1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Olie druk bij stationair.
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 20 augustus 2023 04:16 PM

Beste Allemaal.
Mijn olie lamp gaat branden bij stationair draaien het olie filter zit goed.
Maar ik heb wel wat olie lekage bij de benzine pomp tussen het blok en de spacer benzine pomp zelf is goed.
Kan het zo zijn dat ik daardoor wat druk verlies??
Ik hoor het graag.

Groet Gerard.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 augustus 2023 05:45 PM
  [ # 1 ]

Heb je wat meer info. Zoals: Hoe hard is wat? Hoeveel toeren draait de motor stationair? Warme motor of ook al bij koude motor? Dikke of dunne olie? Je sensor kan ook defect zijn.
Ik denk (weet niet 100% zeker) dat er tussen blok en benzinepomp geen drukleiding zit. Een pakkinglekkage levert gewoonlijk geen oliedrukverlies op waardoor de lamp gaat branden.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 augustus 2023 06:06 PM
  [ # 2 ]

Is dit ontstaan na het vervangen van het oliefilter? Dan zit er daar waarschijnlijk toch iets niet helemaal goed. Oude pakking er uit? Alle O-ringen netjes op hun plek?
Daarnaast is het goed mogelijk dat de sensor zelf defect is, dat heb ik de afgelopen tien jaar al zeker drie maal meegemaakt met verschillende DS’en. De algemeen verkochte vervangende sensoren zijn van abominabel slechte kwaliteit, maar helaas ongeveer het enige dat te vinden is met die malle M10x1.5 schroefdraad. Bij gebrek aan een schte oliedrukmeter zou je even de banjobout op de linkervoorhoek van de kop een slag los kunnen draaien. Als daar olie uit spuit heb je wel druk en is de sensor misschien stuk.
  - Oscar -

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 20 augustus 2023 06:27 PM
  [ # 3 ]

https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/222081/#1753848
Op het forum vind je ook meer informatie uit eerdere discussies.
Ook een optie ter inspiratie:
Meten =weten: https://www.trailerandtools.nl/Oliedruk-tester-Oliedruk-meter-0-tot-35-bar-Universeel-SATRA
Wel ff checken dat er een passende adapter is bij/voor de meter.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 20 augustus 2023 09:34 PM
  [ # 4 ]

Dank voor de reactie.
Het probleem is niet bij koude motor,en ook niet gekomen bij een filter wissel.
Vanmiddag spontaan naar een ritje sassenheim.
Stond te wachten voor het stoplicht en daar was opeens de rode lamp en het olie kannetje.
Motor draait stationair ongeveer 1000 toeren kan iets minder zijn maar zeker niet onder de 900 rpm.
Als ik ga rijden gaat de boel weer uit,maar als ik dan weer sta te wachten duurt het even en dan gaat het lampje weer aan.
Ik zal de sensor vervangen kijken of dat helpt.
Wat de lekkage betreff bij de benzine pomp het is tussen het blok en die spacer zit wel een pakking onder maar het lekt daar wel een beetje.
We gaan er mee aandeslag,ik hoop dat het meevalt,en anders moet het spul er maar uit.

Groet Gerard.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 augustus 2023 01:06 PM
  [ # 5 ]

Die kleine lekkage kan geen invloed hebben op de oliedruk.
Nog een testje: haal de olievuldop er af en kijk of er olie uit de gaatjes in de tuimelaars komt. Zo niet, dan idd eens de banjobout van de olieleiding iets losdraaien.
Het peil heb je natuurlijk gecontroleerd?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4908
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 augustus 2023 06:03 PM
  [ # 6 ]

Ik zou eerst de oliedruk (laten) meten want meten is weten.

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 21 augustus 2023 08:34 PM
  [ # 7 ]

Bedankt voor de tips,ik heb het olie peil bekeken en dat is goed.
Inmidels ook een sensortje besteld ,kost weinig en makkelijk te doen.
Ga er van de week mee aan de slag.
Zodra ik wat meer tijd heb ,want ik moet ook nog gewoon werken.
Bedankt zodra ik wat meer weet laat ik het horen.
Groet Gerard.

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 23 augustus 2023 05:12 PM
  [ # 8 ]

Vanmiddag even onder de dame gelegen en een nieuw sensortje er in geknutseld.
Daarna even een stukje gereden en voor als nog blijft het lampje uit.
Laten we hopen dat dat het probleem was.
Groet Gerard.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 23 augustus 2023 06:35 PM
  [ # 9 ]

Het is inderdaad hopelijk. Want: Stel dat je eerdere sensor gelijk heeft en de nieuwe( zoals eerder geopperd in dit draadje van mogelijk matige kwaliteit?) niet?
De kans is wellicht niet erg groot maar om zeker te zijn is een drukmeting toch ook te doen? Of doormeten van de oude sensor om zeker te zijn dat die niet goed meer was.
Het laatste zou je kunnen doen met lucht, denk ik. Een pomp met manometer aansluiten en kijken bij hoeveel druk de proeflamp uitgaat en aangaat. Misschien heeft iemand een betere tip want ik ben geen expert op dit gebied.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 23 augustus 2023 08:08 PM
  [ # 10 ]

Voor alsnog laat ik het hierbij en ga ik ervan uit dat die sensor zijn werk doet.
Mocht ik een olie druk meter willen gebruiken heb ik een verloop nodig van m10x1.5 buiten draad naar het draad van de meter binnen.
Of de banjo moer losdraaien in de kop.
Maar meten is inderdaad weten.
Mocht iemand weten waar die spullen te halen zijn hoor ik het graag.
Groet Gerard.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5376
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 augustus 2023 04:38 PM
  [ # 11 ]
giet schreef:

Beste Allemaal.
Mijn olie lamp gaat branden bij stationair draaien het olie filter zit goed.

Ik denk toch sterk aan een kapotte rubberring .
Als die niet goed zit, of je hebt het deksel van de ring niet goed vastgedraaid dan krijg je dit soort meldingen.

Ik zou toch het oliefilter checken, er kan een rubber ring te hard zijn geworden en zijn gescheurd, of de bout/moer (weet niet meer wat het is) die het deksel van het oliefilter vastzet is losgegaan.

Oliedruk meten is natuurlijk helemaal prima, maar dat is denk ik net zoveel werk en je moet zo’n meter maar net hebben…

filmpje ken je denk ik wel:
https://www.youtube.com/watch?v=qBHbQXwI8ec&t=6s

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 24 augustus 2023 07:19 PM
  [ # 12 ]

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).
Dat filmpje ken ik ,afgelopen winter heb ik de olie en het filter verangen en de bijbehorende O-ringen.
En gekeken of alles er uit was.
Het hele voorjaar tot afgeloen week geen problemen ondervonden.
Ik zal van de week de olie aftappen en de boel nakijken ,kan inderdaad geen kwaad.

Groet Gerard.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25568
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2023 08:24 AM
  [ # 13 ]

blijft het lampje met nieuwe sensor nu gewoon uit? Dan is het opgelost.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 28 augustus 2023 06:50 PM
  [ # 14 ]

Ik heb er een rondje mee gereden en het lampje blijft uit.
Groet Gerard.Smile

Profiel  
 
giet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 20
Geregistreerd: 19-05-2017

- ID/DS Dspecial
Gepost: 22 augustus 2024 07:46 PM
  [ # 15 ]

Beste Allemaal.
Het olie druk lampje is weer gaan branden,
Nu wil ik gaan meten,ik wil dit doen door de olie druk sensor er uit te halen.
Ik heb een verloop M10x1.5 mm.
Nu zit ik even te lezen in het handboek,maar daar doen ze het via die banjo bout er uit te halen en er een nippel MR.630-56/1 voor in de plaats te doen.
Ik heb ook even die banjo bout los gehaald tijdens stationair draaien ,en daar kwam een behoorlijke flow uit,dus de pomp lijkt me goed.
Maar goed de vraag is die nippel heb ik niet dus ik kan toch gewoon meten door die sensor er uit te halen??
Groet Gerard

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook