Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
waterman schreef:Precies. Want we worden nog steeds hele goede rubbers gemaakt ook. Alleen wat wij voorgeschoteld krijgen is vaak meuk. Want lekker goedkoop..
Met name (?) in de klassiekerbusiness heb je als eindgebruiker niet altijd keus. Ik vind bijvoorbeeld dat als motorsteunen voor een ID/DS drie of vier keer zo duur worden, maar dat ze dan wél heel blijven, inmiddels in principe de moeite waard. Vaak zijn ze zo slecht dat je met twee keer omhoog stellen je er net een tam rijseizoen mee uit kunt zingen en dan is ‘t aan het eind van de winter, bij het klaarmaken voor het nieuwe seizoen eerst weer tijd voor nieuwe. Dat is ook erg duur in de loop van de tijd. In lijn met Terry Pratchett’s ‘Boots Theory of Socioeconomic Unfairness’: in veel gevallen kun je beter één keer duur aanschaffen om goeie kwaliteit spullen te hebben dan 10 keer goeikope meuk te moeten aanschaffen.
Maar dan moet je dus wél de keus hebben. Tot zover zijn ongeveer alle (repro) ID/DS motorsteunen (als voorbeeld, er is vast meer) ruk, dus investeren we ons met z’n allen helemaal ongans in beroerde zooi waarvan er ergens in de keten een leverancier moet zijn die onze briefjes van 100 breed grijnzend gebruikt om z’n dure bolknak mee in de hens te steken, omdat-ie ze gegarandeerd elk jaar rond maart/april met scheepsladingen tegelijk aan die mallotige Hollanders kan verkopen omdat die van vorig jaar allemaal allang gaar zijn. En om het af te maken gaat dat vast ook nog over de rug van arbeiders in beroerde omstandigheden…
En dan helpt garantie uiteindelijk ook niet echt. Leuk dat een onderdeel bij een defect netjes vervangen wordt, maar het werk om dat onderdeel te vervangen wordt daar nooit in meegerekend. Noch bijkomend materiaal aan eventueel voor zo’n klus benodigde vloeistoffen, afdichtingen enz. enz. dus ook bij garantie schiet je er lekker bij in.
Terwijl het echt wel goed kán, zoals bijvoorbeeld de specialist in klassieke BMW’s in Arnsberg bewijst. Kost wel eens wat, zeker vergeleken met de Parts Point, maar de kwaliteit en de service zijn ernaar. Natuurlijk zijn uitlaat-ophangrubbers dan 10 keer zo duur als om de hoek, maar dan hangt de uitlaat ineens wél strak én ze gaan veel langer mee. En dan is het aanzienlijk minder frustrerend werken aan een oude auto dan met onderdelen die defect uit de doos komen, niet passen of ver onder de maat presteren.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
2d schreef:waterman schreef:Precies. Want we worden nog steeds hele goede rubbers gemaakt ook. Alleen wat wij voorgeschoteld krijgen is vaak meuk. Want lekker goedkoop..
Daarom koop ik uitsluitend nog Durex ashoezen.
Bedankt, dat kostte me een toetsenbord-schoonmaakbeurt én een goeie kop koffie.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Het is een initiatief.
https://laventure-association.com/en/restore-or-maintain-your-car/
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 6318
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Waardeloos slechte immitatietroep komt in de Citroënwereld vooral bij de a-types en ID/DS veel voor. Wat mij dan ook enorm tegenstaat is dat bepaalde bedrijven het blijkbaar prima vinden om dat soort bagger te (blijven) verkopen. Citroënrijders zijn over het algemeen coulante mensen die dit soort gekloot van ‘ondernemers’ dus accepteren.
Voor mij is het reden genoeg om dat soort auto’s niet meer te kopen. Sleutelen is leuk, maar ik heb geen behoefte om de bagger van Febi Bilstein, Meyle, Ridex of een of ander huismerk van een zelfbenoemde specialist die al ruim 30 jaar troep uitvent elke maand of 500 kilometer, net wat het eerste komt, opnieuw te vervangen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die hele handel gaat er volgens mij vanuit dat ‘de liefhebber’ meer naar zijn auto kijkt dan er mee rijdt. En ja, dan krijg je dus rommel die nauwelijks op zijn plek blijft zitten, niet afsluit en/of overmatig snel slijt wanneer je je hok wel gebruikt waar het voor gemaakt is. Jammer is dat.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas Unger schreef:Waardeloos slechte immitatietroep komt in de Citroënwereld vooral bij de a-types en ID/DS veel voor. Wat mij dan ook enorm tegenstaat is dat bepaalde bedrijven het blijkbaar prima vinden om dat soort bagger te (blijven) verkopen. Citroënrijders zijn over het algemeen coulante mensen die dit soort gekloot van ‘ondernemers’ dus accepteren.
Voor mij is het reden genoeg om dat soort auto’s niet meer te kopen. Sleutelen is leuk, maar ik heb geen behoefte om de bagger van Febi Bilstein, Meyle, Ridex of een of ander huismerk van een zelfbenoemde specialist die al ruim 30 jaar troep uitvent elke maand of 500 kilometer, net wat het eerste komt, opnieuw te vervangen.
Ik sluit me er helemaal bij aan. En het is een probleem wat echt al jaren speelt bovendien. Ook in 1996 lukte het al niet om voor een constante kwaliteit in gereviseerde stuurhuizen of HD-pompen van de D-typen te zorgen. Met de verkoop van m’n SM was ik er van af. Bij de Volvo 164 speelde de kwaliteit weer even een rol, tot ik er achter kwam dat er daar wèl keuze in kwaliteit is. Bij de Mercedes-Benz modellen die ik had en heb is er nul sprake van slechte onderdelen. Het kan dus wel, kwaliteit leveren.
graddus schreef:Die hele handel gaat er volgens mij vanuit dat ‘de liefhebber’ meer naar zijn auto kijkt dan er mee rijdt..
Ik heb de indruk dat dat met name speelt bij Citroënonderdelen en bij goedkope onderdelen voor de luchtgekoelde Volkswagens. Ook daar lees en hoor ik verhalen over troep uit lage lonen landen. Maar die lui kunnen wel kiezen om iets beters te kopen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Via een aantal Youtube kanalen aan de andere kant van de oceaan merk ik dat dat probleem wereldwijd aan de orde is. Er is ontiegelijk veel rommel in omloop. Ook daar gaat het natuurlijk vaak om veel te goedkope spullen, maar er zitten ook geregeld fouten in de dure onderdelen als ik dat zo her en der zie. Kan natuurlijk ook altijd, ook bij de meest gerenommeerde toko, maar het wordt kennelijk ook daar te normaal om niet aan goede kwaliteit onderdelen te kunnen komen.
Een jaar of wat geleden had men bijvoorbeeld bij ColdWarMotors een ‘49er Frazer uit de mottenballen gehaald en klaar gemaakt om er weer mee op de weg te kunnen, zo veel mogelijk ‘as is’ maar het moest allemaal wel goed en redelijkerwijs veilig werken. Nieuwe contactpunten erin, kwam-ie niet meer boven de 2000 toeren uit. Nou is zo’n ouwe zijkleppen zespitter toch al niet erg ‘drehfreudig’ maar dit was wel erg gortig. Wat bleek: het bladveertje tussen die nieuwe contactpunten was te slap. Had-ie boven de 2000 toeren last van zwevende contactpuntjes… Dus de oude uit 19-pannekoek weer opgevist, alsnog grondig schoon gemaakt, gemonteerd, afgesteld en klaar. Gewoon weer lopen zoals het hoort.
Gooi dus ook vooral je ouwe meuk niet weg voordat de nieuwe meuk bewezen functioneert!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Dat gezeur met slechte kwaliteit onderdelen speelde al toen ik nog Kever reed. Toen ik mijn roestige treeplanken ging vervangen, had ik de keuze uit: Braziliaanse zooi (wat een paar tientjes was), origineel VW uit Mexico (waarvan de verkoper niet wilde garanderen dat het ook zou passen) en Duitse reproductie van hoogwaardig materiaal. Die laatste optie kostte ook dermate veel dat dat enkele malen de waarde van die stukken gebogen pisbakkenstaal oversteeg.
Wim,
Disciplus Simplex
Jaahhh….en een jaar of wat geleden; het drama met ??originele?? purflux oliefilters?? Eén rubber wat eronderuit floept kan gebeuren ( discutabel) maar als de één na de ander door de anwb afgeleverd wordt bij je werkplaats, dan kun je het weleens spontaan warm krijgen. En dan heb je iets uit te leggen aan de klant hé. Dus ook origineel is niet altijd een garantie . helaas, maar als ik de keuze heb tussen nieuw namaak, en gebruikt origineel, dan ga ik voor gebruikt, indien mogelijk natuurlijk.
niks vermakelijker dan een stukske gecompliceerde eenvoud
En hoe zou dat probleem van slechte reproducties opgelost kunnen worden? Als het bij sommige merken wel mogelijk is goede onderdelen te kopen moet het bij Citroen toch ook mogelijk zijn.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk een paar dingen:
1) De reparatiebedrijven die die spullen gebruiken moeten veel meer (durven) klagen over de kwaliteit en ook serieuzer met garantieclaims komen
2) Bezitters van de auto’s én hun garages zullen feitelijk moeten weigeren om troep te accepteren en zelf de moeite gaan nemen om goeie spullen te laten maken. In de SM-specialistenhoek zie je dat al jaren gebeuren.
3) Bezitters en garages moeten ook inzien dat de consequenties van 1 en 2 zullen zijn dat spullen ook duurder kunnen worden als ze van betere kwaliteit worden.
En juist 3 is in mijn ogen, gebaseerd op m’n eigen (professionele) ervaring een probleem in de Citroëngemeenschap. Het gejammer over geld. Op beurzen hoor je nog steeds te vaak “jemig wat duur” , “o zo veel”, “kan het niet goedkoper” en “vroeger kostte dat een tientje”. Dat gemekker, het geschraap, is dodelijk voor mensen die wel serieus met het vak van de klassieker bezig zijn. Niet voor niets hebben (klassieke) Citroenrijders, samen met bezitters van Renault, Saab, en Volvo’s de naam “nietsgevers” en “knakenrijders” te zijn bij andere autoliefhebbers.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bibberkip schreef:Jaahhh….en een jaar of wat geleden; het drama met ??originele?? purflux oliefilters?? Eén rubber wat eronderuit floept kan gebeuren ( discutabel) maar als de één na de ander door de anwb afgeleverd wordt bij je werkplaats. .
Ik herinner me dat een LS171 ineens een iets andere maat had en het rubber niet meer afdichtte. Dat merkte je meteen bij montage: Klik vast, niet het gevoel dat je het rubber indrukte en het lekte dus meteen. Nooit meer gebruikt, er is genoeg alternatief van goede merken.
Op “Duitse” auto’s was dat blijkbaar geen probleem.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Mathieu schreef:En hoe zou dat probleem van slechte reproducties opgelost kunnen worden? Als het bij sommige merken wel mogelijk is goede onderdelen te kopen moet het bij Citroen toch ook mogelijk zijn.
Dan zou het merk het initiatief kunnen nemen. Met een kwaliteitskeurmerk of zoiets. Nu is het zo dat Citroen als fabriek eigenlijk niet meer bestaat en de NL-importeur al heel lang niets meer met de klassieke auto’s te maken wilde hebben, dus vanuit die kant ook geen initiatief. Als ze bij Stellantis zouden gaan denken dat er iets aan te verdienen was, dan zou dat een oplossing kunnen zijn.
Volgens mij hebben ze in Duitsland een tijd geleden ontdekt dat originele kwaliteit winst oplevert en ook de kwaliteitsnaam van hun nieuwe auto’s ondersteunt.
Hinderlijk hierbij is inderdaad het gepingel over de prijs van een onderdeel. Maar ja, dat zit in de genen van veel eigenaren en het is ook wel een beetje het leuke op een beurs. Ik pleit er al eerder voor dat het “leven en laten leven” moet zijn. Iemand die al 20 jaar een onderdeel netjes heeft bewaard hoeft toch niet de prijs van 30 jaar geleden te vragen? Idem voor een fabrikant van een oud onderdeel.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011
- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Even aanvullend op Duitsland: de kwaliteit beleving geldt bij de Duitse merken die oorspronkelijk zijn en/of nog bestaan. BMW maakt niet voor Borgward kwaliteitsonderdelen en VW eveneens niet voor de SEAT 600 en bijvoorbeeld de Skoda 1000 MB.
Hoe het zit met RR en Bentley weet ik niet maar daar is natuurlijk wel heel veel meer aan te verdienen (dan aan een 2CV of R4 rijder)
En op het gepingel:
Ik betaal dus meestal op een beurs gewoon de prijs die iemand vraagt voor een klassiek onderdeel als diegene een eerlijke prijs vraagt en het wisselstuk goed is. Je ziet dat als de standhouder er een beetje gezellig inzit en niet sjagrijnig iedereen weg staat te kijken op zijn telefoon.
Tip onder ons: Ciney in België is zo’n prima beurs.
VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Rolls-Royce, Bentley, Aston Martin etc. zijn een beetje buitencategorie natuurlijk. Als je in zo’n ding stapt weet je dat alles geld kost. Zo’n ding kost(te) ook genoeg om schrapers meteen al aan de poort te weren natuurlijk. En je zou vanuit dat standpunt ook verwachten dat iemand van voldoende stand om in zo’n ding te rijden ‘m bij onderhoud of problemen gewoon lekker naar de dealer brengt om dat te laten oplossen. Overigens niet alleen vanwege het wegbrengen van de ergernis, maar ook omdat een sluitend onderhoudsdossier bij dealers of gerenommeerde specialisten bij zoiets als een Rolls je investering beschermt.
Wat je in sommige gevallen wel kunt doen als je rijk genoeg bent voor en Rolls en dat liefst ook wilt blijven (en je ondanks dat geen problemen met smerige vlerken hebt) is nagaan waar toko’s als Rolls en Bentley hun spulletjes in de loop van de tijd allemaal inkochten. Dan kom je er wel eens achter dat sommige onderdelen veel goedkoper kunnen dan via de merkspecialisten omdat exact hetzelfde onderdeel ook in de één of andere run-of-the-mill, in elke buitenwijk veelvuldig voorkomende, nietszeggende stationcar voorkomt. Want dat heb je dan wel weer met dergelijke laag-volume fabrikanten, zeker als die onder een heel grote organisatie als BL, Ford of VW opereren. Die gaan niet elk knopje zelf opnieuw uitvinden maar die graaien ze lekker uit de bakken van het moederbedrijf. Daar heeft er iemand immers al een keer tijd, geld en moeite in gestoken!
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!