Totaal aantal Berichten: 6145
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Laat staan het bier.
Maar goed opgelost, wel.
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo heel af en toe is het ook gewoon niet moeilijker dan dat
Het is ook precies het soort gedoe waar ik van die overgebleven stukjes uitlaat voor wegleg. Er zijn veel auto’s waarbij de uitlaat op een specifieke plek doorrot vanwege achterblijvende condens, ver voordat het systeem werkelijk in verval raakt. Dat was dan ook gewoon aan de hand met de pijp van het Bertje. En daar is zo’n overgebleven pijp (of desnoods een nieuw reparatiedeeltje) gewoon een goeie oplossing voor. Althans, gegeven dat je dat netjes & vooral dicht aan elkaar gestookt krijgt.
Afgelopen winter heb ik op die manier met overgebleven uitlatenzooi van een Civic EK, een Civic EG, een Berlingo, een 106 en een 205 een complete axle-back custom ‘fart can’ eindpijp onder een Civic ED gebeund. Was nog geinig werk ook
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Veer rechtsvoor gebroken. Tijd voor een nieuwe veer dus… Hopelijk wil de boel een beetje uit elkaar, maar dat gaan we vanzelf merken. In ieder geval biedt dit meer bier/nootjespotentieel dan die gein met de uitlaat.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat worden dus 2 veren. Anders staat ie zo scheef als een hoer en veert ie als een krab.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Of andersom
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
2 veren, maar dat is logisch. Hoewel ik wegens tijdgebrek in de verleiding ben om er snel even een complete gebruikte veerpoot onder te rammen
Het is in principe niet erg om de voorveren een keer te vernieuwen, maar ik weet wel waar dat gaat eindigen Nieuwe fuseekogels wegens vastgeroest, reactiestangen dito enz. enz. en aangezien ik ook nog even heel erg nodig voor de winter de hele onderkant bijlangs moet om te zorgen dat het na de winter zinvol is om er nog een keer nieuwe/andere voorspatborden aan te hangen (zijn rot) kunnen we duidelijk stellen dat de perikelvrije dagen van dit Bertje wel een beetje gezien zijn.
Want dat is even een ding. Na een bepaald bouwjaar, ergens in de buurt van 2005, zakt de kwaliteit van het Citroën koetswerk terug naar BX type I waardes. Dus dan moet je er, als zo’n ding meer dan tien, twaalf jaar oud is, om de haverklap bij om te voorkomen dat-ie uit elkaar pleurt. Dat valt me helemaal niet mee, er zijn vrij gemakkelijk pre-facelift Bertjes uit ‘96, ‘97, ‘98 of zoiets te vinden die beter hard blijven dan deze uit ‘08. Maar goed. Dat zien we later wel een keer. Zal wel een kwestie van ouderwets dichtknetteren worden op een gegeven moment. Net als met ouwe BXen.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Veren van zo’n Berlingootje vervangen begint meestal niet met ranzig bak- en braadwerk, maar ik heb het 206je van m’n zusje in de hut met de kop eraf (koppakking naar de vaantjes). Zo’n TU5JP4 wordt opgehangen aan de cilinderkop, dus als die niet op het blok ligt moet er een krikje of dergelijks onder om ‘m op z’n plek te houden. En dan kan zo’n auto niet rollen. Dat moet dus nu wél even, want in de tijd dat die kop even niet aanwezig is wegens inspectie/schoonmaken/vlakken/afpersen/wat nodig mocht zijn (of wachten op vervanging) kan ik maar beter die veren gaan wisselen. En dan moet er dus eerst even een hulpsteun worden gefröbeld om het blok aan op te hangen, zodat zo’n 206je in ieder geval van z’n plek geduwd kan worden.
Aldus ontstond er een motorsteunadapter ten behoeve van het verpoten van een auto met een koploze TU5JP4:
Dit moet ‘m wel kunnen houden. Mooi hoeft het niet te zijn, het hoeft immers geen prijzen te winnen. Het moet alleen tijdelijk het torretje op z’n plek houden. En dat torretje hangt altijd aan z’n kopbouten, dus dat hoort-ie te kunnen hebben. Het is wél een ding waar ik in de loop van de tijd nog best vaker lol van zou kunnen hebben, aangezien het Bertje ook een TU5JP4 onder de luiken heeft. En je weet maar nooit wat die nog voor muiterij gaat creëeren…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zo, 1 zit eronder. Zoometeen deel 2. Verslag later…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Deel 2? Nee dus.
Die ene veer zit er weer in, na drie pogingen, maar: wiellager verrot, schokbreker verrot, toplager verrot, andere kant minimaal ook een schokbreker & toplager verrot, veren die slecht passen, poten willen nooit meer uit de naaf omdat ze er beide hopeloos in vastgerot zitten en volgens mij zijn de veren die ik ervoor heb gekregen ook nog stiekem voor het chassis met hoog laadvermogen. Kortom, de hele handel moet er nóg wel een keer onder vandaan. Die veer zit er alleen maar weer in omdat ik dat hok weer uit m’n werkplaats moet hebben en zonder veer schiet dat niet op. Maar ik heb er dus wel serieus over gedacht om er eerst maar een eind kokerprofiel voor in de plaats te knetteren omdat de hele klerezooi toch wel in de ijzerbak kan. Dat had veel makkelijker gepast namelijk dan die veren die er merkwaardig uitzien voor die auto.
