13 van de 16
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
   
1.2 pure tech motor
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1381
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 01 augustus 2023 08:11 AM
  [ # 181 ]

Ik ben ook helemaal tevreden met mijn 130 PK 3-pittertje. je kunt er lui mee rijden, want voldoende trekkracht onderin, en als het een keer moet kun je ‘m ook doorstampen tot 5000 toeren in zijn 2. Ja, er moet een half litertje olie bij tussen twee beurten op 15.000 km, maar dat moest bij mijn Kadett 40 jaar geleden met dezelfde motorinhoud (en minder dan de helft van de pk’s) ook Smile. Wel iedere keer bij de garage (dorpsgarage aangesloten bij James) aangeven dat die PSA olie er in moet, maar dat is helemaal nooit een probleem of discussie geweest.
Sinds ze ook voor een leasebedrijf onderhoud doen, hebben ze dat standaard op een groot vat zitten.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1889
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 01 augustus 2023 08:23 AM
  [ # 182 ]

Welke Type olie van Total is dat dan ?

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7790
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 01 augustus 2023 10:52 AM
  [ # 183 ]

Is eerder in dit topic meermaals vermeld.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
eliminator 44
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 14-01-2019

Gepost: 01 augustus 2023 11:20 AM
  [ # 184 ]
FastFred schreef:

Wat mij nog steeds op valt is dat iedereen, ook onder die Youtube video, af geeft op Stellantis dat die motor kut is. Die motor is prima, het ontwerp ook (hoewel wat onhandig, dit had je als fabrikant aan moeten zien komen), maar er moet de juiste olie in anders vreet de olie die riem kapot.

Consumenten en zelfs merkdealers negeren volop het advies van Citroën welke olie erin moet die afgestemd is op die natte distributieriem.

Klopt, maar dat weet je alleen zeker als je zelf de olie erin kiept, maar dan heb je geen garantie meer.
Inmiddels doe ik om de 10k km de olie +filter vervangen.
Was afgelopen week bij een motorrevisie bedrijf (niet voor de cactus) , ze hadden het erg druk met “de motorblokjes met de distributieriem in de olie”.
Niet alleen dat de zeef van de oliepomp dicht gaat zitten, de fijne deeltjes van de riem komen tussen zuiger en cylinderwand en dat werkt als schuurpapier.
Ik gebruik Total Quartz Ineo 05-w30 voor de EB2F 60kw.

Ik heb effe opgezocht in het onderhoudsschema verstrekt door de citroen dealer de toegestane olie:
00W30 B71 2312 (C1C2)
EM 05W30 B71 2290
05w30 B71 2290 (C2)
EM 05W40 B71 2296
05W40 B71 2296 (A3B4)

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 01 augustus 2023 12:02 PM
  [ # 185 ]

Toevoeging aan eliminator hierboven

De 82pk versie mag deze oliespecs hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)
EM:05W30 B71 2290
05W30 B71 2290 (C2)
EM:05W40 B71 2296
05W40 B71 2296 (A3B4)

En de 110 en 130pk mag deze oliespec hebben
00W30 B71 2312 (C1C2)

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 232
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 02 augustus 2023 12:29 AM
  [ # 186 ]

De turbo versies zijn nu 0W20

Afbeelding Bijlagen
EB2_Olie_(600_x_337).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 02 augustus 2023 03:58 PM
  [ # 187 ]

Dat is een mooi overzichtje zo!

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
lucvw_1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-08-2023

Gepost: 28 augustus 2023 05:35 PM
  [ # 188 ]

Hey, heb een C3 Aircross, Benzine, 110 PK. Is nu 4 jaar oud en heeft slechts 12000 km op de teller staan.

Mijn garagist zegt dat de distributieriem vervangen moet worden omdat hij begint uit te vezelen (heeft mij dit ook laten zien via de oliedop). Volgens hem komt Citröen tot 4 of 5 jaar tussen in de materiaalkosten voor het vervangen van deze riem, maar moet wel zelf opdraaien voor de werkuren, wat mij zo’n 300 euro zou kosten (800 euro indien Citroën niet tussenkomt).

Nu vraag ik mij af: hoe is dit mogelijk na zo weinig kilometers ? Ik kan toch moeilijk elke 4 jaar 800 euro neertellen om die riem te vervangen ?

Ik heb al gehoord dat het mogelijks komt door de Euro 95 en dat Euro 98 veel beter zou zijn en minder schade aan de riem zou aanbrengen. Kan iemand dat bevestigen ? Of zijn er nog andere theorieën ?

Alvast bedankt !

Mvg,
Luc

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 28 augustus 2023 05:51 PM
  [ # 189 ]

Heeft niet enkel met kilometers te maken …. Helaas een product eigenschap van een in de olie draaiende riem.
Ik zou er niet telang mee wachten !
Bovendien helpen mi korte stukken niet ( mocht dit het geval zijn vd lage km stand )

Wel jaarlijks de olie vervangen ?

