Hoe slechte reproductie onderdelen onze hobby in gevaar brengen.
Als je een klassieke auto rijdt, moet je af en toe een nieuw onderdeel installeren. New Old Stock, of.. reproductie..
Het is donderdagmiddag, ik sta in een klein Belgisch plaatsje in de buurt van Eupen op de parkeerplaats van een supermarkt. M’n vriendin is de winkel in, m’n zoon doet een dutje in de CX en dus wacht ik even bij de auto zodat hij lekker door kan slapen. Hij waardeert het comfort van de auto.
Ondertussen verwonder ik me andermaal over de kwaliteit van de wegen in België. Het lukt blijkbaar bij onze zuiderburen niet eens om een parkeerplaats strak te asfalteren. Een lappendeken met bijbehorende gaten. M’n ogen glijden over het ‘asfalt’ en kijk en profil naar de CX. Zo’n smalspoor serie 1 blijft toch echt het mooiste. Er zijn mensen die een serie 2 mooier vinden, maar dat is toch een beetje alsof je je vriendin (nadat ze wat gezetter is geworden met de jaren, ook nog eens) een setje siliconen cadeau geeft..
En zo gaan mijn gedachten heen en weer terwijl ik wacht tot m’n vriendin terug is uit de supermarkt én totdat er een nieuwe baksteun aankomt op de camping. Want die is kapot. Alweer.
Begin dit jaar vond ik dat m’n baksteun toe was aan vervanging. Die steun zat er zo’n 8 jaar in en was wat uitgezakt en ik besloot een ander exemplaar te monteren. Die steunen worden gereviseerd: je levert een oud exemplaar in (op borg) en er wordt nieuw rubber in gevulkaniseerd. Prima systeem, maar dan moet het wél goed zijn..
Die steun had dit jaar zo’n 600 km gemaakt. Vlak voordat ik op vakantie ga, gaat de CX altijd even op de brug voor een kleine inspectie. En zowaar: steun compleet uitgezakt en rubber uitgescheurd. Hoera! De inspectieronde heeft zin! Snel contact gelegd met de leverancier (ook zij stonden versteld) en een nieuwe kon worden opgehaald. Op zondag gemonteerd, maandag rijden. 300 kilometers, jawel. Ik zat net in België, op de camping van een oud collega. Op dinsdag controleer ik de steun.. Uitgezakt, uitgescheurd. De bak heeft het chassis al aangetikt. Gelukkig zitten we op een fijne camping.
Nou kan je dan gaan vloeken en tieren, maar daar wordt zo’n steun niet beter van. Snel een andere leverancier bellen en diezelfde dag gaat de steun nog op de post! Nou moet de steun wel een landsgrens over, dus ik verwacht hem niet op woensdag, maar op donderdag. Nou, dan ken je België nog niet..
Blijkbaar zijn er stakingen bij de posterijen. Geen idéé wanneer ik de steun kan verwachten. Bijgaans gevolgd door een nationale vrije dag, waarbij de postbezorgers en wegenbouwers gezamenlijk pinten gaan vatten en fier zijn op hun werk. Op zaterdag wordt er ineens dan ook niet meer bezorgd en zowaar kon ik maandag de steun in ontvangst nemen. Het inbouwen geschiedde tussen de buien door en binnen een uurtje kon ik weer onbezorgd sturen. Snel door naar drogere oorden!
Vorig jaar had ik ook zoiets: Ik had na de revisie van m’n motor een gereviseerde dynamo gemonteerd. Daar zat een nieuwe spanningsregelaar (geen New Old Stock, maar een moderne vervanger) in en die is redelijk snel gesneuveld, uitgerekend op vakantie. Dat is uiteindelijk redelijk snel opgelost, maar dat euvel werd pijnlijk opgerakeld terwijl ik nog aan het nagenieten was van mijn geslaagde reparatie bij Garage Trottoir.
Terwijl ik in m’n hoofd een heel betoog hou over de kwaliteit van NOS onderdelen, dat fabrikanten er toch niets aan hebben om slechte kwaliteit reproductie onderdelen te leveren en dat leveranciers hun waar zouden moeten controleren hoor ik in de stoel naast mij iemand iets voorstellen met ‘wellicht volgend jaar een fietsvakantie’..
Wat zijn jouw ervaringen met reproductiedelen? Zowel positief als negatief, we zijn benieuwd naar je verhaal!
Tekst en foto’s: Nielsje
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nou volgens mij heb ik in 17jr xantia rijden , de onderste draagarm rubbers voor vaak vervangen. Die zijn belabberd, meestal van de brezan of anderen, maar omdat het slijt / faulty record wel erg kort was, toch een jaar of 6 geleden maar gewoon originele citroen delen besteld, en die werken alweer 2 ton of zo. geven geen krimp, dus perfect. De namaak , hebben zelfs een keer de record standtijd van wel 2 weken gehaald, dus echt bagger. En onlangs nog de rechter motorsteun die van ‘‘een ‘’ merk was, paste prima, maar niet mee te rijden, zo bikkelhard dat alle trillingen van de hdi werden doorgegeven in de cabine. (volgens de monteur hadden ze dat nooooit meegemaakt) Maar toen er een originele van J.v.G. opkwam, keerde de rust weder terug aan boord. Zelfs de ifhs bollen waar we 15 jaar mee hebben gereden , en die bij het vullen stuk gingen omdat de schroefplaat in de bol viel en er een setje originele citroen bollen in het magazijn bleek te liggen zijn prima, maar origineel is zoooveel beter, dat ik toch ook voor voor een setje er bij ga zoeken.
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present
Totaal aantal Berichten: 11736
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Motorsteunen, ja… Die je bij een DS op een gegeven moment vaker wisselt dan motorolie. Maar het is niet alleen bij Citroën nog wel eens ‘een dingetje’ om goeie onderdelen te krijgen. Ik had een achteruitrijlichtschakelaar nodig voor m’n BMW 1602. Haal ik er een van Facet, blijkt die van een dermate weke soort aluminium gemaakt te zijn dat even aantrekken om de laatste lekkage op te lossen precies genoeg was om ‘m te breken. Bestel je een nieuwe en deze keer van Hella (de originele fabrikant, waar BMW ze destijds inkocht), blijkt dat tot en met de ingeëtste onderdeelnummers exact dezelfde van Facet te zijn, maar in een duurder doosje!
Ik heb de oude er weer in gedraaid. Die lekte uiteindelijk het minste en die kun je wél vastzetten.
Zelfde soort merknamen-grap met een thermostaat voor m’n E46. Bestel ik die van Behr omdat de originele ook van Behr was, blijkt dat vervolgens gewoon een Facet te zijn met een ingegoten Behr logo. Gelukkig verkoopt Facet niet alleen maar spullen die wegens onderspecificatie telkens DOA zijn en dus is die thermostaat uiteindelijk nog best een goed ding gebleken. Hij doet het althans nog immer prima. Wiellagersetjes van SKF had ik besteld. Blijken structureel incompleet te zijn en uiteindelijk is ‘t voor zover eraan te zien is gewoon het Topran budget-lager in een dure doos. Ik heb dus (met de nodige moeite) lagers van FAG georganiseerd, de toko waar BMW ze bij mijn weten ook inkocht voor de E46. Die setjes zijn compleet, exact gelijk aan originele montage, van beduidend mooiere kwaliteit dan SKF en ze kosten ongeveer 2/3e van wat de SKF lagersetjes kosten.
Afijn. Onderdelengedoe zijnde niet-Citroën oldtimers… Uitlaat-ophang-rubbers voor die 1602. Via een catalogus-omweg te bestellen bij Bosal. Maar dat blijkt totaal slappe hap van het niveau lichtjes opgevoerde postelastiek te zijn. Gevolg: de uitlaat zwaait vrolijk naar de bestuurder achter je en klontert in elke bocht tegen de tank. Daar heb ik dus véél duurdere vervangers voor besteld bij de firma Walloth & Nesch in Arnsberg en die zijn van geweldige kwaliteit. En dat zijn de onderdelen die je daar bestelt overwegend, nog even buiten dat de service top is. En hoewel die rubbers voor de uitlaat dan zowat tien keer kostten wat Bosal ervoor vraagt is dat nou ook niet echt de gewoonte daar. En dan nóg was dat in dit geval het geld dik waard.
Bestel je onderdelen via de dealer, dan moet je wel even opletten dat de oplages klein zijn en dat BMW daar dus in feite ook gewoon het best beschikbare volgens BMW voor inkoopt. Dus die nieuwe radiateur voor die 1602 van 4 meier was voor zover ik kon nagaan gewoon bij de Nederlandse Radiateuren Fabriek in Amersfoort gebouwd. Een topding, dat wel, maar daar had de tussenhandel dan dus makkelijk tussenuit gekund Gelukkig scheelt het qua prijs met een goeie specialist zelden veel, sterker, de dealer is regelmatig de goedkopere optie en de meeste onderdelen zijn uitstekend. Vooral qua prijs/kwaliteit-verhouding. Omdat het wel duur(der) is maar dan over het algemeen ook past én heel blijft. En het is leverbaar, voor wat meer gangbare slijtage/revisiedelen zelfs gewoon snel.
Een paar weken geleden had ik een benzinekraantje nodig voor een Mobylette. Dat is zo’n uittrek-plunjerkraantje met een banjobout erdoor. Ding was lek achter de plunjer langs. OK, nieuwe besteld (van een duidelijk namaakmodel maar er is niks anders momenteel) en die gemonteerd. Lek… Maar langs die banjobout. Die ik er ook al wel extra voorzichtig in gedraaid had, dus op zich kon dat. Sleuteltje 13 erop, ietsje aantrekken: Knak! Banjobout in tweeën. Pist er bijna een liter mengsmering op de vloer. Niks meer aan te doen… Gelukkig was de originele banjobout 1) wél van echt staal en 2) nog gewoon voor het grijpen dus die is er weer in gegaan. Na dat debacle toch die banjobout nog eens bekeken en die bleek tot volle diepte op één nogal ruime diameter geboord te zijn met overdwars een niet onaanzienlijke overmaat boring. Gevolg was dus dat er in het dunne deel van die banjobout, rond de dwarsboring, vrijwel geen materiaal meer stond. Een kansloos onderdeel. Het kraantje an sich deugt gelukkig wel en dus is het met de originele banjobout erdoor gewoon goed gekomen. Maar je zult een Mobylette opgeknapt hebben waarvan die kraan ontbrak!
Banjobreekboutje…
Het gaat gelukkig ook wel eens goed. Ik had beide koppelingscilindertjes nodig voor die 1602. Na een hoop zoeken kwam ik erachter dat Winparts ze gewoon op voorraad had én voor wel heel scherpe prijzen. Van ABS. Heb ik die besteld. Krijg ik ze afgeleverd, blijkt er in het ABS doosje gewoon materiaal van Até/Teves te zitten. Prima spul, moeiteloos passen, keurig functioneren en voorlopig, buiten de tweejaarlijkse spoelbeurt, geen omkijken meer naar. En kort geleden nog een uitlaatspruitstukpakking voor m’n E46. Een ding van Elring. De originele zijn van RVS met een aangeklonken aluminium hitteschildje dat er met dank aan galvanische corrosie op een gegeven moment af pleurt. BMW loste dat met ingang van (dacht ik) de M54 motor op met RVS schildjes maar de firma Elring maakt ze op die manier voor de M52TU dus ook: met RVS schildjes. Ideaal. Past prima en maakt ook nog eens een goeie kans op heel blijven. Beter zelfs dan de originele.
Onderdelengedoe, het is waarschijnlijk de oorzaak van m’n grijze knar. Teveel nieuwe spullen die stuk uit de doos komen of op geen enkele manier op hun taak berekend zijn. In sommige gevallen tot op een punt dat als je met een bepaald type auto je niks anders meer kunt krijgen het maar de vraag is of de typegoedkeuring geldig moet blijven. Wat ik hierboven beschreef is allemaal nog redelijk onschuldig, maar op die manier zijn er ook onderdelen op de markt waar mensenlevens vanaf hangen. Ik vraag me soms wel eens af waarom die onderdelen kennelijk niet aan een minimum kwaliteitseis lijken te hoeven voldoen: dat wil je toch ook van een auto als geheel? En het is niet alsof zo’n auto beter wordt dan het zwakste onderdeel. Ik zie daar wel een puntje veiligheid in, om maar te zwijgen van de frustratie die het geeft als je je klus 2, 3 of 4 keer moet doen om het 1 keer goed te krijgen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43253
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Inmiddels ben ik zo’n 30 jaar met (klassieke) auto’s bezig en over slechte vervangingsonderdelen zou ik een boek kunnen schrijven. Wat betreft de spullen voor klassieke Citroëns kan ik kort zijn: de belabberde kwaliteit van een groot aantal imitatieonderdelen heeft er rond 2014 mede voor gezorgd dat ik besloten heb om te stoppen met de SM en iets anders te kopen. Inmiddels is het gebrek aan kwaliteitsonderdelen voor de SM wat minder geworden, omdat een aantal specialisten goede spullen is gaan produceren. Die spullen zijn wel behoorlijk duur geworden maar dat vind ik niet erg. Voor de D- typen en A-typen ben ik nog steeds van mening dat 80% van de spullen ondermaats zijn en dat de kwaliteit van die spullen er voor zorgt dat een D-type minder goed inzetbaar is geworden als dagelijkse auto. Daarnaast is het zorgelijk dat er geen extern toezicht is op de kwaliteit van nagemaakte onderdelen. We hebben hier een heel topic over ondeugdelijke fuseekogels bijvoorbeeld. Dat zou echt niet moeten kunnen.
Bij Volvo speelt een soortgelijk probleem: alles is te koop maar soms is het zoooooo vreselijk slecht… met de 164 ben ik daar een paar keer tegen aangelopen. Buitengewoon irritant. Het verziekt je wagen gewoon als rubbers van rukkwaliteit zijn.
Ik haal voor mijn Mercedes m’n spullen eigenlijk zonder uitzondering bij de dealer. De uitzondering zijn de E-klasse (A124) unieke onderdelen: niet alles is via de dealer leverbaar maar er zijn een aantal bedrijven die daar op zijn ingesprongen en kwalitatief zeer goede vervangende onderdelen maken. Het gaat daarbij vooral om interieurdelen en om cabriolet-specifiek reparatieplaatwerk. Ze rotten nogal soms… Daarnaast zijn er een aantal firma’s in Duitsland die zich hebben gespecialiseerd in revisie van bijzondere onderdelen: hydraulische onderdelen van de cabriolets, elektronische onderdelen en draadbomen, maar ook het zeer complexe ABC-systeem (active body control, hydractief van Mercedes) kan inmiddels helemaal werkend gehouden worden met revisie of nieuwe, betere, onderdelen. Kost wat, maar liever duur dan niet te koop toch? O ja: originele onderdelen van de dealer zijn vaak goedkoper dan spullen van de after-market partijen en als lid van een door Mercedes-Benz erkende club (het blijven Duitsers hè) krijg je altijd korting op onderdelen van de dealer en soms zelfs enorme korting. Klanten binden snappen ze echt heel goed. Daarbij is de technische ondersteuning vanuit Mercedes-Benz echt ontzettend goed.
Voor m’n Shaguar is er vrijwel niets meer NOS te koop na 65 jaar. Maar bedrijven als SNG Barret en oa David Manners hebben de onderdelenvoorziening zeer goed voor elkaar, soms zelfs in samenwerking met JLR classic. Alles is te koop en van prima kwaliteit. Het enige wat moeilijk kan zijn zijn rubbers die écht in één keer goed passen. Maar, de leveranciers luisteren goed naar de gebruikers. Zo worden veel onderdelen steeds weer beter. Duur? Soms wel, vaak niet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Heel herkenbaar maar soms is namaak wel beter. Ik denk aan viton oliekeerringen en o-rubbers.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 10222
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
@Nielsje: Dat van die Belgische wegen kan bijna niet anders.