Op een stuurkogel met een rond geroeste moer na wilde de rest trouwens heel redelijk uit elkaar. Kunst, dat was nog maar kort geleden…
Ik ga me er niet meer aan ergeren ook. Het ding mag volgende week fijn bij iemand anders nog een keer uit elkaar en dan lossen ze ‘t maar op. Ik heb wel weer genoeg Franse ellende onder handen gehad. En het is ook niet alsof er niet nog veel meer volgt want het ding begint heel Frans, precies als een gare ouwe BX, uit elkaar te vallen. Sterker nog, mijn BX Break was op veel hogere leeftijd veel beter intact dan die Berlingo nu is. Want dit is qua roest wel een erg zwak Bertje zeg!
Als het aan mij lag flikkerde ik het ding alleen al uit pure ergernis in de pers, maar I wil beslist in haar Bertje blijven rijden. Dus tja. Daar gaan we dan maar weer…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
Het is ook niet alsof betere zoveelstehands auto’s voor het oprapen liggen met een schappelijke aanschafprijs, zonder dat je daarna nog weer gelazer krijgt met allerlei onderdelen die er eigenlijk aan toe zijn om te worden vervangen… dus daarom wil deze I graag nog in dit bertje blijven rijden.
Nu weten we in elk geval wat er mee is of wat er aan gedaan is. Voor enkele honderden euro’s is nou eenmaal niet een geweldige andere auto op de kop te tikken die zonder gedoe zeker nog 5 jaar rijdt…
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Maar waar roest deze dan zo erg? Kan me dat bij die van ons helemaal niet herinneren. Is ook al wel een paar jaar geleden, maar toch.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als je zeker wil zijn dat je de juiste veren krijgt moet je ze op chassisnummer bestellen bij een dealer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
2d schreef:Maar waar roest deze dan zo erg? Kan me dat bij die van ons helemaal niet herinneren. Is ook al wel een paar jaar geleden, maar toch.
Achterin de dorpels, rondom bij de kriksteunen en vooral ook achterin de achterste spatborden. Hij begint met het bekende Xantia-Linksachter kwaaltje, zeg maar. En natuurlijk overal onder de bodem door ter hoogte van het reservewiel. En de voorspatborden zijn in de randen stijf verrot.
Kan zijn dat ik laswerk nog een of twee jaar vooruit kan schuiven met een goeie behandeling, maar dat gaat er wel aankomen. Ik vind het zelf ook verbazend dat-ie zo roest, maar hij is de laatste jaar of twee niet bepaald beter geworden wat dat betreft.
Overigens heb ik in de Berlingo uit 2003 die m’n vader had een jaar of wat geleden ook al eens een behoorlijke lap rechtsvoor in de dorpel moeten knetteren en ging bij die auto de naad tussen dorpel en zijwand aan de linkerkant er langzaam maar zeker aan. En ik heb er ook al wel eens een zien rijden waarbij dat laatste punt echt al leuk verrot was. Dus ze kunnen wat dat betreft echt wel opgeven op een bepaald moment, die eerste generatie Bertjes. En dan kennelijk vooral de facelift versie, hoewel je die nu ook veel meer ziet en het dus moeilijker te peilen is of de oer-Berlingo niet ook al wegens rotterij op de bult gedrukt werd. En daar zijn dan nu in het verkeer ook alleen de beste nog van over, dus dat zegt alsnog niet alles.
@ waterman: bestellen bij de dealer op chassisnummer is ook niet meer altijd zuiver, heb ik gemerkt. Bovendien: originele veren hebben de neiging om te breken. Dus tja… Maar goed. Da’s andermans probleem, nu.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 46
Geregistreerd: 06-01-2019
- Berlingo MultiSpace 1.6 16v
In elk gval heeft mijn bertje nu weer nieuwe veren (dit keer als het goed is de lichtere versie), nieuwe schokbrekers en topkappen en aan de rechterkant ook nog een nieuwe wiellager. Dus dat gedeelte kan nu weer een tijdje vooruit…
Totaal aantal Berichten: 11768
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Vandaag maar eens voorspatbordjes gehaald op de sloop. Nét niet helemaal vrij van wat licht opknapwerk maar in ieder geval niet knisperend verrot. In de verkeerde kleur, uiteraard, want behalve deze Berlingo heb ik er nog nooit een in Icare/Viola gezien. Dat gaan we dus ook niet afwachten. Dan kan ik net zo goed zorgen dat ik een stel andere zelf in de juiste kleur saus. Kleurverschil krijgen we toch wel, dus daar hoef ik me niet door te laten tegenhouden…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!