Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dat is ook een optie, maar dan kan je veel lastiger bij de spanbout.
Binnen 10 minuten ligt de voorbumper eraf, geen krik o.i.d. nodig.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Wat is de draai richting van de multiriem?
Wanneer ik vanaf het rechter wiel kijk naar de riem.
Linksom of rechtsom?
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Vanwaar de vraag?
De multiriem heeft geen specifieke richting, die kan je er niet verkeerd om leggen.
Staat ook geen pijl o.i.d. op.
Maar de krukaspoelie draait CW.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
De moeren zitten erg vast, enig suggestie om deze los te draaien. Heb ze al enkele malen in de kruipolie gezet
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Moeren?
Er is er maar 1.
De andere 2 zijn bouten, waarvan 1 de spanbout is.
Om de andere draait de dynamo, deze zat in mijn geval erg vast.
In zo’n geval verleng ik de wringstang door er 1 m pijp overheen te schuiven, waardoor de arm langer en daarmee het koppel groter wordt.
Toen kwam de bout wel los.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Quoten van het voorgaande bericht is niet toegestaan, zie ook nummer 10 van de forumregels.
Bedoel je deze nr 1 en 2 bouten, zoals in deze foto
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Chris, allereerst een advies, gebruik de knop PLAATS REACTIE i.p.v. QUOTE.
Bij mij deed alleen bout nr. 1, de bovenste, even lastig.
Maar welke moeren bedoel je dan?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Misschien ontstaat de verwarring omdat er genoeg mensen zijn die het verschil tussen moer en bout niet paraat hebben:
moer (de; v(m); meervoud: moeren) : holle cilinder, inwendig met schroefdraad bezet, die op een schroef/bout past
bout: metalen staaf met buiten schroefdraad om verbinding te maken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Misschien is het wel verstandig om dit kleine klusje door een garage uit te laten voeren
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zijn deze 2 bouten linksom of rechtsom draaiende?
En met hoeveel Nm moeten weer worden vast gezet
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het feit dat je deze vraag stelt doet mij sterk twijfelen of je wel over voldoende expertise beschikt om dit klusje te klaren.
Linkse draad wordt alleen toegepast als door draaien de boutverbinding los kan lopen, bijvoorbeeld slechts 1 trapper van een fiets en soms wielmoeren.
Op jouw C1 dus niet.
Maar neem het advies van Waterman ter harte en laat het doen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
René Jongejan schreef:Het
Maar neem het advies van Waterman ter harte en laat het doen.
Geef simpel antwoord op mijn vraag, wijze lessen zoek ik bij iemand anders….
Ik wil niet onbeleefd zijn, maar als je dat moet vragen dan mag je je wel afvragen wat je aan het doen bent.
“Normale” Bouten van een auto hebben altijd rechts schroefdraad, TENZIJ er een speciale reden voor is om linkse draad toe te passen: Bijvoorbeeld bij draaiende delen: “linkse” draad wordt soms gebruikt tegen loslopen. Als dat zo is dan wordt dat met grote letters in een manual vermeld of staat dat op de bout/moer etc.
Zo te zien zijn dat M8 bouten, die moet je met 20-25 nm vastzetten, maar “goed vast” is genoeg. Je moet niet denken dat alle bouten met een momentsleutel aangetrokken moeten worden, een garage doet dat ook niet, dat is het verschil tussen “theorie” en “praktijk”.
( Met en 13 mm kop, als het 15, 16 of 17 mm is dan is het M10,
Er is al vermeld dat de “bout” waarom de dynamo draait ( nr 1 in je foto) heel erg vast kan zitten. Dat wil ook zeggen dat je daarvoor goed gereedschap moet gebruiken in de juiste maat. ( GEEN steeksleutel, want dan draai je de kop “rond” en geen 12-kantige ringsleutel ) . Er is al gezegd dat iemand daar een “langere arm” voor heeft moeten gebruiken, dat houdt dan ook het risico in dat die bout afbreekt als je te veel kracht moet gebruiken.
Als je daarop “kruipolie” gebruikt moet die op de schroefdraad zitten, niet op of net achter de kop, dat helpt niks. WD40 is geen kruipolie: Kijk waar de bout met schroefdraad in zit en spuit dan kruipolie op de schroefdraad of zo dicht mogelijk er bij. ( IMAL of zoiets).
Nr. 2 is de opsluitbout van het spanmechanisme, en de “rode” bout is de spanner.
Ik zou dus eerst de rode “lossen”, dan nr 2 een slag of 2 losdraaien, en dan nr 1 genoeg losdraaien om de dynamo te kunnen draaien. ( 1 slag, misschien 2) moet genoeg zijn, hij moet er NIET helemaal uit ( en dat geld ook voor de 2 andere).
Mijn laatste raad: Als je geen goed gereedschap hebt, niet aan beginnen, want als je wat kapot maakt dan ben je veel meer geld kwijt voor de reparatie.
Succes,
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 9370
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
BlueChris schreef:
Geef simpel antwoord op mijn vraag, wijze lessen zoek ik bij iemand anders….
Ik heb gewoon antwoord gegeven op jouw vraag, maar op basis van jouw reactie vraag ik mij af wat je dan hier op dit forum doet.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
BlueChris schreef:René Jongejan schreef:Het
Maar neem het advies van Waterman ter harte en laat het doen.Geef simpel antwoord op mijn vraag, wijze lessen zoek ik bij iemand anders….
Zo, dat gaat lekker. Veel succes… ik denk dat je hier verkeerd bent.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste