het is de balk met roest op de bovenkant, de verbinding met de torsie-as zit net buiten beeld achter de paal op de voorgrond (ik heb even een duidelijkere foto). Hij loopt door een gelaste opening in de voorste dwarsbalk en dan door naar de torsie-as. De rest van het frame ligt dan weer op de torsie-as.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@cotr. Wegligging en stuiteren zijn wat ook te regelen met de bandenspanning. Hard oppompen is draagkracht en zuiniger (rolweerstand). Minder hard oppompen verminderd stuiteren. Dat is m.i, een beetje zoeken (in proefritjes) om het optimale te vinden tussen bandendruk en gewicht. Voorbeeld:
Mijn kar met 2CV velgen/banden en ongeveer gewicht 300 kilo: geen 2 bar maar 1.6. Stuitert zo een stuk minder en volgt mooi. Om dat ideaal te zoeken heeft best wel wat tijd en geduld gekost.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
@cotr: Ik heb me blijkbaar vergist, ik had wat frans gelezen maar dat kan niet kloppen.
Over het springen: Je as heeft geen dempers, dus dan is de bandenspanning heel belangrijk voor het springen. Er is wel een directe relatie tussen laadvermogen en bandspanning, dus te laag: banden gaan kapot. te hoog; overmatig springen.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt voor de tips over de bandenspanning. Ga ik zeker mee experimenteren. Er zitten 148/80B10 bandjes onder, die zouden volgens de tabellen op 2,5 bar moeten staan.