Goedendag mede-xantia-rijders.
Zomaar ineens start mijn xantia wel maar slaat deze niet aan..Ik zie bij het contact aanzetten wel dat de lampjes van de oliedruk/stop/motormanagement NIET branden.
Hoe krijgen die hun spanning? Via contactslot wellicht?
Mijn Xant is type 1 (‘93)
Xantia X 1.6I E2 1995
BX 1.6 TRX 1988
Ja, via het contactslot.
Het contactslot wordt gevoed via een hoofdzekering: Als je startmotor draait dan lijkt die OK. Vanaf het contactslot gaat de stroom via een zekering ( nr 30 in de zekering kast denk ik, nakijken in je instructieboekje) naar de motor controle unit.
Even zoeken denk ik.
To err is human, not to err is divine.
Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Er is geen zekering kapot en het contactslot schakelt netjes op 2 stekkers de 12 v door en de derde is het startmotorrelais. Kan me niet voorstellen dat ineens de ECU kapot is. Ik zie nog steeds geen lampjes bij contact aan wat altijd wel was. Daarom slaat ie waarschijnlijk ook niet aan, hoor ook de benzinepomp niet draaien. Trouwens de ECU stuurt niet het lampje van de oliedruk neem ik aan. Wellicht kan ik 12 v zetten op het oliedrukcontact zodat alles dan 12 v krijgt….
Xantia X 1.6I E2 1995
BX 1.6 TRX 1988
Sorry, dat heeft denk ik geen zin want dat oliedrukcontact zal wel naar de massa schakelen;-)
Xantia X 1.6I E2 1995
BX 1.6 TRX 1988
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Check even heel goed of de massakabels van de accu ook echt goed massa maken op het motorblok en op carrosserie. Als er geen massa is krijgt je dit ook namelijk. Ik had afgelopen maandag nog zo’n geval bij de hand..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In z’n openingspost schreef hij:
Zomaar ineens start mijn xantia wel maar slaat deze niet aan.
Daaruit begrijp ik dat de startmotor het wel doet.
Duidt dat er dan niet op dat die massaverbinding op het blok er wél moet zijn?
Die op de carrosserie moet uiteraard ook in orde zijn, to be checked.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Waterman nog bedankt voor het meedenken.
Zoiets lijkt hier ook wel gaande te zijn. Ik ga morgen een extra massaverbinding leggen tussen minpool accu en carrosserie. Wordt vervolgd.
Xantia X 1.6I E2 1995
BX 1.6 TRX 1988
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Heeft zo’n Xantia toevallig ook zo’n dubbel relais wat er IIRC ook in diverse XMs zit? Voor de brandstofpomp en het motormanagement? Dat dan dus als daarvan een helft naar de vaantjes is, de andere helft het niet meer doet?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ron59 schreef:Waterman nog bedankt voor het meedenken.
Zoiets lijkt hier ook wel gaande te zijn. Ik ga morgen een extra massaverbinding leggen tussen minpool accu en carrosserie. Wordt vervolgd.
Hoe is het met de verlichting en de richtingaanwijzers. Doen die het nog wel normaal?
Ook daarvoor is een verbinding nodig tussen de minpool van de accu en de carrosserie.
Dat geeft dan ook al een indicatie in welke richting je het kunt/moet zoeken.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
De massaverbinding is goed want de startmotor draait goed rond.
Was daarnet nog even met het zekeringenblok onder ‘t stuur bezig, probeerde dit los te maken. Terwijl ik aan de onderkant trok floepten ineens al mijn lampjes weer aan bij het starten en nu is de Xant weer als voorheen.
Erg vervelend want zo is het super onbetrouwbaar. Woensdagmiddag heb ik vrij genomen om het zekeringenblok los te maken en te checken wat er nu is gebeurt. Iedereen tot nu toe ERG bedankt voor alle hulp.
Xantia X 1.6I E2 1995
BX 1.6 TRX 1988
Ron59 schreef:De massaverbinding is goed want de startmotor draait goed rond.
.......
Ter verduidelijking: daarmee is aangetoond dat er een massaverbinding is tussen de minpool van de accu en het motorblok.
Maar niet dat er een massaverbinding is tussen de minpool van de accu en de carrosserie
In jouw geval speelt er mogelijkerwijs wat anders, een slechte massaverbinding tussen dat zekeringblok, waar ook de nodige relais op zitten, en de carrosserie.
Maar het kan ook een andere slechte verbinding zijn daar….
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb zoiets ook gehad met de Xantia.
Als ik me goed herinner maakte het verschil of ik op de zekering unit druk uitoefende of niet
Het was vrijwel zeker een slecht geworden soldeervebinding in de BSI. Die zit namelijk ook in het zekeringblok.
Een tweedehandse gescoord en het euvel was verholpen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Was dat ook bij een T1 Xantia?
Die heeft nog geen echte BSI met een CAN/VAN, dat is een voorloper daarvan.
Bij de T2 is dat geëvolueerd, en die geeft ook een modernere OBD stekker uitvoering.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hier het verhaal: https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229135/P135
Te beginnen bij #138
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat was dus bij een T2.
Of het bij deze T1 ook zó zit is de vraag. Nader onderzoek moet dat uitwijzen
Bij de T1 kan ook nog het contactslot-probleem spelen, ik heb dat destijds ook gehad bij mijn eerste Xant, een TCT Break uit begin 1996.
Dat is toen vervangen, nu zou ik het oplossen met een extra relais waardoor er geen dikke stroom meer loopt over het contactslot. Zó zit het ook bij de T2.
Groet,
JW
GÉÉN vragen via PB’s, daar is het forum voor