Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Dit weekend hebben we onze Berlingo ingeruild voor een mooie C5 Aircross uit 2019.
Nu zag ik dat de software van het navigatie systeem nog uit 2021 stamt. Ik heb inmiddels de nieuwste update op een USB stick staan.
Nu zag ik in de handleiding staan dat het wel 1 á 2 uur kan duren voor de software is bijgewerkt en dat de motor tijdens de update aan moet blijven staan.
Wat is jullie ervaring daarmee? Duurt het echt zo lang? Dit kan toch gewoon tijdens het rijden?
Dit is dus alleen de update van het navigatiesysteem, niet de kaarten. Dat zou dan nog een keer 1 á 2 uur gaan duren…
Tijdens een update van het systeem wordt sterk af geraden om te rijden.
Het systeem omvat meer dan alleen het “scherm” zoals airco/ventilatie, maar ook veiligheids systemen!
Het update van de kaarten kan wel tijdens het rijden.
Dit is ook vermeld in het service manual.
De update van het systeem duurde bij mij ongeveer 30 minuten, met een snelle USB3 USB stick
Kaarten updaten (vrijwel geheel Europa behalve Rusland en andere Oost-Europese landen duurde ongeveer 40 minuten.
Een systeem update onderbreken, vandaar met draaiende motor, kan grote problemen geven.
Een kaart update kan onderbroken worden.
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Als je dit bij de dealer laat doen, zetten ze dan serieus de auto met draaiende motor een paar uur buiten? Kan het me bijna niet voorstellen.
Zou het zijn omdat ze zeker willen weten dat de accu vol genoeg is?
Totaal aantal Berichten: 1797
Geregistreerd: 29-07-2003
- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Ja dat moet met draaiende motor ivm ecomodus.
Firmware updaten duurt geen uren.
Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
Mijn C5 Aircross krijgt ook jaarlijks de update’s.
Afgelopen week heeft hij bij de Eurorepar garage twee uur staan draaien. Niet alleen voor de kaart- en firmware update van de navigatie, maar ook voor motor, eat8 bak enz.
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 15-05-2008
- C5 Aircross 1.2 Business
Gisteren tijdens een ritje naar mijn werk de software update laten draaien. Duurde ±25 minuten. Lane-assist bleef in ieder geval gewoon werken tijdens de update. Verder geen problemen tegen gekomen.
Toen de update klaar was heb ik de USB stick verwijderd. Systeem startte daarna gewoon opnieuw op tijdens het rijden.
Van de week de kaartupdate nog even doen. Die staat inmiddels ook op de USB stick.
Mooi dat het goed gegaan is.
Bij jou is dat dus gelukt, maar het kan ook misgaan als je het al rijdende doet. En dan heb je een serieus probleem, er kan dan zomaar “een dure baksteen” in je dash zitten. Die moet er dan uit, en de fabrikant moet ‘m dan herprogrammeren.
Waardoor gaat dat dan mis? Al rijdende kan er makkelijk “een bitje omvallen”, als gevolg van een spanningspiekje dat ontstaat door allerlei aktiviteiten van de elektronica in de auto.
Die zijn er niet bij een stilstaande auto, waar verder niks mee gedaan wordt. Ook geen deuren open en dicht doen, of wat dan ook is het devies.
Als er tijdens het laden van nieuwe kaarten wat misgaat is er geen man overboord. Die laad je dan opnieuw, het systeem wordt daardoor niet corrupt.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Waarom geeft citroen dan zelf aan dat rijden tijdens een update mogelijk is.
Staat in het document dat je kan downloaden vanuit de app.
Paling1 schreef:Als je dit bij de dealer laat doen, zetten ze dan serieus de auto met draaiende motor een paar uur buiten? Kan het me bijna niet voorstellen.
Zou het zijn omdat ze zeker willen weten dat de accu vol genoeg is?
“Ze” willen vooral zeker zijn dat je auto niet in de eco-modus gaat en dat er niet met de ramen gewerkt wordt en andere grootverbruikers. Hoe moderner de auto des te minder de problemen omdat de latere systemen vrij snel updaten en kaarten upgraden, maar toch staan de waarschuwingen er nog vanwege de ervaringen uit het verleden. En ja, als een update goed fout gaat dan kun je het “systeem” onwerkbaar maken zodat je hem alleen weer kunt installeren met speciale software en aansluitingen en dat wil dan vrijwel altijd zeggen opsturen.
De dealer zet met de diagbox de auto in “demo/garage” mode en doet dan de upgrade. Dan kan er verder niks “gedaan” worden en wordt de eco-modus buiten werking gezet.
Ik doe dat zelf ook ( demo mode) als ik m’n RT4 of RT5 moet updaten, dat duurt lang met CD’s, maar ik hang er dan wel een acculader aan.
To err is human, not to err is divine.
“Ze” willen vooral zeker zijn dat je auto niet in de eco-modus gaat en dat er niet met de ramen gewerkt wordt en andere grootverbruikers.
.....en niet te vergeten de Start-Stop die tegenwoordig gebruikelijk is.
Dat geeft elke keer een tik in de spanning, een extra risico als je al rijdende de Firmware update uitvoert.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-2005
- 2CV 2CV4
- C3 Picasso C3 Aura VTi 1.6 + busseniss pack
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 130PK, Navi, Zonnedak,Massage,Carplay<
- C5 Aircross, hybride
Besten,
Ook ik heb de update ontvangen van Citroen, zowel een systeem als mede een navigatie update. Twee dus!
Ik heb voorlopig allen de navigatie update op stick staan.
Ik ben in het bezit van een C5 aircross hybride (180 en 40 PK en eat8) en vroeg mij af of de update ook gaat werken met een volle hybride battery en zonder draaiende motor?
Grt Wouter
Ook ik heb alleen de nieuwe kaarten geladen, de Firmware update doe ik vooralsnog niet vanwege die rare kleuren die er dan ineens verschijnen.
Kaarten laden doe ik in mijn C5AC-Hy in de E-modus. Dus stekker eruit en de auto in de E-modus opstarten en ‘m in de P laten staan.
Dan USB er in, en de instructies volgen.
En ik heb alleen díe landen geladen die relevant zijn voor mij.
Zie ook het andere draadje daarover.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-2005
- 2CV 2CV4
- C3 Picasso C3 Aura VTi 1.6 + busseniss pack
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 130PK, Navi, Zonnedak,Massage,Carplay<
- C5 Aircross, hybride
Ga het proberen!
Thanx
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 04-11-2005
- 2CV 2CV4
- C3 Picasso C3 Aura VTi 1.6 + busseniss pack
- (Grand) C4 Picasso C4 Picasso 130PK, Navi, Zonnedak,Massage,Carplay<
- C5 Aircross, hybride
Helaas niet gelukt, probeer nog een andere stick