Een van mijn dochters woont in Belgie en betaalt voor een Dacia stationwagen €150 per jaar aan wegenbelasting.
Ik met m’n C4 600….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1337
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
@jantje1948. In Duitsland is de “wegenbelasting” ook heel veel lager dan in NL. Gaten, kuilen en hobbels zijn daar toch heel wat minder dan in België .
We hebben in NL gewoon goede diensten die wegen beheren, onderhouden en bijvoorbeeld landschapbeheer doen. Kost wat maar dan hebben we ook wat, toch?
Terug naar het topic, stel ik voor.
Als je op onderdelen voornamelijk naar de prijs kijkt krijg je een lagere prijs en een bijbehorende lagere kwaliteit. Soms kan dat niet anders (niet iedereen heeft een dikke beurs, ik ook niet) maar ik heb al eerder gepleit voor een eerlijke prijs, een eerlijke kwaliteit en het leven en laten leven van goede specialisten (gunnen voor vaklieden).
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Het heet hier al jaren ‘houderschapbelasting’ en wat ervan naar de wegen gaat is niet duidelijk.
Ik denk dat de toestand van de belgische wegen weinig te maken heeft met de belasting aldaar op voertuigen.
On topic: ik heb dezelfde ervaringen met het merk Jaguar als Yuri, geen problemen met onderdelen.
Met de DS is bekend dat met name de lekzakken vreselijk zijn.
Maar met rubber in het algemeen is er iets veranderd gedurende de jaren en dat zou te maken kunnen hebben met stoffen welke nu niet meer mogen worden gebruikt vanwege het milieu.
Zo zitten onder mijn oude Norton nog steeds de banden die er in 1966 ook al onder zaten en de achterband, een Continental voelt nog lekker zacht en heeft totaal geen droogteverschijnselen. De voorband is een Dunlop en die wordt wat droog.
Zo werkte ik in de jaren 60 ook wel aan polderschuiten en die werden geteerd met koolteer, mag dacht ik ook niet meer.
En de houten topgevels deden we met die stinkende carboleum, geweldig spul maar dat is er ook niet meer.
En wat Derk schijft over lekkage aan pluggen en bajonetbouten: ik heb gemerkt dat erg vast draaien niet de methode is.
Bij mijn NSU Max bleef de carburateur lekken op de twee banjobouten en de draad zit in het aluminium, voorwaar geen materiaal dat bekend staat om zijn sterkte.
Maar onlangs kreeg iemand advies over pakkingringen welke ook maar bleven lekken en koper zou geen goed alternatief zijn, maar aluminium ringen was beter. Die heb ik gehaald bij de garage aan de overkant (gratis)en ik heb geen druppel benzine meer gezien bij de NSU.
Bij de Estafette bleef de olieaftapplug een beetje lekken en dat komt omdat het pasvlak niet helemaal vlak is.
Nou maakt Loctite al heel lang een tape welke bestaat uit het bekende teflon en hennep en dat wind ik om de draad van de plug en je ziet geen druppel meer.
Totaal aantal Berichten: 11736
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Met die banjobout was ik juist nog extra voorzichtig geweest juist omdat je die dingen veel makkelijker breekt dan een gewone bout. Maar deze kon echt nul aantrekkoppel hebben. Zoals je op de foto ziet: geen materiaal over waar de boringen kruisen en dan ook nog van een erg weke soort metaal gemaakt. Daar helpt niet veel tegen. Maar goed, het is opgelost.
Die schroefdraadafdichting moet ik eens gaan proberen op de vul- en aftappluggen van de versnellingsbakken van die BMW’s, want dat is af-fabriek niet echt een geniaal ontwerp.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11736
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Jeroen Simons schreef:Heel herkenbaar maar soms is namaak wel beter. Ik denk aan viton oliekeerringen en o-rubbers.
En ook daar zitten verrassingen bij. Het originele achterste ophanglager van het differentieel van een E46 gaat niet overdreven lang mee. Ik merkte via de internationale fora dat Amerikaanse eigenaren inmiddels de voorkeur geven aan een vervanger van Meyle… Zo’n merk waar we hier nogal eens raar tegenaan kijken (ondanks dat ze diverse OE onderdelen produceren). Ik heb er dus een van Meyle in gedrukt en die is qua NVH-gedrag minder goed dan die van BMW máár hij blijft in ieder geval over de afgelopen 15 maanden wel netjes heel daar waar volgens de berichten een origineel BMW-onderdeel best nog wel eens na een half jaar alweer ingezakt wil zijn. En zo is het zelfs niet meer altijd te voorspellen welk merk er nou de goeie spullen levert… Gelukkig hebben we dan dus de internetfora met eindeloos (en vooral: terug te vinden) gebruikerservaringen nog!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Viton oliekeerringen en o-rubbers, oké, die doen het dus beter als de oude onderdelen, akkoord, maar is het als namaak bedoeld? of hebben we het gewoon erop gezet en ontdekt dat het beter was? Dus een beetje toevallig ontdekt?
yesterday = history
tomorrow = a mistery
today = (a) present
Totaal aantal Berichten: 652
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Fluorocarbon-rubber is ontwikkeld om bestand te zijn tegen hogere temperaturen, iets waar het gebruikelijke materiaal in toepassingen met oliederivaten, NBR, een veel kortere standtijd heeft.
Reken er wel op dat dit Viton®, een merknaam van Chemours voorheen DuPont, PFOA/PFAS bevat, net als het eerdergenoemde Teflon®-band. Dat gaat een keer minder goed verkrijgbaar worden. Tegen die tijd is er vast een alternatief of mag je überhaupt nergens meer rijden met een plofmotor.
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 1223
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Tja, verschillende ervaringen, bij mijn c6 was de turboslang gaar, origineel een soort half kunststof semi rubber gebeuren, poreus geworden en NFP. In Kroatie een replica gekocht voor de helft van de prijs van de originele slang, dikke rubber slang, past prima, gaat volgens mij nooit meer af. In mijn ogen 5 keer zo goed als het origineel.
Remblokken, bij mij gaat er altijd Ferodo op, nooit problemen. Voor mij geen originele Citroën blokken.
Vroeger bij de BX, altijd gedonder met kromme remschijven door asbestloze blokken. In een hypermarché blokken gekocht voor een paar centen met asbest, erop gezet en het trillen was en bleef weg, ik hoefde de schijven niet eens af te draaien.
Origineel is dus niet altijd beter. Wel bijvoorbeeld de originele demper bij de XM, het walker en andere replica gebeuren kan er niet aan tippen.
Afgelopen jaar de hydroliek van een DS gerevisseerd. Originele lekzakken waren nog bijzonder goed wat betreft rubber kwaliteit. De rubber banden eromheen hadden wat scheurtjes dus besloot ik ze te vervangen. Degene die ik kocht hebben na een jaar al het uiterlijk wat de originele na 55 jaar hadden.
Los van de DS bij mijn 2cv ook veel namaakrommel door mijn handen gehad. Fuseepennen die na een jaar al ruimte hadden of namaak gordels waarbij het veiliger zou zijn geen te dragen.
Uiteraard fijn dat er nog delen worden gemaakt maar liever goed en van goede kwaliteit.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Totaal aantal Berichten: 25545
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel herkenbare verhalen. Oliedrukzender voor de SM ( of ds met andere aansluiting) is in verschillende doosjes het zelfde onderdeel.. Staal is belabberd en na een paar honderd kilometer verder lekt het kloteding alweer..
Lekzakken: welke leverancier dan ook, na 5000 km stuk. NOS ging 2 ton mee…
Met een vriend de kachel van zn katterug vervangen.. herproductie uit zweden. Past ONMOGELIJK!! daarna breken de boutjes af…
Revisie sets subaru remmen: na 5000 km weer trillen en de nieuwe zogenaamde rvs zuigers zijn weer helemaal ingeroest…
enz enz
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>