Benzine zonder ( zo min mogelijk ) ethanol is zeer zeker aan te raden.
Ook mijn garagist adviseert dat met deze motor.

Bij een auto van 4 jaar , is er wel tussentijds de terugroepactie uitgevoerd mbt de riem , mijn 2019 model heeft dat destijds gehad ( zogenaamd verbeterde versie van de riem )


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10297
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 augustus 2023 07:35 PM
  [ # 190 ]

En alleen maar de voorgeschreven olie!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
lucvw_1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-08-2023

Gepost: 28 augustus 2023 09:56 PM
  [ # 191 ]

Bedankt voor jullie snelle reactie ! Smile

Ja, ik rij vooral korte afstanden.

Benzine met zo weinig mogelijk ethanol ? Is dat dan euro 98 (de vroegere “super”) ?

Van die terugroepactie heb ik nooit iets vernomen. Als de garagist de riem vervangt, zou dit dan door de verbeterde versie zijn ?

Ik wil hem zelf niet teveel vragen stellen, want vorige keer deed hij al lastig omdat ik rechtstreeks contact had opgenomen met Citroën…

En wat de olie betreft vermoed ik dat het wel de juiste zal zijn, want enkel de garagist vult die bij/vervangt die.

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1800
Geregistreerd: 29-07-2003

- C3 1.2 Max EAT6
- 2CV Spécial
- 2CV AZ
Gepost: 28 augustus 2023 10:59 PM
  [ # 192 ]

Ja bv de shell Vpower bevat tot nu toe nog geen ethanol, en zo zijn er nog een paar …
Als een riem nu vervangen wordt zal dat neem ik aan altijd de verbeterde variant zijn.
Ook met die variant zal je zeer zeker op moeten letten hoor !

Korte stukken komt niet ten goede , dat verklaart miss deels de snelle aftakeling van de riem.
Vervelend dat je de garagist niet gewoon vragen kan stellen , dat wekt weinig vertrouwen.

Suc6 !!


Citroën 2CV AZ-A Bleu Weekend
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera

Profiel  
 
lucvw_1975
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 22-08-2023

Gepost: 28 augustus 2023 11:33 PM
  [ # 193 ]

Bedankt !

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9402
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 augustus 2023 07:53 AM
  [ # 194 ]
lucvw_1975 schreef:

En wat de olie betreft vermoed ik dat het wel de juiste zal zijn, want enkel de garagist vult die bij/vervangt die.

In dit geval heb je helemaal niets aan een vermoeden, deze motor vraagt namelijk een heel specifieke motorolie.
En er zijn genoeg garagebedrijven geweest, zelfs dealers, die er niet de juiste in deden met alle dure schade tot gevolg.

Als ik in jouw schoenen stond ging ik op zoek naar een ander garagebedrijf.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
FastFred
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2030
Geregistreerd: 28-06-2012

Gepost: 29 augustus 2023 10:45 AM
  [ # 195 ]
lucvw_1975 schreef:

Hey, heb een C3 Aircross, Benzine, 110 PK. Is nu 4 jaar oud en heeft slechts 12000 km op de teller staan.

Mijn garagist zegt dat de distributieriem vervangen moet worden omdat hij begint uit te vezelen (heeft mij dit ook laten zien via de oliedop). Volgens hem komt Citröen tot 4 of 5 jaar tussen in de materiaalkosten voor het vervangen van deze riem, maar moet wel zelf opdraaien voor de werkuren, wat mij zo’n 300 euro zou kosten (800 euro indien Citroën niet tussenkomt).

Nu vraag ik mij af: hoe is dit mogelijk na zo weinig kilometers ? Ik kan toch moeilijk elke 4 jaar 800 euro neertellen om die riem te vervangen ?

Ik heb al gehoord dat het mogelijks komt door de Euro 95 en dat Euro 98 veel beter zou zijn en minder schade aan de riem zou aanbrengen. Kan iemand dat bevestigen ? Of zijn er nog andere theorieën ?

Alvast bedankt !

Mvg,
Luc

Jij moet dit overzichtje even onder de neus van je garage schuiven. Er moet echt exact de juiste olie in met de juiste specificatie, zomaar een 0W30 of 20 erin gooien kan niet. Anders wordt de riem opgevreten door die olie, wat bij jou nu dus gebeurt als ik het zo lees.

Wat ook niet helpt is dat je maar 3000km per jaar rijd. Je tankt dan ook maar 4-6 keer per jaar, je doet 2 maand met een tank. Dan zou ik er 98 of V-power in gooien, blijft langer goed dan E10/95 en minder gedoe met ethanol afzetting in je brandstofsysteem.

Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
 
13 van de 16
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 15 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook